REZOLUŢIE GENERALĂ Congresul Sindicatului National al Poliţiştilor şi Personalului Contractual, reunit la Bucureşti, în 23-26 octombrie 2011, reafirmă vocaţia Sindicatului de a apăra interesele individuale, colective, materiale şi de imagine ale poliţiştilor şi personalului contractual din Ministerul Administraţiei şi Internelor, în toate împrejurările, cu respectarea legii şi independent de orientarea conducerii M.A.I. ori de situaţiile conjuncturale care sunt traversate de minister. Congresul condamnă lipsa de transparenţă şi blocarea totală a dialogului social, atitudini antidemocratice care au devenit, de mai mult de un an de zile, metode manageriale constante ale actualei conduceri a M.A.I. şi, implicit, ale Poliţiei Române. Congresul înscrie drept obiectiv prioritar al SNPPC reluarea, chiar şi prin negocieri ad-hoc, a consultărilor cu M.A.I., privind relaţiile de muncă şi respectarea drepturilor salariaţilor. Congresul admite că trebuie creat un sprijin pentru modernizarea şi eficientizarea M.A.I., însă cu transparenţă şi doar pe o platformă etică a relaţiilor dintre angajator şi salariaţi. RESPECTAREA MUNCII în Ministerul Administraţiei şi Internelor Congresul aminteşte, în mod public, angajatorului, M.A.I., că respectarea şi ameliorarea condiţiilor de muncă, pentru toate categoriile de personal, este revendicarea prioritară a SNPPC. Congresul denunţă lipsa întâlnirilor de lucru dintre conducerea M.A.I. şi sindicatele reprezentative legal, precum şi lipsa de acorduri dintre aceste părţi, drept probe de necontestat ale mentalităţii antidemocratice care guvernează managementul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Congresul solicită conducerii M.A.I. stabilirea unui calendar concret al renegocierii Acordului colectiv privind raporturile de serviciu ale poliţiştilor, document care nu a mai fost negociat şi semnat din anul 2010. Congresul solicită, de urgenţă, revizuirea grilei de salarizare a agenţilor de poliţie, în beneficiul acestora. Congresul denunţă subfinanţarea prelungită a cheltuielilor strict necesare derulării serviciilor poliţieneşti, precum şi acceptarea/încurajarea de către manageri ca poliţiştii să contribuie din bani proprii la completarea, întreţinerea şi repararea bunurilor folosite pentru îndeplinirea sarcinilor care le sunt trasate. Congresul condamnă abuzurile care afectează drepturile şi munca poliţiştilor şi cere structurilor sindicale teritoriale declanşarea unui program naţional de comunicare şi listare, ca bază de date, a tuturor încălcărilor drepturilor poliţiştilor de către manageri. INDEPLINIREA MISIUNII POLIŢIEI ŞI A POLIŢIŞTILOR Congresul reafirmă îngrijorarea puternică a poliţiştilor faţă de scăderea calităţii serviciilor datorate populaţiei României şi partenerilor europeni, din cauza slăbirii Sistemului de siguranţă naţională şi ordine publică care este afectat prin subfinanţare şi concedieri masive ale personalului instruit. Congresul îşi exprimă neîncrederea în capacitatea managerială a conducerii M.A.I., pentru lipsa de energie şi rezultatele nesatisfăcătoare privind acoperirea din fonduri europene, obţinute prin proiecte eligibile, a încadrării bugetare care i-a fost impusă, fără o evaluare obiectivă, de către Guvernul României. Congresul reaminteşte practica informărilor deliberat false pe care emisari ai M.A.I. şi ai guvernului au făcut-o instituţiilor de decizie europeană, cu privire la numărul de poliţişti raportat la populaţia României. Congresul contestă logica antisocială în baza căreia M.A.I. a concediat o mare parte din personalul poliţiei şi a redus finanţarea activităţilor poliţieneşti, în timp ce România se confruntă cu amplificarea marii şi micii infracţionalităţi, precum şi cu dificultăţi în asumarea obligaţiilor bine precizate privind aderarea la Spaţiul Schengen. În context, congresul denunţă pregătirea unei noi concedieri masive a personalului din Poliţia de Frontieră a României. Congresul se delimitează, astfel, de eşecul M.A.I. privind integrarea României în Spaţiul de securitate Schengen şi cere păstrarea tuturor referinţelor primite de la echipele UE care au evaluat pozitiv nivelul de pregătire individuală a personalului implicat în problemă. ACTIVITĂŢILE DE SINDICAT ALE PERSONALULUI DIN M.A.I. Congresul atrage atenţia, în mod public, asupra imixtiunilor repetate ale angajatorului, M.A.I., în spaţiul reglementat şi protejat de lege pentru