7 mai 2024

Avizarea tarifelor de apă şi canalizare practicate de SC Compania de Apa Târgovişte Dâmboviţa SA

GRUPUL PARLAMENTAR PSD INTERPELARE Adresată: – Domnului TRAIAN IGAŞ Ministrul Administraţiei şi Internelor – Domnului MIRCEA MATEI Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (A.N.R.S.C.) De către dl. Senator: ADRIAN ŢUŢUIANU Circumscripţia electorală: 16 Colegiul electoral: 1 Grupul parlamentar PSD Obiectul interpelării: avizarea tarifelor de apa si canalizare practicate de catre SC Compania de Apa Targoviste Dambovita SA Domnule ministru, Domnule preşedinte, Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice are atribuţiuni în conformitate cu prevederile Legii 51/2006 – a serviciilor comunitare de utilităţi publice şi ale Legii 241/2006 – serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare. Articolul 35, alin. 5 din Legea 241/2006 prevede: „Avizarea preţurilor şi tarifelor pentru operatorii cuprinşi în programe de finanţare externă se realizează de către A.N.R.S.C., în conformitate cu prevederile acordului de împrumut”. În cadrul Programului Operaţional Sectorial de Mediu, Axa Prioritară 1 – Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă şi apă uzată, la descrierea domeniilor majore de investiţie se prevede: „Având în vedere obligaţia conformării cu acquis-ul comunitar din sectorul de apă în majoritatea`aglomerărilor într-o perioadă de tranziţie relativ scurtă, prioritate se va acorda proiectelor regionale în vederea optimizării costurilor de investiţie şi a costurilor operaţionale pe care le presupun asemenea investiţii. Comunităţile care au ca scop îmbunătăţirea infrastructurii de apă şi apă uzată din zonele geografice clar definite vor fi grupate (e.g. pe bazine hidrografice). Pe baza unui program de investiţii pe termen lung în zonele respective, investiţiilor prioritare la nivel regional li se va acorda o atenţie specială în vederea asigurării utilităţilor de apă şi apă uzată pentru populaţie, la standardele de calitate cerute şi la tarife acceptabile. Nevoile investiţionale vor fi prioritizate astfel încât să fie avute în vedere angajamentele asumate de România în timpul negocierilor de aderare, în primă fază în aglomerările urbane. Aglomerările rurale pot fi, de asemenea, integrate intr-un proiect regional dacă se justifică un impact pozitiv semnificativ asupra mediului şi/sau dacă acele componente de cost-eficienţă asigură îmbunătăţirea durabilităţii întregii investiţii”. Gradul de acceptabilitate a tarifului este definit în Aplicaţia aprobată de către Ministerul Mediului şi Comisia Europeană în documentaţia de dinanţare a investiţiei – „Extinderea şi reabilitarea infrastructurii de apă potabilă şi apă uzată în judeţul Dâmboviţa”, din cadrul POS Mediu – Axa prioritară 1, unde, în volumul IV, punctul 5.2.1., se precizează: „Un input cheie pentru analiza financiară a proiectului este tariful viitor, care urmează a fi aplicat pentru serviciile de apă şi apă uzată în zona deservită a COR (Compania Operatorului Regional). În timp ce tarifele ar trebui, în mod ideal, să asigure recuperarea integrală a costurilor, ele au de asemenea şi implicaţii socio-economice care trebuie luate în considerare. Pentru a lua în considerare situaţia economică a celor mai sărace gospodării, ultima ediţie a politicii de lucru privind problema de suportabilitate elaborată de MM fixează limita de suportabilitate pentru cheltuielile aferente serviciilor de apă şi apă uzată la 4% din venitul net (disponibil) al celor mai sărace 10% din gospodării (decila de venit 1), pe baza unei alocaţii minime de consum de 75 l/loc/zi. Cu toate acestea, politica de lucru menţionează, de asemenea, că tarife mai ridicate pot fi necesare în cazul în care limitele generale de suportabilitate ameninţă sustenabilitatea financiară a operatorului proiectului. În asemenea cazuri, trebuie luate in considerare măsuri speciale pentru a reduce povara suportabilităţii asupra gospodăriilor cu venituri reduse.” (Asistenţa Tehnică pentru Pregătirea Proiectelor în Sectorul Mediului în România, ISPA 2005/RO/16/P/PA/001 – 03 RAPORT ACB Volum IV) În această situaţie este şi COMPANIA DE APĂ Târgovişte Dâmboviţa. Preţurile utilizate sunt în tabelul de mai jos: SERVICIUL POPULATIE Apa potabilă 3.82 Canalizare 2.39 Nota: Tarifele, exprimate in lei/mc, conţin TVA şi sunt valabile pentru toate localităţile în care Compania de Apă operează sistemele de apă şi canalizare. Domnule ministru, Domnule preşedinte, Având în vedere că tarifele de mai sus conduc la facturi mai mari de 4% din veniturile unei părţi importante din populaţia beneficiară a serviciilor de apă şi canalizare, vă solicit răspuns la următoarele întrebări: – În ce măsură, la avizarea tarifelor de apă şi canalizare, s-a ţinut cont de prevederile documentelor semnate în cadrul Programului Operaţional de Mediu? – Care este gradul de suportabilitate analizat de A.N.R.S.C. în avizarea acestor tarife? – În eventualitate declanşării procedurii de infringement de către Comisia Europeană, din cauza nerespectării condiţiilor de suportabilitate, cine suportă consecinţele şi în ce fel se va răsfrânge această măsură în desfăşurarea proiectului „Extinderea şi reabilitarea infrastructurii de apă potabilă şi apă uzată în judeţul Dâmboviţa”? – În cazul în care tarifele s-au avizat şi aprobat fără să se ţină cont de gradul de suportabilitate, aşa cum prevăd documentele mai sus menţionate, care sunt etapele ce trebuie parcurse pentru intrarea în legalitate? Solicit răspuns scris si verbal. Cu deosebită consideraţie, SENATOR Lector univ.dr. ADRIAN ŢUŢUIANU

fb-share-icon20

Lasă un răspuns

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial