vin. dec. 27th, 2024

R A P O R T PRIVIND CONTROALELE ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ ÎN ANUL 2013 PRIVIND REDUCEREA CONTINUĂ A MUNCII NEDECLARATE

Pentru realizarea acţiunilor stabilite în Programul Cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii în domeniul relaţiilor de muncă, I.T.M. Dâmboviţa a efectuat în anul 2013 controale de fond, tematice şi cu caracter preventiv la toate categoriile de angajatori care angajează salariaţi pe bază de contract individual de muncă sau zilieri în sensul Legii 52/2011.

Obiectivele principale de verificare le-au constituit: respectarea legislaţiei muncii privind angajarea în muncă, în timpul executării contractelor de muncă şi la încetarea acestora, stabilirea şi respectarea duratei timpului de muncă şi de repaus, stabilirea şi acordarea drepturilor salariale precum şi a celorlalte drepturi ce decurg din munca prestată, accesul fără discriminare pe piaţa muncii al tuturor persoanelor apte de muncă, respectarea clauzelor contractelor colective de muncă şi a celorlalte prevederi cuprinse în legislaţia muncii.

În anul 2013, prin acţiunile de control desfăşurate în domeniul relaţiilor de muncă s-au obţinut următoarele rezultate:

⦁ 1253 angajatori controlaţi;

⦁ 73.452 număr salariaţi ai angajatorilor controlaţi

⦁ 392 angajatori sancţionaţi;

⦁ 541 sancţiuni contravenţionale aplicate;

⦁ 1.547.100 lei valoare amenzi aplicate;

CAP. I CAMPANII NAŢIONALE DE CONTROL

⦁ IDENTIFICAREA SI COMBATEREA MUNCII NEDECLARATE (FARA FORME LEGALE)

În anul 2013, controalele privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată (fără forme legale de angajare) s-au concretizat în următoarele rezultate:

⦁ 94 angajatori sancţionaţi pentru folosirea forţei de muncă nedeclarate;

⦁ 256 persoane găsite fără forme legale de angajare, din care 93 femei;

⦁ 142 contracte individuale de muncă încheiate persoanelor depistate

lucrând fără forme legale;

⦁ 1.230.000 lei – valoarea amenzilor aplicate pentru munca nedeclarata;

⦁ 6 infracţiuni constatate pentru primirea la munca a mai mult de 5 persoane fără forme legale de angajare

Fig. 2 Număr angajatori identificaţi practicând munca nedeclarată 2012 – 2013

În urma controalelor desfăşurate, s-a constatat că munca nedeclarată s-a manifestat cu preponderenţă în comerţ, construcţii, prestări servicii, panificaţie, transporturi.

În unităţile în care s-au constatat încălcări ale prevederilor legale, pe lângă sancţiunile contravenţionale aplicate pentru munca fără forme legale, potrivit art. 260 (1) lit. „e” din Codul Muncii, inspectorii de muncă au dispus măsuri pentru încheierea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă. În anul 2013, din totalul de 256 persoane găsite muncind fără forme legale, în 142 cazuri s-au întocmit contracte individuale de muncă potrivit prevederilor Codului muncii.

În 6 cazuri au fost sesizate organele de urmărire penala ca urmare a constatării încălcării art. 264 alin. 3 din Codul muncii, care sancţionează cu închisoare de la 1 la 2 ani sau cu amendă penală primirea la muncă a mai mult de 5 persoane fără încheierea unui contract individual de muncă.

