Atelierele de Vară Șotron – 40 de profesori – voluntari, în grădinițe defavorizate | TargovisteNEWS

Atelierele de Vară Șotron – 40 de profesori – voluntari, în grădinițe defavorizate

ateliere-de-vara-sotron_2Învățare prin joc, lectură și experimente pentru 200 de copii din județul Dâmbovița,

la Atelierele de Vară Șotron!

40 de profesori voluntari din județ au susținut activități integrate cu preșcolarii, în grădinițe defavorizate

Asociația OvidiuRo, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, anunță încheierea Atelierelor de Vară Șotron 2019în județ – un modul educațional implementat la nivel național, adresat copiilor de 3 6 ani din comunități defavorizate și susținut de OvidiuRo, pe perioada vacanței de vară. În Dâmbovița, 16 Ateliere Șotron susținute de 40 de profesori – voluntari din județ au avut anul acesta loc în lunile iulie și august, cu un total de peste 200 de copii – majoritatea din medii rurale și urbane defavorizate – care au beneficiat de două săptămâni de învățare prin joc, lectură și experimente, la grădiniță.

La nivel național, 6000 de copii au beneficiat de Atelierele Șotron vara aceasta, în cadrul a 480 de Ateliere organizate în 37 de județe. Proiectul a fost posibil cu participarea voluntară a aproximativ 1200 de profesori de învățământ preșcolar care au organizat Ateliere în satul/cartierul lor sau care s-au deplasat într-o altă comunitate. Proiectul a fost implementat cu suportul Grupului Fildas-Catena, Raiffeisen Bank și GlaxoSmithKline România.

Tema Atelierelor din acest an a fost Lumea vie plante și animale, iar în fiecare zi copiii și profesorii au explorat prin activități integrate ceea ce ne înconjoară, de la firul ierbii până la stele. În ateliere s-au aplicat multe elemente din noul curriculum pentru educație timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învățare, cu scopul de a dezvolta autonomia în învățare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunoștințe și, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoaștere acelor copii care nu au alte experiențe de învățare pe timpul verii.

Odată cu Atelierele, Dâmbovița a predat ștafeta celor 6 luni de Capitală a Educației Timpurii; ne-am bucurat să fim noi județul în care se lansează proiectul, la începutul lunii iulie, cu Atelierul Zero la Gura Șuții: au fost 2 săptămâni frumoase, cu mulți oaspeți, cu foarte multe activități interactive și copii fericiți. A urmat o vară plină de învățare prin joc, la grădiniță, pentru peste 200 de copii din Dâmbovița. Felicitări profesorilor-voluntari!” a declarat prof. Cristina Stroe, Inspector Școlar General, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița.

Activitățile din cadrul Atelierelor au fost susținute cu materiale educaționale puse la dispoziție de OvidiuRo (de la numeroase cărți ilustrate de ficțiune sau non-ficțiune la hărți, lupe, magneți, kituri de germinare și de igienă sau cărți pentru copii, acasă), materiale ce au rămas în grădinițe și vor fi folosite de copii, în noul an școlar. De asemenea, profesorii au participat la cel puțin unul din trainingurile regionale, județene sau locale dedicate Atelierelor, susținute de trainerii și profesorii-formatori OvidiuRo în lunile iunie și iulie.

Maria Gheorghiu, Cofondator OvidiuRo: Vara aceasta am avut o participare-record la Ateliere, față de anii trecuți. Practic, numărul educatoarelor care au susținut un Atelier s-a dublat. Este pentru noi un semn evident că schimbarea începe să vină, din interior: profesorii simt ei înșiși nevoia de a aduce metode interactive de învățare în activitățile la grupă, vor să atragă resurse noi și de calitate, mai ales în grădinițe defavorizate și sunt deschiși să schimbe semnificativ felul în care s-au raportat până acum la copii, în activitățile zilnice.

De exemplu, eliberarea sălii de grupă (crearea unui spațiu aerisit, ordonat, adecvat nevoilor de învățare ale copiilor mici, personalizat pentru fiecare grup de copii vs. sala de grupă tradițională, aglomerată, cu multe decorațiuni inutile) a fost una din condițiile de participare la Ateliere și o provocare pentru profesori. Au făcut însă această schimbare și – sperăm noi – ca și din toamnă, cele câteva sute de săli să rămână acel spațiu de învățare structurat, centrat pe copil, care facilitează dezvoltarea unei comunități de învățare. Și astfel, cu pași mici, alături de mulți profesori, vom putea asigura educație timpurie de calitate mai ales acolo unde este cea mai mare nevoie, în zonele defavorizate.

Anul acesta, Atelierelor li s-a adaugat un modul de științe și experimente – Povești de Vară sub Lupă, o continuare a proiectului lansat în 2018 de OvidiuRo cu susținerea Raiffeisen Bank Povești sub Lupă; ca și ediția anterioară, și anul acesta proiectul s-a bucurat de un impact major, aducând numeroase cărți și resurse centrate pe experimente sau matematică în grădinițe defavorizate și formând profesori în activități de predare prin STEM.

12 zile de Ateliere!

Fiecare Atelier s-a desfășurat pe parcursul a 12 zile, timp de minim 3 ore, zilnic, în perioada iulie august 2019; Atelierul a început cu Ziua 0, când copiii și părinții lor luau contact pentru prima dată cu modulul. Au urmat 10 zile consecutive (de luni până vineri) de activități tematice la grădiniță pentru ca, la final, în ziua 12, să aibă loc festivitatea de încheiere a Atelierului, din nou cu participarea părinților.

Scurt istoric al intervențiilor în județul Dâmbovița:

Toamna trecută OvidiuRo a lansat, la nivel județean, programul-pilot de lectură în grădinițe Fiecare copil merită o poveste. În cadrul proiectului, 2000 de copii din cele mai sărace comunități din județ au primit Prima Carte pentru acasă, iar 11 centre de lectură (GrădiBiblioteci) au fost asamblate în tot atâtea grădinițe defavorizate. În plus, începând cu ianuarie 2019, Dâmbovița a fost, pentru jumîtate de an, Capitala Educației Timpurii, cu numeroase intervenții implementate de OvidiuRo în parteneriat cu ISJ Dâmbovița.

Parteneriatul pentru educație preșcolară de calitate dintre OvidiuRo și ISJ Dâmbovița a început în anul 2007, iar până în 2015 au fost pilotate intervenții precum tichetul social pentru grădiniță sau Caravane medicale în 6 dintre cele mai defavorizate comunități din județ. Până în prezent, an de an, numeroși profesori voluntari au organizat modulele educaționale Ateliere de Vară și Șotron 2. Odată cu Legea Fiecare Copil în Grădiniță (Legea nr 248/2015), începând cu 2016, OvidiuRo a implementat în Dâmbovița 3 caravane de citit, a susținut 2 comunități cu Granturile Hai la grădininiță și alte 3 cu Granturile Povești sub Lupă și a susținut zeci de traininguri județene sau regionale.