mie. dec. 25th, 2024

www.mariusbuga.ro_images_bloc„În sfârşit, după foarte mult timp şi cu o întârziere destul de mare, s-a deschis apelul pentru o sesiune de proiecte care vizează administraţia publică locală, este vorba de Axa prioritară 3.1.A – anveloparea termică a blocurilor.

Este prima axă care se deschide pentru administraţiile publice locale, la care eligibile sunt UAT-urile. Este o Axă foarte importantă, pe care noi o aşteptam, s-a deschis în data de 15 martie, perioada de depunere a ofertelor fiind 16 mai 2016 – 16 noiembrie 2016.

Aşadar, discutăm de lucrări foarte complexe, lucrări care vizează în afara îmbunătăţirii izolaţii termice şi hidroizolaţie anvelopei clădirii şi mă refer aici la pereţii exteriori, suprafaţă vitrată, respectiv ferestre, planşeu superior, planşeu peste subsol, şarpante, inclusiv măsuri de consolidare, discutăm de o categorie de lucrări care până acum nu erau finanţate din fonduri europene şi categorii de lucrări care nu sunt finanţate pe celălalt program privind reabilitarea termică a blocurilor, şi anume Programul care este finanţat de la bugetul de stat.

Este vorba despre lucrări complexe, lucrări care sunt foarte utile pentru beneficiari, mă refer aici la proiecte a căror valoare variază între 100.000 euro şi 5.000.000 euro. În momentul de faţă, la nivelul municipiului Târgovişte există documentaţii tehnice pregătite pentru o valoare a proiectelor de aproximativ 4.000.000 euro, dar sigur că vom merge şi vom accesa până la nivelul sumei maxime care ne este permisă.

Mă bucur că se regăsesc în Ghidul final, aşa cum a fost el publicat, măsurile de protecţie socială pe care noi le anticipasem, astfel cu privire la modalitatea de suportare a cheltuielilor, 60% vin de la bugetul Uniunii Europene şi bugetul de stat, în vreme ce cota de 40% se împarte între Asociaţia de proprietari şi administraţia publică locală.

Potrivit normelor, 25% ar trebui să fie suportat de Asociaţia de proprietari, însă unitatea administrativ teritorială va suporta o cotă parte în următoarele condiţii: pentru familiile care au în componenţă persoane cu handicap, pentru familiile al căror venit pe membru de familie este sub nivelul salariului mediu net pe economie în ultimele 3 luni anterior efectuării anchetei sociale.

De asemenea, această normă se aplică şi pensionarilor. Unitatea administrativ teritorială va suporta o cotă parte care, în anumite situaţii, ajunge la o sarcină pentru cetăţean de 3,5% din valoarea cheltuielilor respective, ceea ce reprezintă un stimulent important pentru realizarea acestui program.

O altă noutate pe care o aduce Ghidul se referă la dovada că imobilul respectiv a fost construit în perioada 1950-1990, permite efectuarea unei expertize de identificare prin care se va stabili anul construirii, pentru ca acea construcţie să devină eligibilă în cadrul acestui program. În cazul şarpantelor, în municipiu sunt foarte multe şarpante construite fără autorizaţie şi legislaţia oferă posibilităţi legale.

Dacă şarpanta respectivă este construită fără autorizaţie, fie se fac numai termoizolaţia şi hidroizolaţia planşeului, fie dacă până la momentul semnării cererii de finanţare se intră în legalitate, atunci se vor face şi lucrări de îmbunătăţire şi de consolidare a şarpantei, inclusiv de lucrări de intervenţii la şarpanta respectivă, deci este nevoie de acordul cetăţenilor şi de angajamentul pe care cetăţenii şi-l iau pentru ca şarpanta respectivă să intre în legalitate până la momentul semnării cererii de finanţare. O situaţie identică este şi la balcoane.

O altă discuţie vizează situaţia în care s-au făcut lucrări de anvelopare în regie proprie, în această situaţie, dacă proiectantul avizează acele lucrări şi stabileşte faptul că acestea corespund normelor în vigoare, atunci acele lucrări urmează să intre în acest program nefiind desfiinţate”, a declarat primarul interimar al municipiului Târgovişte, Cristian Stan.