mar. dec. 24th, 2024

zimbrfZimbrul este robust, impunător, frumos, atragând privirile tuturor oriunde s-ar duce. Este pe cale de dispariție, dar cu cât este mai rar cu atât se încăpățânează mai mult să revină în forță și să străbătă din nou plaiurile mioritice. Zimbrul de care vorbim nu poate fi văzut nici la grădina zoologică, nici în vreo rezervație și totuși el scurmă pământul, fornăie zgomotos și aleargă sprinten în ciuda greutății sale impresionante. Zimbrului nostru îi place libertatea și-i place să toarcă fericit atunci când se așterne la drum. Zimbrul de care tot încercăm să vă povestim se identifică cu România, cu oamenii ei muncitori și inovatori, cu puterea unei idei și cu rigoarea spiritului clasic.

Și fiindcă tot ne place așa de mult Zimbrul, am hotărât să aducem la Fieni, la Școala Gimnazială „Diaconu Coresi”, două exemplare din această rasă, absolut fabuoase.

Proiectul nostru intitulat “Să reînviem automobilul românesc” a pornit de la cuvintele ”om”, ”timp”, ”muncă”, ”descoperire”, ”supraviețuire” și a urmărit să demonstreze că nimic nu este posibil fără emoție, că doar emoția face posibilă nașterea unor idei noi. Având în vedere că noile generații de elevi sunt tot mai puțin dispuse să depună efortul necesar însușirii unor cunoștințe, doar pentru a se conforma cerințelor impuse de adulți, am vrut să demonstrăm utilitatea acestor cunoștințe, am încercat să dezvăluim dovezi ale geniului creator românesc, să evidențiem rolul cunoașterii științifice în evoluția umanității și necesitatea depășirii permanente a granițelor cunoașterii.

De asemenea, am urmărit să împărtășim elevilor din Clasa a II-a C step by step „Albinuțele vesele” câte ceva despre evoluția Zimbrului, despre strădania celor care l-au creat, dar și a celor care s-au hotărât să nu-l lase să moară. Demersul nostru s-a vrut a fi și unul cultural, de instruire a copiilor noștri cu privire la istoria automobilului, România fiind în topul primelor zece tări din Europa care au introdus automobilul.

Așadar, am luat legatură cu Retromobil Club România, asociaţia naţională a posesorilor şi restauratorilor de vehicule istorice, mai precis cu Filiala Dâmbovița a acestei organizații, și am primit ajutor pentru concretizarea ideii noastre. Prin urmare, două automobile istorice de teren ARO 4×4, unul din anul 1962, iar altul din 1969, au plecat de la Târgoviște spre Fieni pentru a aduce copiilor plăcere și cunoaștere în Școala ALTFEL.

O sa spuneți: Nu mai înțelegem nimic …. două automobile?! Parcă vorbeam de zimbri?

Da, două automobile, dar nu două automobile oarecare, ci doi Zimbri din Carpați care au adus fală acestei țări, iar astăzi, 21.04.2016 și-au propus să contribuie la dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor practice ale elevilor.

Dar s-o luăm mai încet ….

Povestea Zimbrilor noştri, adică a automobilului românesc de teren ARO începe după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, la Câmpulung Muscel, în judeţul Argeş. Nu o să vorbim despre modelele, încercările repetate şi permanente de îmbunătăţire şi nici de eforturile inginerilor şi a muncitorilor care s-au străduit să creeze o MAŞINĂ ROMÂNEASCĂ BUNĂ, însă o să spunem câte ceva despre performanţele internaţionale ale acestei maşini:

  • locul I la „Raliul Pădurilor” în anul 1970, în Belgia,

  • locul I în Italia, la Prado,

  • locul II la Raliul „Infernul Smârcurilor” în Afganistan şi Pakistan,

  • locul I, în SUA şi în Columbia, unde a fost numit TORO („Taurul Carpaţilor”),

  • în Republica Federală Germania a căpătat denumirea de „Zimbrul Românesc”, pentru ca mai târziu să i se spună „Zimbrul din Carpaţi”,

  • locul I la raliul organizat de revista „Hobby” în 1972, devansând Land Rover, Citroen, Volkswagen,

  • medalia şi diploma de aur la Târgul Internaţional de la Plovdiv în anul 1974,

  • locul I la Concursul Internaţional „Safary”, organizat de Federaţia Engleză de Automobilism în 1975, înaintea maşinilor Land Rover şi Jeep,

  • diploma şi medalia de aur la Târgul Internaţional de Autoturisme de la Zagreb în 1976,

  • locul III la Raliul „Caporive”, în Anglia, în 1980,

  • locul întâi la o expoziţie internaţională de la Barcelona în 1980,

  • locul I la Raliul „Masafi 4 Wheel Drive Rally”, desfăşurat în Emiratele Arabe Unite în 1981,

  • locul I la „Raliul Tunisiei”, I în 1982,

  • locul I la „Raliul Islandei” şi la „Raliul Faraonilor” din Egipt, în anul 1983.

Din păcate, începând cu anul 2005 ARO nu se mai fabrică, însă din ce în ce mai mulţi pasionaţi încercă să-l reînvie, pentru a arăta şi generaţiilor noi ce au putut crea românii.

Nu intenţionăm să-l ridicăm în slavă, ARO a fost o maşină cu plusuri şi minusuri, însă a fost un exemplu românesc că se poate, un exemplu ce stă mărturie elevilor noştri că prin muncă poţi descoperi lucruri noi, că emoţia este cea care te face să evoluezi şi că ideile supravieţuiesc timpului chiar dacă rezultatul lor moare.

Aşadar, cele două bijuterii s-au plimbat prin Fieni în Şcoala Altfel şi i-au entuziasmat pe cei mici, constituindu-se în material didactic necesar îmbogaţirii minţii şi în reprezentare estetică atât de trebuincioasă pentru suflet.

Copiii au privit prin binoclu, au purtat încântaţi căştile militare, s-au aşezat la volanul celor două automobile şi au aflat informaţii noi. Dar ceea ce este cel mai important este faptul că emoţia şi bucuria s-au întipărit pe feţele tuturor.

Şi pentru ca emoţia să fie în cote maxime şi să păstreze vie amintirea acestei activităţi, reprezentanţii Retromobil Club România – Filiala Dâmboviţa au dăruit fiecărui copil câte un ursuleţ de pluş ca o reprezentare a ursului carpatin, dulciuri şi fructe.

În încheiere nu putem să nu punctăm întrebarea unui elev:

– Dar tancurile când vin?

Tancurile n-au venit, însă Zimbrii s-au plimbat prin FIENI în Școala Altfel !

Prof. înv. primar Nicoleta DOAMNA Prof. înv. primar Elena ISTRATE