11:00
TTBT Foaier
Întâlnirile Babel
11.00
TTBT Sala „Hugo Wolff”
Living the space / Playing life
Dorian Rossel
Workshop
12:00
TTBT Foaier
BABEL’S SPACE NETWORK ENCOUNTER
Conferință
16:30
TTBT Sala Studio „Mihai Dimiu”
Crossing not allowed
Dramaturgia și regia: Katarzyna Knychalska
Teatr Nie-Taki Foundation,Wrocław, Polonia, 55 min., 12+, spectacol itinerant

Timp de sute de ani, mulți oameni nevinovați au fost forțați să-și părăsească casele, bunurile, pe cei dragi și tot ce alcătuia lumea lor într-o clipă. De-a lungul istoriei omenirii, națiuni întregi au fost strămutate din casele lor, fie din cauza unor conflicte armate singulare, fie a persecuțiilor prelungite. Astăzi, pe lângă fuga continuă a ucrainenilor, și oamenii din Yemen, Sudan, Venezuela, Siria și Irak își părăsesc casele de frică. Indiferent de modul în care interpretăm politic cauzele acestor crize ale refugiaților, experiența umană rămâne neschimbată: frică, singurătate, incertitudine, foame, frig și grijă pentru cei dragi. Spectacolul ia forma unei călătorii/expoziții performative, în timpul căreia publicul își găsește un loc pe scaune improvizate, create din rucsacuri. Aceștia sunt ghidați de doi actori (Tomasz Rodowicz – Teatrul Chorea, Marcin Kęszycki – Teatrul Ósmego Dnia), care sunt atât custozi, cât și creatori ai acestei lumi. În spațiul de spectacol, sunt expuse obiecte reale aparținând refugiaților, iar fiecare dintre ele declanșează o poveste nouă, adevărată. Spectacolul creează o atmosferă de prezență comună, invitând la reflecție asupra unei probleme importante. Scopul său nu este de a ține lecții, de a certa sau de a acuza, ci mai degrabă de a prezenta o stare a realității și de a pune întrebări. Un spectacol pe o astfel de temă ar trebui să îi dea publicului speranță și sentimentul că se poate face ceva. De aceea, la sfârșitul spectacolului, spectatorii sunt invitați să se apropie de un „automat de loterie” din care pot extrage unul dintre mai multe numere de cont, fiecare corespunzător unei organizații de ajutor care sprijină refugiații din întreaga lume și la fiecare graniță. Bineînțeles, spectacolul se referă și la actuala criză migratorie de la granița polonezo-belarusă. Aceasta este una dintre principalele rute de migrație ilegală din Africa și Asia către Europa. În fiecare zi, sute de oameni încearcă să traverseze un zid înalt, din sârmă ghimpată, care le sfâșie hainele și pielea. Urmează multe nopți petrecute într-o pădure rece și periculoasă, fără acces la apă, hrană sau adăpost. Dacă sunt prinși, sunt împinși înapoi de grăniceri pe partea belarusă, unde sunt adesea bătuți și torturați, doar pentru a încerca să traverseze din nou… iar și iar. Deși activiștii și organizațiile umanitare operează la graniță, criza este atât de mare încât nu pot face față singuri. Mulți oameni mor în continuare în pădurea de la graniță, fără a ajunge niciodată la ajutorul de care au atât de multă nevoie.
Fundația Teatrală Nie-Taki este activă din 2009, implicându-se într-o gamă largă de activități care susțin și animă viața teatrală din Polonia. Publică două reviste axate pe teatru: teatrelny.pl – o platformă online – și nietak!t, o revistă tipărită dedicată scenei teatrale independente. Munca lor include organizarea a numeroase paneluri, ateliere, întâlniri și concursuri menite să consolideze peisajul teatral din Polonia, acordând o atenție deosebită artiștilor independenți. Fundația se angajează, de asemenea, să producă spectacole sociale, care abordează subiecte complexe și actuale. De ani de zile, creează un teatru înrădăcinat în comunitățile locale, încorporând poveștile unor locuri anumite, ale locuitorilor lor și chiar ale clădirilor lor. Experimentează cu spațiul, adesea readucând la viață situri abandonate sau în decădere prin intermediul spectacolelor. Prețuiesc munca colectivă și invită frecvent artiști de teatru polonezi renumiți să colaboreze la proiectele lor, contribuind la construirea de conexiuni și solidaritate în cadrul comunității teatrale.
18:00
TTBT Sala Mare
War ai ni
Dramaturgia și regia: Kim Ka Young
Baewoochango Theater Group, Busan, Coreea de Sud, 60 min., 16+

