vin. dec. 27th, 2024

“Încă de la preluarea mandatului am promis atât transparență și onestitate, de fiecare dată. E momentul să discutăm astfel cinstit și deschis despre o problemă extrem de presantă: COS Târgoviște.

Așa cum am spus încă de la începutul anului, am încercat să mă implic cât pot de mult în remedierea acestei probleme, punând în prim plan oamenii, cei aproape 900 de angajați care au fost nevoiți să intre în șomaj tehnic încă de la începutul pandemiei. Cu gândul la ei în primul rând, am participat la discuții atât cu lideri de sindicat cât și cu reprezentanți ai conducerii Ministerului Economiei. Nu m-am oprit aici însă.

Am luat legătura cu foști și actuali angajați ai COS și am căutat mai apoi să adun cât mai multe informații factuale cu putință, pentru a putea cunoaște în mod real toate problemele și oportunitățile Combinatului.

Realitatea e suficient de dureroasă. COS se află în procedură de insolvență încă din 2013, timp în care, ani de-a rândul, problema sa a fost pasată în toate direcțiile, fără a exista o asumare clară. În ani ce au urmat, tot mai mulți oameni și-au pierdut locurile de muncă iar productivitatea a scăzut tot mai mult.

Abia în 2019 a fost efectuată o evaluare în vederea preluării combinatului de către o companie poloneză, proiect care, din păcate, a rămas fără finalitate. Un an mai târziu, în martie 2020, pandemia a lovit și țara noastră iar efectele s-au văzut și aici, imediat: șomaj tehnic și, de puțin timp, preavize pentru unii dintre angajați.

Spun „unii” pentru că mulți dintre angajații actuali sunt pensionari. Cei 6-7 ani petrecuți în această stare de fapt nu reprezintă însă singura problemă.

COS a continuat să adune datorii la Stat, acestea ajungând astăzi la câteva zeci de milioane de euro. Lor li se adaugă amenzile usturătoare aplicate de către Garda de Mediu pentru nerespectarea normelor de mediu și de poluare dar și necesitatea de a le implementa pe acestea pentru revizuirea autorizației, un proces ce ar trebui să aibă loc anual. Aproape 29 de milioane de lei este estimarea pentru a pune la punct doar această problemă.

Nu trebuie mai apoi uitat nici că C. E. a cerut României să își îmbunătățească legislația privind emisiile industriale, țara noastră având la dispoziție două luni pentru a soluționa deficiențele semnalate de Comisia Europeană.

Din ce am înțeles, aproximativ 20 de milioane de Euro ar fi necesari doar pentru a putea repune COS în circuitul economic.

Personal, cred că un investitor privat ar fi soluția cea mai potrivită, susținut desigur de către Stat prin eșalonarea datoriilor foarte mari. E clar însă că, indiferent dacă va fi preluat de către Stat ori de către un investitor privat, COS are neapărată nevoie de un management profesionist și de o strategie reală, ancorată în realitatea zilei de azi.

A trecut timpul falsei bravade și al suportului de ochii lumii. La urma urmei, cei care în decembrie 2019, cereau soluții radicale pentru rezolvarea problemei poluării cauzate de Combinat sunt cei care, în campanie, anul trecut, erijau în salvatorii săi.

Nu, toate aceste probleme trebuie cântărite obiectiv, atent și rațional iar o decizie trebuie luată în deplină cunoștință de cauză.

Din păcate, 7 ani de management defectuos nu pot fi făcuți uitați și nici nu pot fi remediați în câteva săptămâni.

Cât despre mine, gândul meu e în continuare nu doar la istorie ci mai ales la oameni. Știu, și îmi asum când spun asta, că cele mai bune soluții sunt căutate și că există oameni care se luptă pentru a salva COS, chiar și în acest context, complet neprielnic, la fel cum știu că voi încerca și eu să continui să ajut”, spune Daniel Blaga, deputat USR PLUS de Dâmboviţa.