COMUNICAT DE PRESĂ
I. BILANȚUL ACCIDENTELOR DE CIRCULAȚIE ÎNREGISTRATE ÎN PERIOADA IANUARIE-FEBRUARIE 2023, LA NIVELUL JUDEȚULUI DÂMBOVIȚA
În perioada ianuarie-februarie 2023, pe raza județului Dâmbovița au fost înregistrate 81 de accidente de circulație, 81,48% dintre acestea fiind accidente rutiere ușoare.
Este de subliniat faptul că, atât accidentele de circulație grave, cât și cele ușoare înregistrează o scădere, comparativ cu anul precedent.
Astfel, este evidențiată o diminuare în ceea ce privește victimizarea persoanelor în accidente de circulație grave, fapt pentru care, față de anul precedent, numărul unor astfel de evenimente a scăzut cu 16,66 %, numărul persoanelor decedate a scăzut cu 37,5%, numărul persoanelor rănite grav a scăzut cu 16,66%, iar numărul persoanelor rănite ușor a scăzut cu 28,57%.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, numărul accidentelor rutiere ușoare înregistrează o scădere de 9,58%, iar numărul persoanelor rănite ușor înregistrează o scădere de 12,90%.
Din totalul accidentelor rutiere produse în primele două luni ale anului 2023, cele mai multe dintre acestea, respectiv 62,96%, s-au produs în mediul rural.
Totodată, în zilele de marți și joi s-au înregistrat cel mai mare număr de accidente rutiere cu victime, reprezentând 17,28% din totalul evenimentelor.
Conform statisticilor, în intervalul orar 17:00-18:00, s-a înregistrat cel mai mare număr de accidente rutiere cu victime, această perioadă însumând 12,34 % din total.
Precizăm că pe drumurile naționale ce tranzitează județul s-au înregistrat 30 de accidente de circulație, dintre care 7 au fost grave, iar pe cele județene, 19, dintre care 5 grave.
Astfel, pe DN 71, pe tronsonul Bâldana-Târgoviște s-au înregistrat 6 accidente de circulație, iar pe sectorul Târgoviște-Cota 1000, alte 5.
Pe DN 7, pe raza localităților Lungulețu-Titu-Produlești s-au înregistrat 6 evenimente rutiere, iar pe sectorul de drum Tărtășești-Slobozia Moară, 2.
Pe DN 1A, pe tronsonul Crevedia-Cornești au avut loc 5 accidente de circulație, iar pe DN 72A, Târgoviște-Malu cu Flori, Pe DN 72, Găești-Târgoviște și pe DN 61, Corbii Mari-Găești, câte un accident.
În perioada analizată, principalele cauze generatoare de accidente identificate, la nivelul judeţului Dâmboviţa, sunt:
- Viteza (neadaptarea vitezei la condițiile de drum reprezintă 18,51% din numărul total de accidente);
- Pioritate pietoni (neacordarea priorității de trecere pietonilor reprezintă 17,28% din numărul total de accidente);
- Abaterile pietonilor (12,34% din numărul total de accidente s-au produs pe fondul nerespectării regulilor de circulație de către pietoni, în special pe fondul traversării neregulamentare a străzii);
- Prioritate vehicule (neacordarea priorității vehiculelor care au acest drept reprezintă 12,34% din numărul total de accidente);
- Abateri bicicliști (11,11% din numărul total de accidente s-au produs pe fondul nerespectării regulilor de circulație de către această categorie de participanți la traficul rutier).
Conform datelor statistice, 71,60% din totalul evenimentelor rutiere înregistrate s-au produs pe fondul abaterilor menționate anterior.
Referitor la principalele cauze generatoare de accidente de circulație grave, precizăm că 80,00% din numărul total al acestor evenimente s-au produs din cauza următoarelor abateri ale participanților la traficul rutier, și anume:
- Prioritate pietoni (neacordarea priorității de trecere pietonilor reprezintă 26,66% din numărul total de accidente);
- Abateri bicicliști (14,00% din numărul total de accidente s-au produs pe fondul nerespectării regulilor de circulație de către această categorie de participanți la traficul rutier);
- Viteza (neadaptarea vitezei la condițiile de drum reprezintă 13,33% din numărul total de accidente);
- Abaterile pietonilor (13,33% din numărul total de accidente s-au produs pe fondul nerespectării regulilor de circulație de către pietoni, în special pe fondul traversării neregulamentare a străzii);
- Prioritate vehicule (neacordarea priorității vehiculelor care au acest drept reprezintă 6,66% din numărul total de accidente).