Inspirația pentru această piesă a venit din vizionarea unui documentar despre război: tatăl unei familii de refugiați aduce mâncare familiei sale. Din păcate, mâncarea a fost otrăvită și, prin urmare, întreaga familie a pierit. Vizionând această scenă, am avut impresia că niște gândacii de bucătărie sunt exterminați prin consumul de momeală otrăvită. Această imagine m-a condus la gândul că războiul are puterea de a reduce oamenii la nivelul gândacilor de bucătărie. Mesajul acestei lucrări este că ororile războiului pot face ca viețile umane să fie la fel de insignifiante precum cele ale gândacilor de bucătărie. Un bărbat și o femeie, fără nimic care să le aparțină, se întâlnesc din întâmplare și reușesc să găsească o căsuță în care să locuiască. Este o casă dărăpănată, dar sunt mai fericiți decât oricine altcineva. Își construiesc mobilă din diverse resturi și visează la un viitor luminos împreună. Deodată, cu un vuiet puternic, casa se prăbușește. Afară, sunetele tancurilor și pașii soldaților umplu aerul, însoțite de explozii continue. În fața acestui haos, cuplul începe să lupte cu disperare pentru a supraviețui.
Fondat în 2008, Baewoochango Theater Group (în traducere aproximativă „Depozitul de actori”) este implicat în comunicarea culturală și artistică cu publicul prin diverse activități creative care reflectă vremurile actuale, abordând piese creative, unice, excelent traduse și drame transpuse în limbaj fizic. Baewoochango Theater Group nu se oprește la un singur stil teatral, ci explorează o paletă artistică largă, invitând regizori din diverse școli de teatru. Prin aceasta, își propune să stabilească o estetică teatrală proprie companiei, să extindă artele locale pe termen lung și să îmbunătățească cultura, plăcerea artistică și calitatea vieții cetățenilor.
18:00
Piața „Mihai Viteazul”
Slam Dunk
Marcos Masetti, Argentina, 30 min.
18:30
TTBT Cinema „Independența”
Vernisaj expoziție EQUILIBRIUM
De Maria Balea si Ioan Tămâian
19:00
TTBT Cinema „Independența”
Scurtmetraje premiate
IPAAF, Italia, 66 min.
20:00
TTBT Sala Sindicatelor
Kontesha Arduini
de Aldo De Benedetti
Regia: Marigona Bekteshi Ferati
„Muharren Qena” Theatre, Mitrovica, Kosovo, 50 min., 12+

„Kontesha Arduini” este o comedie romantică italiană clasică scrisă de dramaturgul Aldo De Benedetti, cunoscut pentru dialogurile sale ingenioase și elegante, centrate pe sentimente precum dragostea, identitatea și neînțelegerile. Povestea se învârte în jurul unui soț fermecător, dar afemeiat, care încearcă să-și acopere aventurile extraconjugale, menținându-și în același timp imaginea de soț devotat. O încurcătură care implică un buchet de trandafiri – destinat amantei sale, dar livrat accidental soției sale – declanșează o spirala confuziei comice. Soția, mai deșteaptă decât lasă să se înțeleagă, decide să-i facă jocul, transformând situația în avantajul ei. Pe măsură ce personajele apar și dispar, fiecare cu propriile secrete și intenții, intriga se îngroașă cu identități greșite, duble înțelesuri și întâlniri ingenios puse în scenă. În stilul clasic al comediei de bulevard, umorul este alimentat de sincronizare, ironie și conflictul dintre aparențe și realitate. În final, printr-o serie de răsturnări de situație umoristice, adevărul este dezvăluit, dar nu înainte ca toată lumea să învețe puțin mai multe despre dragoste, fidelitate și jocurile pe care le joacă oamenii. Această comedie ușoară, bogată în dialoguri și comic de situație, rămâne o favorită în teatrul european pentru amestecul său de eleganță, umor și perspicacitate.
Teatrul „Muharrem Qena” din Mitrovica, înființat inițial drept Teatru Orășenesc, a jucat un rol vital în viața culturală a regiunii încă de după cel de-al Doilea Război Mondial. Fondat la începutul anilor 1950, a devenit unul dintre primele teatre profesioniste din Kosovo. A servit drept platformă atât pentru dramaturgia albaneză clasică, cât și pentru cea contemporană, precum și pentru opere internaționale traduse, reflectând diversele tendințe teatrale ale Iugoslaviei din acea vreme. În 2019, teatrul a fost redenumit în onoarea lui Muharrem Qena (1930–2006), un artist celebru din Mitrovica. Qena a fost una dintre figurile fondatoare ale teatrului kosovar modern – un actor, regizor, dramaturg și cântăreț apreciat. Moștenirea sa artistică include peste 200 de lucrări puse în scenă și numeroase premii, regia piesei „Erveheja” din 1967 marcând o piatră de hotar în teatrul în limba albaneză. Teatrul a continuat să fie un centru important pentru expresia culturală, găzduind adesea premiere naționale, festivaluri și programe educaționale. În 2024, a fost renovat complet, cu sprijinul Ministerului Culturii din Kosovo, modernizându-i facilitățile pentru a îndeplini standardele contemporane de performanță. Astăzi, Teatrul „Muharrem Qena” rămâne un simbol al rezilienței și excelenței artistice, încurajând talentele locale și menținând legătura istorică a orașului Mitrovica cu artele spectacolului.
20:00
Piața „Mihai Viteazul”
Noi suntem Coreea / O țară frumoasă
Kyonggi University, Seul, Coreea de Sud
Happening, 30 min.