Dum. dec. 22nd, 2024

Comunicat de presa

In data de 27.03.2024, Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul asistenței sociale, proiect al cărui parcurs legislativ a început pe 7 septembrie 2023 când a fost prezentat în primă lectură în ședința de Guvern.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul asistenţei sociale care vizează, în principal, creşterea gradului de profesionalizare a sistemului de asistenţă socială, îmbunătăţirea progresivă a calităţii serviciilor sociale licenţiate şi, implicit, a condiţiilor de trai ale beneficiarilor de servicii sociale, precum şi reglementarea finanţării asistenţei sociale pe baza principiului finanţarea este în interesul beneficiarului.

Astfel, 6 acte normative esențiale pentru sistemul de asistență socială din România vor suporta îmbunătățiri:

–     Legea asistenței sociale nr. 292/2011;

–     Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în serviciile sociale;

–     Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice;

–     Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activității de voluntariat în România;

–     OUG nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială;

–     OUG nr. 82/2016 pentru aprobarea statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Reglementările se refera la

  • stabilirea limitelor în care se desfășoară activitatea furnizorilor de servicii sociale în interesul oamenilor. Legea întărește asistența socială la nivelul comunităților mici;
  • modificarea modalității de finanțare a serviciilor sociale pe principiul ”finanțarea urmează beneficiarul”, iar banul public este cheltuit transparent cu un traseu mai ușor de urmărit;
  • consolidarea rolului inspectorului social și capacitatea funcțională a Inspecției Sociale;
  • furnizorii de servicii sociale vor fi consiliați gratuit de către reprezentanții ANPIS, astfel încât să cunoască toate obligațiile pe care le au potrivit legislației;
  • niciun serviciu social nu va mai putea funcționa, nici măcar provizoriu, fără controlul în teren al inspectorilor sociali;
  • va fi înființat registrul național electronic de evidență a persoanelor beneficiare de servicii sociale și revizuit registrul electronic unic al serviciilor sociale, astfel inspectorii care fac verificările din teren vor avea, în timp real, toate datele necesare;
  • se introduc sancțiuni penale pentru furnizarea de servicii fără licență, pentru prima data;
  • amenzile cresc de 5 ori, până la 100.000 de lei.

Subliniem faptul ca in procesul de elaborare a noii legi s-au implicat organizații neguvernamentale, Avocatul Poporului, Colegiul Național al Asistenților Sociali, reprezentanți ai cultelor religioase, mediul universitar, organizații patronale și sindicale, UNICEF, Banca Mondială. Acest proiect de lege va merge la promulgare.  

Proiectul de lege poate fi consultat accesând acest link-ul

Agenţia Județeană pentru Plăţi și Inspecţie Socială Dambovita

Tel: 0245-211675

Mail: ajpis.dambovita@mmanpis.ro