In anul 2013 s-au executat campanii de control, după cum urmează:

in luna februarie 2013

⦁ campanie naţională de control pe linie de relaţii de muncă privind identificarea muncii fără forme legale de angajare şi a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în munca la angajatorii ce activează în domeniul confecţiilor textile, pielăriei şi încălţămintei ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare şi a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul service auto – vulcanizare; ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare şi a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul panificaţie – patiserie; in luna aprilie 2013 ⦁ campanie privind respectarea prevederilor legale care reglementează legislaţia muncii la agenţii de munca temporară; ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare şi a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul panificaţie – patiserie; in luna mai 2013 ⦁ campanie privind respectarea prevederilor legale care reglementează legislaţia muncii la agenţii de munca temporară; in luna iunie 2013 ⦁ campanie privind respectarea prevederilor legale care reglementează salarizarea în cadrul Direcţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului; ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare în domeniul construcţiilor; in luna iulie 2013 ⦁ privind respectarea prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de muncă şi de odihnă în cadrul şcolilor de conducere (pilotaj) pentru profesorii de legislaţie auto şi instructorii auto; in luna august 2013 ⦁ privind respectarea de către transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de muncă şi de odihnă a conducătorilor auto (lucrători mobili); ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare în domeniul construcţiilor ; in luna septembrie 2013 ⦁ privind respectarea de către transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de munca şi de odihna a conducătorilor auto (lucrători mobili) în luna august 2013 in luna octombrie 2013 ⦁ privind respectarea de către transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de munca şi de odihnă a conducătorilor auto (lucrători mobili); ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare şi a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul panificaţie; in luna noiembrie 2013 ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare şi a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul panificaţie; ⦁ privind respectarea de către transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de munca şi de odihna a conducătorilor auto (lucrători mobili); in luna decembrie 2013 ⦁ campanie privind identificarea muncii fără forme legale de angajare şi a prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul panificaţie; ⦁ privind respectarea de către transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de muncă şi de odihnă a conducătorilor auto (lucrători mobili). ⦁ campanii lunare privind identificarea şi combaterea muncii nedeclarate în baza Programului Comun de Acţiune: I.T.M, Poliţie, Garda Financiară, Jandarmerie în anul 2013

⦁ RESPECTAREA DE CATRE AGENŢII DE MUNCĂ TEMPORARĂ A PREVED. HG. 938/2004 PRIVIND CONDIŢIILE DE ÎNFIINŢARE, FUNCŢIONARE ŞI AUTORIZARE A AMT

Judeţul Dâmboviţa figurează cu 3 angajatori autorizaţi de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice ca agenţi de muncă temporară, fiind înscrişi în Registrul Naţional de evidenta a agenţilor de muncă temporară autorizaţi, conform art. 13 din H.G. 1256/21.12.2011. Aceştia au fost verificaţi de inspectorii de muncă ai I.T.M. Dâmboviţa, însă nu s-au constatat deficiente întrucât aceştia nu mai desfăşurau activităţi de punere la dispoziţie forţa de muncă.

⦁ RESPECTAREA DE CĂTRE ANGAJATORI A PREVEDERILOR ART. 78 DIN LEGEA 448/2006 PRIVIND PROTECTIA ŞI PROMOVAREA DREPTURILOR PERSOANELOR CU HANDICAP

În anul 2013, s-au efectuat mai multe acţiuni de control pe problematica angajării în muncă a persoanelor cu handicap şi a protecţiei acestora potrivit legii. În acţiunile de verificare s-a urmărit modul în care autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, cu cel puţin 50 de angajaţi, au respectat obligaţia de a angaja persoane cu handicap în procent de 4% din numărul total de angajaţi, sau de a plăţi în echivalenţă lunar, la bugetul de stat, o suma reprezentând 50% din salariul de baza minim brut pe ţară înmulţit cu numărul de locuri de muncă în care nu s-au angajat persoane cu handicap. În situaţiile în care s-au identificat neconformităţi s-au dispus măsuri de remediere şi s-au aplicat sancţiuni contravenţionale.