Persoanele predispuse a fi implicate în evenimente rutiere negative sunt cele cu vârsta cuprinsă între 46 și 60 de ani.
Precizăm că prevenirea producerii unor accidente de circulație reprezintă în continuare unul dintre obiectivele principale ale poliției rutiere, motiv pentru care în perioada următoare activitățile organizate vor fi intensificate.
Pe această cale ne dorim, totodată, să atragem atenția conducătorilor auto să manifeste prudență la volan, să dea dovadă de responsabilitate și respect atunci când utilizează rețeaua de drumuri publice și să respecte cu strictețe regulile de circulație.
Activitățile desfășurate de polițiștii rutieri sunt circumscrise Strategiei Naționale privind Siguranța Rutieră, pentru perioada 2020-2030, document de politici publice care stabilește cadrul, planificarea implementării obiectivelor și planurilor de acțiune în domeniul siguranței rutiere, definite ca atare în acord cu normele și liniile directoare ale noilor politici ale UE.
Obiectivul general al Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră este reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor rănite grav în urma producerii accidentelor rutiere.
Pentru a măsura progresele înregistrate în domeniul siguranţei rutiere, indicatorii de referinţă rămân cei privind decesele şi vătămările grave, care vor fi în continuare monitorizaţi atent.
II. ACȚIUNILE DESFĂȘURATE DE POLIȚIA RUTIERĂ, ÎN PRIMELE DOUĂ LUNI ALE ANULUI 2023
În perioada ianuarie-februarie a.c., polițiștii de la rutieră au organizat 84 de acțiuni, dintre care 31 au fost pentru depistarea șoferilor care conduc sub influența băuturilor alcoolice, drogurilor sau altor substanțe similare și 36 pentru combaterea excesului de viteză.
În perioada de referință, au fost descoperite 219 infracțiuni, dintre care 131 au fost contra siguranței circulației pe drumurile publice. Din totalul acestora, 7 au constat în infracțiuni de punerea în circulaţie sau conducerea unui vehicul neînmatriculat , 33 în conducerea unui autovehicul sub influența băuturilor alcoolice și 40 în conducerea unui vehicul sub influența unor substanțe psihoactive.
Alte 45 de fapte vizează efectuarea de cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis de conducere, faptă prevăzută de art. 335 din Codul Penal.
Totodată, pentru abaterile de la normele prevăzute de O.U.G 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, polițiștii au aplicat 9.549 de sancțiuni contravenționale, dintre care 8.243 conducătorilor auto.
Astfel, 3.604 șoferi au fost sancționați pentru depășirea limitei legale de viteză admisă, 1.589 pentru neportul centurii de siguranță, 255 pentru utilizarea neregulamentară a telefonului mobil și 43 pentru neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată.
Alți 112 conducători auto au fost sancționați pentru efectuarea de depășiri neregulamentare, 131 pentru nerespectarea regulilor la întoarcere, mers înapoi, schimbarea benzii ori schimbarea direcției de mers și 140 pentru neacordarea priorității de trecere vehiculelor sau pietonilor.
Pentru neanunțarea sau neprezentarea la poliție în 24 de ore de la producerea unui eveniment rutier soldat doar cu pagube materiale, polițiștii au sancționat contravențional 31 de conducători auto, iar pentru nerespectarea semnalelor, dispozițiilor și indicațiilor polițistului rutier, au fost aplicate 6 sancțiuni.
Alte 275 de sancțiuni au fost aplicate șoferilor care au oprit, staționat sau parcat neregulamentar autovehiculele.
În ceea ce privește celelalte categorii de participanți la trafic, 391 de pietoni și 853 de bicicliști au fost amendați pentru nerespectarea regulilor de circulație.
În perioada analizată, ca măsură complementară, polițiștii au reținut 767 de permise de conducere, au retras 360 de certificate și 68 de seturi de plăcuțe de înmatriculare și au indisponibilizat 28 de vehicule.
Cu privire la sistematizarea rutieră, polițiștii au emis 166 de avize și autorizații, cele mai multe acorduri, 115, fiind pentru instituirea de restricții pe drumurile publice.