activităţile sindicale. Congresul îşi exprimă indignarea faţă de presiunile făcute, în toată ţara, de către managerii Poliţiei şi ai Poliţiei de frontieră, împotriva membrilor SNPPC care vor să participe la acţiuni sindicale planificate ori care au dreptul să beneficieze de condiţii specifice pentru desfăşurarea muncii de sindicat. Congresul dezvăluie practica recentă a conducerii M.A.I. de a îngădui şi chiar de a sprijini, material ori prin influenţă, activitatea unor sindicate care nu au reprezentativitate legală în interiorul M.A.I. CONCLUZII Congresul impune, drept obiectiv prioritar, redeschiderea, folosind o gamă largă de metode, a dialogului oficial dintre SNPPC şi conducerea superioară a: M.A.I., Poliţiei Române şi Poliţiei de Frontieră a României. După demararea dialogului, Congresul cere o atenţie crescută pentru fluidizarea legăturilor cu angajatorul, atât la nivel central cât şi nivel teritorial, urmărind interesul membrilor de sindicat şi îndeplinirea obligaţiilor legale pe care le are instituţia faţă de cetăţeni. De pe această bază, cei 285 de delegaţi, reprezentând peste 50.000 de membri, au aprobat, la Congresul SNPPC, următoarele obiective prioritare: 1. Promovarea şi susţinerea democraţiei participative, de tip european, a sindicatelor reprezentative în procesele decizionale din Ministerul Administraţiei şi Interne; 2. Reluarea dialogului social dintre M.A.I şi SNPPC, pe baza unei agende clare şi în interesul celor două părţi; 3. Intensificarea acţiunilor care să ducă spre deschiderea de urgenţă a negocierilor la Acordul colectiv privind raporturile de serviciu, pentru poliţişti şi la Contractul colectiv de muncă, pentru personalul contractual; 4. Intervenţie eficientă, prin toate mijloacele, pentru a fi reanalizate, în interesul salariaţilor, toate modificările legislative iniţiate unilateral şi antidemocratic, de către M.A.I. privind: reorganizarea Poliţiei Române; reorganizarea Poliţiei de Frontieră şi trecerea Poliţiei de ordine publică şi a Poliţiei rutiere în subordinea primăriilor; 5. Realizarea platformei de negociere necesară pentru ca promovarea poliţiştilor, funcţionarilor publici şi a personalului contractual din M.A.I. să fie făcută în acord cu sindicatele reprezentative; 6. Determinarea conducerii M.A.I. de a renunţa la actualul program de concediere a personalului. Urgentarea angajării promoţiei 2011 a instituţiilor de învăţământ ale M.A.I.; 7. Iniţiative concrete pentru actualizarea cadrului legal privind desfăşurarea activităţii şi protecţia concretă a poliţiştilor; 8. Negocieri pentru o protecţie reală a poliţistului şi a familiei sale, prin includerea în bugetul M.A.I., începând cu anul 2012 a sumelor necesare asistenţei juridice pentru fapte de serviciu sau în legătură cu serviciul; 9. Acţiuni de influenţă, pentru modificarea coeficienţilor, din Legea unitară de salarizare, care sunt aplicaţi agenţilor de poliţie, pentru a-i face motivanţi, prin recunoaşterea solicitării intense a categoriei profesionale respective; 10. Intervenţii urgente, pentru achitarea la timp a drepturilor cuvenite personalului; 11. Implicarea organizaţiei sindicale în formarea abilităţilor şi pregătirea continuă a unor membri pentru a lucra în echipele de management al proiectelor, în scopul atragerii de fonduri europene pentru Poliţia Română; 12. Dezvoltarea de legături stabile şi eficiente cu alte sindicate europene ale poliţiştilor, pentru sprijin şi consultanţă. Delegaţii membrilor SNPPC au convingerea că toate cele 12 obiective prioritare, înscrise în Rezoluţia celui de al II-lea Congres, pot fi atinse prin negocieri etapizate şi consens cu factorii de conducere ai ministerului şi ai poliţiei, precum şi printr-o preocupare continuă de îmbunătăţire a imaginii publice a SNPPC şi, implicit, a structurilor poliţiei. De asemenea, a fost exprimată convingerea că obiectivele enunţate sunt benefice şi pentru M.A.I., ca angajator, în sprijinul unui management eficient, orientat spre motivarea pozitivă a personalului. În final, delegaţii la Congres precizează că, dincolo de negocieri şi dialog, toate celelalte forme de acţiune şi luptă sindicală rămân valabile, pentru a susţine interesele profesionale şi sociale pe care le au membrii sindicatului. Rezoluţia va fi înaintată către Preşedenţia României, Guvern, M.A.I., cele două Camere ale Parlamentului, la care va fi ataşat tabelul cu participanţii la Congres.