⦁ CAMPANIE PRIVIND RESPECTAREA DE CĂTRE ANGAJATORI A PREVEDERILOR LEGII 52/2011 PRIVIND EXERCITAREA UNOR ACTIVITĂŢI CU CARACTER OCAZIONAL DESFĂŞURATE DE ZILIERI ŞI A NORMELOR DE APLICARE A ACESTEIA

În luna 10.2013 s-a desfăşurat o campanie naţională privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în domeniul agricol/ pomicultură/ viticultură/silvicultură (exclusiv exploatări forestiere) / zootehnie / piscicultură spectacole, producţii cinematografice şi audiovizuale, publicitate, activităţi cu caracter cultural, manipulări de mărfuri, activităţi de întreţinere şi curăţenie. Cu aceasta ocazie au fost verificaţi 39 de angajatori şi s-au dispus 46 măsuri de intrare în legalitate. Un număr de 17 angajatori au fost sancţionaţi contravenţional aplicându-se 19 sancţiuni contravenţionale şi amenzi în valoare de 30.000 lei. Faptele cu gravitate mai mare au constat in:

⦁ încălcarea prevederilor 4(4) din Legea 52/2011 în sensul ca într-un an calendaristic unii zilieri au lucrat mai mult de 90 zile; ⦁ încălcarea prevederilor art. 4 (3) din Legea 52/20011 întrucât au fost primite la muncă persoane care nu aveau încă vârsta de 16 ani; ⦁ transmiterea registrului zilierilor la I.T.M. cu întârziere în raport de termenul prevăzut la art. 7 (2) din Legea 52/2011.

CAP. II ACTIVITATE PROPRIE CONTROL RELAŢII DE MUNCĂ

⦁ Control cu privire la respectarea prevederilor Codului Muncii, a altor acte normative de dreptul muncii, precum şi a clauzelor contractelor colective de munca ⦁ Din totalul de 1253 agenţi economici verificaţi în anul 2013 de către ITM Dâmboviţa în domeniul raporturilor de muncă, în 31,2% din cazuri s-au constatat deficienţe, pentru care s-au aplicat sancţiuni contravenţionale şi s-au dispus măsuri de eliminare a lor. ⦁ În anul 2013 s-au aplicat pentru nerespectarea prevederilor legale privind relaţiile de muncă, amenzi contravenţionale în valoare totala de 1.230.000 lei.

FIG. 3 Valoarea amenzilor aplicate în cadrul actiunilor de control 2012 – 2013

Din totalul de 1253 unităţi controlate, în 392 unităţi s-au aplicat 541 sancţiuni contravenţionale după cum urmează:

⦁ 48,2% au fost sancţionate pentru încălcarea prevederilor HG 500/2011 privind completarea necorespunzătoare a registrului general de evidenţă electronică a salariaţilor. ⦁ 42,3% au fost sancţionate contravenţional pentru nerespectarea prevederilor art. 260 (1) lit. ”e” din Legea nr. 53/2003 cu modificările şi completările ulterioare, privind munca fără forme legale (munca nedeclarată) şi pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la munca suplimentară, repausul săptămânal, munca de noapte, negarantarea în plata a salariului de bază minim brut pe ţara; ⦁ 5,9% au fost sancţionate pentru L 108/1999 republicată, privind împiedicarea exercitării controlul şi ca urmare a neîndeplinirii masurilor obligatorii dispuse prin procesele verbale de control ; ⦁ 3,6 % alte cauze În anul 2013, din totalul de 541 sancţiuni contravenţionale aplicate, 44,5 % din sancţiuni au fost cu amenda contravenţională, iar 55,5 % au fost cu avertisment. In aplicarea sancţiunilor contravenţionale s-a mers pe linia îndrumării şi prevenţiei şi numai în cazurile de încălcare semnificativă a legii sau de repetare a faptelor, s-au aplicat amenzi. Excepţie de la aceasta regulă a constituit-o munca fără forme legale, faţă de care inspectoratul de muncă a avut o poziţie intransigentă sancţionând cu amendă majoritatea cazurilor de muncă la negru constatate în acţiunile de control efectuate. ⦁ Din totalul acţiunilor de control efectuate în anul 2013, în 31,2 % din cazuri s-au întocmit procese verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Din acestea, un număr de 69 procese verbale au fost contestate în instanţă de către contravenienţi, numărul lor reprezentând 17,6 % din numărul total de procese verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor încheiate în anul 2013.

⦁ Referitor la modul în care au fost aplicate dispoziţiile legale ale Codului Muncii şi ale contractelor colective de muncă aplicabile, în cadrul acţiunilor de fond efectuate în anul 2013, au fost analizate prioritar problemele privind încheierea contractelor individuale de muncă, clauze, durate, condiţii de confidenţialitate, neconcurenţă, drepturi şi obligaţii ale părţilor, cumul de funcţii, etc. O atenţie specială s-a acordat încheierii valabile a contractelor individuale de muncă şi a respectării condiţiilor legale necesare pentru a nu atrage nulitatea lor. Probleme mai complexe s-au constatat la încetarea raporturilor de muncă ca urmare a procedurilor speciale pe care le ridica diferitele situaţii de încetare a contractelor de muncă de drept sau la iniţiativa părţilor. S-a dat o atenţie deosebită modului în care angajatorul realizează concedierea salariaţilor din motive care ţin de persoana acestora, în special pentru indisciplina şi necorespundere profesională şi modului în care au fost respectate procedurile de verificare a motivelor pentru care s-au dispus astfel de concedieri. De asemenea, s-a urmărit maniera în care angajatorul concediază salariaţii prin restructurarea posturilor, daca se acorda preavizul legal şi dacă sunt achitate toate drepturile salariale de lichidare cuvenite la încetarea activităţii.

Un capitol important în acţiunile de control l-a reprezentat verificarea respectării duratei normale a timpului de muncă, a compensării potrivit legii a timpului de munca suplimentar lucrat, a asigurării repausului zilnic şi săptămânal şi a modului în care salariaţii beneficiază de concediile anuale de odihna .

⦁ Verificarea modului în care angajatorii respecta regimul de munca al tinerilor şi copiilor conform prevederilor Codului Muncii În cadrul angajatorilor verificaţi au fost identificaţi 3 minori încadraţi în muncă cu contracte individuale conform art. 16 din Codul muncii. În aceste 3 cazuri nu s-a constatat încălcarea regimului de muncă al minorilor prevăzut de Legea 53/2003 rep.

⦁ Verificarea respectării prevederilor O.U.G. nr. 56/2007 referitoare la încadrarea în muncă în România, a cetăţenilor străini.

În cadrul acţiunilor de control efectuate de către ITM Dâmboviţa, s-a avut în vedere verificarea inclusiv a existenţei muncitorilor străini, a legalităţii formelor lor de angajare, a respectării prevederilor legilor speciale care reglementează statutul muncitorului străin în România şi în primul rând a valabilităţii autorizaţiilor de muncă şi a permiselor de şedere în scop de muncă.

În anul 2013 au fost efectuate 15 de controale privind respectarea prevederilor O.G. 56/2007 modif. şi fost găsit 1 cetăţean turc detaşat la SC Teleset SRL – Ulmi, fără ca angajatorul sa informeze I.T.M. Dâmboviţa în conformitate cu prevederile art. 18(1)(2) din O.G. 56/2007 modif. Unitatea a fost sancţionată cu amendă de 3.000 lei conform art. 26 “c” din acelaşi act normativ.

I.T.M. Dâmboviţa împreună cu Oficiul Român de Imigrări au efectuat următoarele campanii privind identificarea muncii nedeclarate a cetăţenilor din spaţiul non-european pe teritoriul României în anul 2013:

⦁ campanie efectuată împreună cu reprezentanţi ai Oficiului Român de Imigrări Dâmboviţa în vederea depistării cetăţenilor străini care lucrează ilegal în domeniul comerţului, în luna aprilie 2013; ⦁ campanie efectuată împreună cu reprezentanţi ai Oficiului Român de Imigrări Dâmboviţa în vederea depistării cetăţenilor străini care lucrează ilegal în domeniul construcţiilor în luna mai 2013; ⦁ campanie efectuată împreună cu reprezentanţi ai Oficiului Român de Imigrări Dâmboviţa în vederea depistării cetăţenilor străini care lucrează ilegal în domeniul panificaţiei în luna iunie 2013; ⦁ campanie efectuată împreună cu reprezentanţi ai Oficiului Român de Imigrări Dâmboviţa în vederea depistării cetăţenilor străini care lucrează ilegal în domeniul confecţiilor textile în luna octombrie 2013

⦁ Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile Legii nr. 344/2006 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale.

In anul 2013 au fost înregistraţi 6 cetăţeni străini, membrii al UE, detaşaţi pe teritoriul judeţului Dâmboviţa în cadrul prestărilor de servicii transnaţionale, potrivit reglementarilor Legii nr. 344/2006.

Nu s-au constatat neconformităţi în raport cu prevederile legale aplicabile.

⦁ Verificarea modului în care agenţii economici respectă Legea nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate. În judeţul Dâmboviţa, în anul 2013, nici o unitate autorizată să medieze angajarea de forţa de muncă în străinătate potrivit Legii 156/2000, nu a desfăşurat activitate. ⦁ Verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile HG nr. 500/2011 privind întocmirea şi completarea registrului general de evidenţă a salariaţilor.

În anul 2013 s-a verificat respectarea dispoziţiilor legale privind întocmirea, completarea şi transmiterea registrului general de evidenta a salariaţilor în format electronic (REVISAL) potrivit H.G. nr. 500/2011 modif. S-au constatat 859 încălcări ale prevederilor legale. S-au aplicat un număr de 158 de avertismente şi 103 amenzi contravenţionale în valoare totala de 134.100 lei. Concomitent cu deficienţele constatate s-au dispus şi măsuri de intrare în legalitate.

FIG. 5 numarul de sancţiuni aplicate în baza H.G. 500/2011, în anul 2013 fata de anul 2012

⦁ Campanie privind respectarea de către angajatori a prevederilor Legii 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri şi a normelor de aplicare a acesteia.

În anul 2013, problematica încadrării în muncă a zilierilor pentru exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional în sensul Legii 52/2011 a fost verificată de inspectorii de muncă în cadrul controalelor lunare efectuate, dar şi în cadrul unei campanii naţionale desfăşurate în luna octombrie 2013.

S-au constatat 40 încălcări ale prevederilor legale. S-au aplicat un număr de 8 de avertismente şi 4 amenzi contravenţionale în valoare totală de 30.000 lei. Concomitent cu deficienţele constatate s-au dispus şi măsuri de intrare în legalitate.

⦁ Soluţionarea petiţiilor adresate inspectoratului de muncă de către persoane fizice şi juridice

Un număr important de acţiuni de control au fost generate de sesizările şi reclamaţiile petenţilor, persoane fizice sau autorităţi şi instituţii publice. În anul 2013, serviciul control relaţii de muncă din cadrul I.T.M. Dâmboviţa a soluţionat 481 petiţii înregistrate în sensul OG 27/2002 modif, pe probleme legate în special de nerespectarea clauzelor contractuale: ale contractului individual de muncă, ale contractului colectiv de muncă aplicabil în unitate, neîncetarea contractelor de munca la data întreruperii raporturilor de muncă, neîntocmirea formelor legale de angajare, neonorarea drepturilor salariale pentru munca prestată, sporuri etc.

FIG. 4 Număr scrisori, sesizări, reclamaţii, soluţionate în domeniul relaţiilor de muncă perioada 2012 – 2013

⦁ Verificarea modului de respectare a prevederilor Legii nr. 62/2011, privind încheierea contractelor colective de munca la angajatorii cu peste 21 de salariaţi.

În cadrul acţiunilor de verificare la angajatorii cu peste 21 de salariaţi s-a urmărit dacă aceştia deţineau sau nu contracte colective de muncă şi dacă se efectuează negocierea colectivă anuală conform prevederilor art. 129-131 din Legea 62/2011 privind dialogul social.

Au fost identificaţi un număr de 32 de angajatori care, deşi aveau peste 21 de salariaţi, nu au iniţiat negocierea colectivă conform prevederilor art. 129 – 131 din Legea 62/2011 privind dialogul social. În toate cazurile s-au dispus măsuri de intrare în legalitate.

Inspector şef,

Marius LIXANDRU