mar. dec. 3rd, 2024

ol-chiCum îi ajutăm pe copii să înțeleagă mai bine ce li se predă la orele de chimie?

Începând cu data de 26 aprilie, 23 de profesori de chimie din județul Dâmbovița vor participa la un curs de formare în urma cărora vor învăța și vor deprinde abilitățile necesare aplicării la orele de chimie a metodelor inductive de predare învățare.

Considerată de cei mai mulți dintre elevi o materie grea, cu informații multe și dificil de asimilat, predată de cele mai multe ori abstract și discursiv, chimia, alături de celelalte științe ale naturii nu mai prezintă un interes pentru muți dintre elevi.

Reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize Educaționale precum și Inspectorul general de chimie consideră că această situație poate fi îmbunătățită dacă profesorii vor fi pregătiți și susținuți să-și modernizeze metodele de predare la clasă, astfel încât elevii să fie cei care realizează, observă și propun explicații pentru fenomenele discutate la clasă, fără teama de a fi sancționați dacă greșesc.

De obicei, profesorii de științe exacte le ”furnizează” copiilor explicațiile fenomenelor din jur. Sau, altfel spus, îi ajută să înțeleagă ce se întâmplă în jurul lor. Ei sunt “mijlocitorii” dintre elevi și lumea reală. Ce vor face însă elevii după ce ies din sala de clasă sau după ce termină școala, când nu-i vor mai avea pe profesori lângă ei? Cine îi va mai ajuta să înțeleagă ceea ce văd în jur? De fapt, și așa ceva ar trebui să-i învețe profesorii pe elevi: să gândească cu mintea lor, să poată descoperi singuri  explicațiile fenomenelor pe care le văd în viața de zi cu zi și/ sau în lumea reală. În proiectul “Fizica altfel” le-am oferit profesorilor instrumente pentru a-i ajuta pe elevi să facă asta. Suntem acum în momentul în care extindem un model de intervenție care s-a dovedit eficient și la alte discipline. Prima dintre ele este chimia. Așa s-a născut, de fapt, proiectul Chimia altfel a declarat președintele CEAE, Cristian Hatu.

Cursul se va desfășura pe parcursul a 4 zile iar profesorii vor trebui să aplice la clasă o temă din programa școlară utilizând metode inductive, până la finalul acestui an școlar.

Formatorii și reprezentanții CEAE vor oferi suport profesorilor pe toată perioada cursului precum și pentru implementarea si aplicarea unității la clasă. Ulterior, aceștia vor putea fi implicați într-un proiect de suport pe care organizația își dorește să-l implementeze în viitorul apropiat, pentru ca procesul schimbării sa fie unul sustenabil și ireversibil.

Despre “Chimia altfel”

Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE) a lansat pe 6 aprilie, proiectul educațional pilot ”Chimia altfel”, proiect care urmărește formarea, din fonduri private, a unui număr de 200 de profesori cu scopul de a moderniza modul de învățare a chimiei în școli, utilizând metodele inductive de predare.

Scopul proiectului este acela de a crește interesul elevilor față de chimie și de a crește gradul de alfabetizare științifică a acestora. Întrebarea la care acest proiect își propune să răspundă este ”Cum îi facem pe copii să înțeleagă mai bine ce li se predă la clasă?”

Pe parcursul a 16 luni, aproximativ 200 de profesori vor fi pregătiți și li se vor construi materialele necesare aplicării la clasă a noului mod de lucru. Ca urmare a utilizării noii abordări de către profesorii lor, 6000 de elevi de gimnaziu vor beneficia de avantajele acesteia începând cu anul școlar 2017 2018.

Finanțatorii acestei prime etape de implementare sunt companiile BASF si Romgaz.

“În ultimii ani studiul științelor a devenit, nu doar în România ci în majoritatea țărilor de pe Glob, un subiect de interes din ce în ce mai pregnant. De ce? Pentru că, odată cu diversificarea opțiunilor educaționale și, implicit, a ofertelor de pe piața muncii, mulți tineri optează pentru slujbe ce nu necesită pregătire tehnică în domeniul chimiei, fizicii sau biologiei, invocând faptul că studiul științelor este abstract, dificil și mult prea teoretic în anii de școală care sunt hotărâtori pentru alegerea unei profesii. Iar impactul acestor decizii se resimte nu doar în domeniile în care avansul tehnologic se bazează pe cercetători, de exemplu în medicină, transport, construcții sau energie, ci și în viața de zi cu zi a acelora dintre noi pentru care accesul la astfel de bunuri și servicii face parte din cotidian.

Din acest motiv sprijinim demersul CEAE de a testa și promova predarea chimiei prin metoda investigației. Știm din cadrul programului Kids Lab, un program derulat în prezent de BASF în peste 35 de țări, inclusiv în Romania, cu participarea a peste 94.000 de elevi, că implicarea tinerilor în experimente interesante și distractive de chimie, sub supervizarea unor îndrumători specializați, face ca informațiile tehnice să fie mult mai simplu de înțeles și de reținut. Să nu uităm că mulți specialiști în domeniul chimiei și al fizicii mărturisesc că punctul de pornire către o carieră în domeniu a fost chiar momentul în care au luat parte la un experiment simplu, precum transformarea zăpezii în apă sau în aburi. În plus, derularea experimentelor contribuie și la dezvoltarea unor calități “soft” absolut necesare în orice profesie, precum disciplina și rigoarea” declara la conferința de lansare, Diana Neacșu, Communications and Government Relation, BASF.

“Suntem preocupați de proiecte care vizează creșterea calității învățământului, educația fiind una dintre direcțiile asumate de Romgaz în acțiunile de responsabilitate socială, iar sustinerea programelor care au ca finalitate creșterera motivației elevilor de a veni la școală reprezintă o continuitate firească. Ne dorim să fim alături de cei care lucrează la consolidarea fundației învățămantului, respectiv pregătirea profesorilor care vor forma generații de tineri în următorii ani și care vor avea șansa să asimileze cunoștintele într-un mod atractiv și organic, dacă tot vorbim de chimie” adăuga, la același eveniment, Ioana Abramiuc, Șef Serviciu Comunicare, Romgaz.