IMPORTANŢA COMPONENTEI PREVENTIVE ÎN CADRUL SVSU
Colonel dr. Frăţilă Valeriu-Mihail
Activitatea de prevenire în domeniul protecţiei civile se asigură de către serviciile de urgenţă, prin structuri specializate, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile stabilite potrivit Legii nr. 481/2004 (r.2008) privind protecţia civilă.
Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, prevede că, serviciile de urgenţă voluntare au în structură compartiment sau specialişti pentru prevenirea incendiilor, aceştia pot fi şi cadre tehnice specializate cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor.
Serviciile Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă (S.V.S.U.) constituite la nivelul localităţilor, au ca atribuţie principală, desfăşurarea activităţii de informare, instruire şi antrenare a populaţiei şi salariaţilor privind cunoaşterea şi respectarea regulilor, măsurilor de apărare împotriva dezastrelor şi situaţiilor de urgenţă produse de acestea, precum şi a modului de acţiune pentru limitarea şi înlăturarea urmărilor acestora, având ca scop, apărarea vieţii, intergrităţii şi a bunurilor oamenilor.
Activitatea de prevenire a situaţiilor de urgenţă desfăşurată de către Serviciile Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă, conform Regulamentului de planificare, organizare, desfăşurare şi finalizare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă aprobat prin OMAI nr. 160/2007, reprezintă totalitatea acţiunilor specifice planificate şi realizate, potrivit legii, în vederea preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, a protecţiei populaţiei, a mediului, a bunurilor şi valorilor.
Formele activităţii de prevenire organizate şi desfăşurate de componenta preventivă a serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă sunt controlul, asistenţa tehnică de specialitate, verificarea şi informarea preventivă a populaţiei.
Activităţile de prevenire sunt organizate şi desfăşurate în scopul asigurării respectării prevederilor actelor normative şi ale celorlalte reglementări privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, identificării, evaluării şi analizării pericolelor potenţiale prin aprecierea posibilităţilor de apariţie a lor şi a consecinţelor acestora asupra vieţii oamenilor, mediului şi bunurilor materiale, conştientizării riscurilor prin schimbul reciproc de informaţii dintre personalul care execută controlul de prevenire, factorii de decizie, personalul angajat şi alte persoane interesate sau implicate, informării populaţiei şi a salariaţilor privind pericolele potenţiale, precum şi modul de comportare în situaţii de urgenţă.
Principiile care stau la baza desfăşurării activităţii de prevenire sunt:
-
principiul legalităţii, presupune respectarea legislaţiei privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, indiferent de forma de proprietate a operatorilor economici şi a instituţiilor publice controlaţi/controlate din sectorul de competenţă;
-
principiul imparţialităţii şi independenţei în exercitarea atribuţiilor funcţionale obligă personalul compartimentului sau specialiştii de prevenire să aibă atitudine obiectivă şi neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură;
-
principiul confidenţialităţii se realizeză prin păstrarea de către personalul compartimentului de prevenire a secretului informaţiilor care nu sunt de interes public şi care sunt obţinute în cursul desfăşurării activităţii;
-
principiul transparenţei determină desfăşurarea activităţii într-o manieră deschisă faţă de public, prin care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile fundamentate ştiinţific, de interes public, să constituie regula, iar limitarea accesului la informaţii să constituie excepţia, în condiţiile legii;
-
principiul continuităţii şi gradualităţii –se realizează prin asigurarea unor controale periodice ale factorilor de risc şi aplicarea unor măsuri din ce în ce mai severe în cazul menţinerii riscului peste nivelele acceptabile.
În baza OMAI nr. 718/2005 pentru aprobarea Criteriilor de performanţă privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, modificat şi completat cu OMAI nr. 195/2007, SVSU are obligatoriu în componenţă, un compartiment pentru prevenire, care are ca principale atribuţii prevenirea producerii unor situaţii de urgenţă specifice zonei de competenţă, identificate şi analizate în Planurile de Ananliză şi Acoperire a Riscurilor (PAAR), prin acţiuni de îndrumare şi control în localităţile în care îşi desfăşoară activitatea, numărul specialiştilor/personalului din componenta preventivă se stabileşte funcţie de structura de care vorbim, respectiv, un specialist, pentru instituţiile publice şi operatorii economici aflate în subordinea consiliilor locale, în mediul rural, un specialist pentru 200 de gospodării cetăţeneşti şi în mediul urban, un specialist pentru 500 – 1.000 de locuinţe individuale sau gospodării. În componenta preventivă a SVSU din judeţul Dâmboviţa, sunt în evidenţa ISUJ 757 de specialişti.
În baza OMAI nr. 250/2010 privind organizarea şi desfăşurarea programelor de pregătire a specialiştilor pentru prevenire din serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă şi a Planului anual de pregătire pe linia situaţiilor de urgenţă aprobat de prefectul judeţului Dâmboviţa şi avizat de IGSU, specialiştii din componenta preventivă au urmat, anual, în funcţie de numărul solicitărilor primite, pe centre de localităţi sau la nivel judeţean, cursuri de specializare şi perfecţionare organizate şi desfăşurate pe baza programele şi planurilor de pregătire întocmite de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa şi aprobate de prefect, perioada şi durata de desfăşurare a programelor de pregătire au fost stabilite şi comunicate consiliilor locale care au hotărât cu privire la participarea specialiştilor/personalului participant.
Numărul participanţilor pentru activităţile teoretice şi practice, pentru o serie de pregătire, nu a depăşit, de regulă, prevederile legale, iar la finalizarea programelor, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa a eliberat fiecărui participant o adeverinţă de absolvire a cursurilor.
În organizarea şi desfăşurarea pregătirii, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa a colaborat foarte bine şi va colabora în continuare cu structurile judeţene care îndeplinesc funcţii de sprijin în gestionarea situaţiilor de urgenţă (APM, SGA-uri, GNM-Comisariatul judeţean). Astfel, în cursul anului 2013, au participat 106 specialişti din componenta preventivă, toţi fiind nominalizaţi în structura SVSU (prin înlocuirea altor persoane din diferite motive), care au înţeles importanţa activităţilor pentru care au fost pregătiţi.
Planificarea activităţilor de prevenire s-a realizat anual, prin Graficul de control ( întocmit într-un exemplar, păstrat la şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi Graficul de informare publică (întocmeit într-un exemplar, păstrat la şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi care conţine activităţile de informare a populaţiei, salariaţilor şi elevilor privind pericolele potenţiale la locuinţe şi gospodării, operatorii economici şi instituţiile din subordinea consiliului local, precum şi modul de comportare în situaţii de urgenţă), acestea având la bază Programul de măsuri necesar acordării asistenţei pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei şi evidenţei operatorilor economici din subordinea consiliului local şi a instituţiilor publice din sectorul de competenţă, de către şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi se aprobă de către primar. Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa controlează periodic executarea acestor activităţi, execută aceste activităţi inclusiv pe timpul controalelor la gospodăriile cetăţenilor.
Şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, are obligaţia, anterior întocmirii graficului de control, să repartizeze personalului compartimentului de prevenire cartierele,/satele, operatorii economici şi instituţiile publice ce urmează a fi controlate conform prevederilor legale în vigoare.
La planificarea activităţilor de prevenire se au în vedere riscurile identificate în Planul de analiză şi acoperire a riscurilor al localităţii, frecvenţa şi perioada de manifestare a acestora, concluziile rezultate în urma activităţilor de prevenire anterioare, organizarea unor activităţi tradiţionale, târguri, expoziţii, manifestări cultural-sportive sau concluziile rezultate din evaluarea periodică a situaţiei operative din UAT.
La nivelul localităţii, primarul coordonează activitatea de prevenire, şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă asigură organizarea acesteia şi se realizează prin personalul compartimentului de prevenire, atingerea obiectivelor acestei activităţi depinde într-o măsură foarte mare de modul de executare de către cei desemnaţi şi receptivitatea publicului ţintă.
Funcţie de obiective, activităţile de prevenire se desfăşoară de către componenta preventivă din SVSU, la gospodăriile populaţiei, de două ori pe an, de regulă primăvara şi toamna, la unităţile de învăţământ, premergător începerii anului şcolar şi sezonului rece, la operatorii economici şi instituţiile publice din subordinea consiliului local, o dată pe an, anterior şi pe timpul adunărilor sau manifestărilor publice, la solicitarea conducătorilor operatorilor economici din UAT cu care s-au încheiat contracte de intervenţie şi pentru verificarea petiţiilor cetăţenilor în probleme privind situaţiile de urgenţă, cu scopul de a face propuneri primarului în vederea soluţionării acestora.
Controalele se finalizează prin două modalităţi, cele de la gospodăriile populaţiei prin consemnarea neregulilor în carnetele cu constatările rezultate (acestea sunt aduse la cunoştinţă proprietarilor prin consemnarea semnăturii acestora în carnet) şi cele de la instituţiile publice şi operatorii economici din subordinea consiliului local, de la unităţile de învăţământ şi de la operatorii economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte de intervenţie, prin notă de control.
După finalizarea activităţii de control, personalul componentei preventive prezintă şefului SVSU carnetele cu constatările rezultate sau notele de control, iar acesta înmânează primarului, săptămânal, toate documentele de control încheiate în săptămâna anterioară, în vederea constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor contravenţionale, conform reglementărilor în vigoare.
Semestrial, pe baza constatărilor rezultate, şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă întocmeşte analiza activităţii de prevenire şi a neregulilor constatate, pe care o supune dezbaterii consiliului local, propunând măsuri pentru remedierea acestora.
În judeţul Dâmboviţa, eficienţa activităţii desfăşurate de componenta preventivă a SVSU se reflectă în scăderea numărului de incendii, cunoaşterea semnificaţiei şi a modului de acţiune a populaţiei la introducerea semnalelor de alarmare, precum şi conştientizarea privind importanţa comportamentului oamenilor în diferite situaţii de urgenţă.
Periodic, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa, raportează la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, situaţia personalului din componenta preventivă care a participat la cursurile de pregătire.
COMPARTIMENT INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE