3 mai 2024

Poliţiştii sindicalişti protestează faţă de reducerile din M.A.I.!

PUNCT DE VEDERE, PRIVIND PROIECTUL LEGII REDUCERILOR CHELTUIELILOR BUGETARE ALE M.A.I. La data de 24.12.2010, pe site-ul M.A.I. a fost postat proiectul Legii privind unele măsuri speciale necesare pentru reducerea cheltuielilor bugetare, la nivelul M.A.I. Documentul este supus dezbaterii publice, până la data de 07.01.2011. Analizând proiectul de Lege şi expunerea de motive, Biroul Executiv Central al SNPPC face următoarele observaţii: 1. Unul dintre principalele argumente pe care se bazează reducerea posturilor din structurile componente ale sectorului de ordine publică, preconizate de M.A.I., este excedentul mediu de 25% al posturilor respective, în România, comparativ celelalte state din UE. Faţă de această informaţie esenţială, M.A.I. trebuie să facă, pentru asigurarea transparenţei decizionale, următoarele precizări: 1.1. Ce surse au fost folosite pentru comunicarea raportului de „400 de lucrători la 100.000 locuitori”, în situaţia poliţiştilor din UE. 1.2. Ce înglobează denumirea structuri componente ale sectorului de ordine publică, din următoarele categorii de personal: poliţişti, jandarmi, pompieri, alte categorii; atât pentru numărul din raportul de 400 lucrători la 100.000 de locuitori, în România, cât şi, comparativ, în statele considerate drept referinţă din cadrul UE şi care nu au fost precizate. 1.3. Dacă denumirea de structuri de ordine publică din România, care au fost supuse comparaţiei cu cele europene, include şi personalul cu grad profesional de poliţist (sau militar) care acţionează în funcţii de suport: logistic, financiar, resurse umane, juridic, psihologic, medical şi IT. 1.4. Dacă denumirea de structuri de ordine publică din România, care au fost supuse comparaţiei cu cele europene, include şi personalul cu grad profesional de poliţist (sau militar) care îşi desfăşoară activitatea în: Clubul DINAMO, Centrul Cultural al M.A.I., Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”, Şcolile de agenţi de poliţie, Şcolile de subofiţeri de jandarmi şi de pompieri, Direcţia Generală de Paşapoarte, Direcţia Regim Permise Conducere şi Evidenţă Înmatriculări Vehicule, Direcţia de Evidenţa Populaţiei şi Administrarea Bazelor de Date. 2. Faţă de nivelul mediu european comunicat: de 400 de lucrători la 100.000 locuitori şi care a fost luat ca referinţă, pentru reducerea de posturi, M.A.I. trebuie să facă următoarele precizări: 2.1. Dacă numărul de 400 de lucrători europeni considerat include poliţişti şi personal cu grad profesional de poliţist (sau militar) folosit în structurile de suport; şi, referitor la raportul 400/100.000, dacă el este recomandat drept optim de către UE sau este doar unul constatat de către iniţiatorul proiectului de Lege. 2.2. Dacă raportul european şi considerat de referinţă 400/100.000 este unul mediu, atunci care sunt valorile minime şi maxime care îl determină şi în ce state ale UE se regăsesc ele ? 2.3. Numărul de posturi care se vor reduce (conform art. 1 din proiect) trebuie să fie analizate în baza unor criterii transparente şi obiective, respectiv: poliţist, populaţie, volum – criminalitate, eliminându-se criterile din fundamentare (art. 3), care se referă la persoane şi nu la numărul de posturi. Structurile M.A.I. care vor fi afectate de reducerea posturilor trebuie analizate pe următorii indicatori: atribuţii specifice, numărul funcţiilor încadrate în statul de organizare, volumul activităţilor desfăşurate de fiecare lucrător – conform fişei postului – şi, abia în ultimă instanţă, aplicată fundamentarea, aşa cum este ea prezentată la art. 3 din proiectul de Lege. Faţă de această problemă, B.Ex.C al S.N.P.P.C., atrage cu seriozitate atenţia, că proiectul de Lege pus în discuţie este prezentat drept o măsură pentru reducerea cheltuielilor din M.A.I. prin desfiinţarea unor posturi, dar el detaliază metodologia reducerii cheltuielilor, prin disponibilizarea personalului. 3. În consecinţă, M.A.I. trebuie să prezinte în mod transparent criteriile de analiză a posturilor ce urmează a fi desfiinţate pentru încadrarea în cheltuielile bugetare aprobate pentru anul 2011. 4. În subsidiar, referitor la propunerile formulate în art. 3 din proiectul de Lege privind unele măsuri necesare pentru reducerea cheltuielilor, B.Ex.C. al S.N.P.P.C. are următoarele puncte de vedere: „a) implicare în fapte cu caracter penal.” Eliminarea în totalitate a acestui criteriu, motivată prin: 4.a.1 – încălcarea prezumţiei de nevinovăţie. 4.a.2 – situaţia în care există sentinţă definitivă şi irevocabilă, pentru săvârşirea de unei infracţiuni cu intenţie, poliţistul în cauză va fi destituit prin efectul Legii nr. 360/2002 (art. 69 lit. „i”). Observăm că iniţiatorii acestui proiect omit, cu rea credinţă sau din neştiinţă, prevederile art. 69 alin. 1 raportat la art. 69 lit. i) din Legea 360/2002. „b) antecedente disciplinare.” Eliminarea în totalitate a acestui criteriu, fiind motivată de următoarele aspecte: 4.b.1 – se ignoră instituţia Reabilitării de drept. 4.b.2 – majoritatea covârşitoare a poliţiştilor cu „antecedente disciplinare”, este constituită din cadre, care îşi desfăşoară activitatea, cu precădere, în zonele operative, în contact nemijlocit cu populaţia. „Antecedentele disciplinare” se concentrează, lucru confirmat şi de statisticile M.A.I., tocmai spre această categorie de poliţişti. S-a constatat, deasemenea, că poliţiştii au fost expuşi deseori unor şicanări şi presiuni, bine instrumentate, tocmai de către persoane asupra cărora ei au exercitat cu rigoare legea. Astfel, un mare număr de plângeri înregistrate s-au dovedit, în urma verificărilor, a fi nefondate. A fost stabilit, totodată, că există un număr îngrijorător de sancţiuni disciplinare care au fost aplicate în mod abuziv. Drept urmare, aplicarea criteriului menţionat, ar afecta calitatea serviciilor poliţieneşti furnizate cetăţenilor, ceea ce ar contrazice scopul şi misiunea M.A.I. „c) comportament necorespunzător cerinţelor de etică şi deontologie profesională” Acest criteriu trebuie eliminat, pentru că el este prezentat fără unităţi de măsură obiective şi fără transparenţa cerută unei dezbateri publice. În această formă, criteriul introduce, mascat, posibilitatea de abuzuri grave în aprecierea personalului. „d) nivelul pregătirii profesionale necesare ocupării postului” La aplicarea acestui criteriu, trebuie ierarhizate şi detaliate, explicit, rezultatele măsurabile, care au fost obţinute de ocupantul postului, la verificările periodice şi, cu precădere, în urma stagiilor de specializare sau de pregătire continuă. „e) nivelul experienţei profesionale” Acest criteriu trebuie eliminat, pentru că este prezentat fără unităţi de măsură obiective şi fără transparenţa cerută unei dezbateri publice. În această formă, criteriul introduce, mascat, posibilitatea de abuzuri în aprecierea personalului. Spre exemplu, sunt defavorizaţi proaspăt absolvenţii şcolilor M.A.I. precum şi cadrele care şi-au schimbat profilul de activitate. „f) rezultatul evaluării activităţii individuale” 4.f.1. – pentru acest criteriu M.A.I. va trebui să precizeze, transparent, perioada de timp, din activitatea persoanei, care este supusă evaluării. 4.f.2. – trebuie precizat felul în care se doreşte diferenţierea perioadelor supuse evaluarii, pentru a nu discrimina negativ pe cei cu o vechime mai mare sau mai mică în domeniul vizat. 4.f.3. – pentru a se calcula cerinţa criteriului dat este necesară prezentarea transparentă a punctajului stabilit fiecărui calificativ din evaluarea profesională anuală. Toate elementele din fundamentarea prezentată la art. 3 trebuie să aibă valori, care să se poată însuma, pentru stabilirea unui rezultat final. 5. În art. 2 alin. (1) lit. a) din proiect, textul „…fără aplicarea art. 71 alin. (1) lit. a) din acelaşi act normativ.” se va modifica în sensul „…cu aplicarea art. 71 alin. (1) lit. a) din acelaşi act normativ.” Pe acelaşi principiu, se vor modifica şi prevederile art. 2 literele b) şi e) în sensul că, se va face aplicarea art.82 lit.a) din Legea nr.80 din 1995 şi art. 99 alin. 5 din Legea 188/1999. 6. Referitor la prevederile art. 4 din proiectul de Lege, încetarea raporturilor de serviciu la poliţiştilor trebuie făcută cu aplicarea prevederilor legale privind protecţia socială, respectiv prevederile Anexei VII, Cap. II, art. 21 din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice . 7. Măsurile de încetare a raporturilor de serviciu, pentru poliţiştii, cadrele militare în activitate, soldaţii şi gradaţii voluntari, preoţii militari, funcţionarii publici şi personalul contractual din M.A.I., care au fost puşi la dispoziţie, ca urmare a reorganizării unor structuri, în ultimul semestru al anului 2010, conform art. 2 alin. (2), vor putea fi dispuse direct de persoanele abilitate, potrivit normelor de competenţă privind gestionarea resurselor umane, dar numai cu aplicarea aceloraşi prevederi legale privind protecţia socială. 8. Eliminarea în totalitate a art. 5 şi art. 7. 9. Este necesar ca proiectul de Lege privind unele măsuri speciale necesare pentru reducerea cheltuielilor bugetare la nivelul M.A.I. să includă şi prevederea de a fi publicate, pe site-ul propriu, toate achiziţiile publice realizate la nivelul structurilor componente. 10. Referitor la angajările în M.A.I., proiectul de Lege trebuie să restricţioneze, clar şi transparent, categoriile de posturi şi regimul completării lor cu personal. Biroul Executiv Central

fb-share-icon20

Lasă un răspuns

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial