Avand in vedere prevederile cuprinse la art. 122 din Constitutia Romaniei, in vederea monitorizarii stadiului implementarii obiectivelor din Programul de Guvernare si a celor din Planul anual de actiuni al judetului Dambovita, va informam cu privire la activitatea desfasurata in perioada ianuarie-aprilie 2013 in cadrul Agentiei Judetene pentru Plati si Inspectie Sociala Dambovita:
A. In domeniul beneficiilor sociale:
▪ au fost primite ►inregistrate ►verificate cu privire la indeplinirea conditiilor de eligibilitate privind acordarea drepturilor la beneficii sociale ►introduse in baza de date – aplicatia electronica SAFIR ►emise decizii de acordare pentru un numar total de 6.653 dosare noi (3.531 alocatii de stat, 832 indemnizatii crestere copil/ stimulent, 1.018 alocatie pentru sustinerea familiei, 1.216 venit minim garantat si 56 alocatii de plasament);
au fost prelucrate un numar de 7.390 modificari (modificare reprezentant legal, modificare modalitate de plata, transfer din/spre alte judete, suspendari, incetari drepturi);
au fost prelucrate un numar de 503 formulare prestatii familiale europene E 401 si E 411 (Regulamentul CE 988/2009);
▪ In perioada ianuarie-aprilie 2013 au fost efectuate plati in valoare totala de 65.679.390 lei pentru un numar mediu de 186.965 beneficiari de beneficii sociale,
Conform prevederilor art. 31 si art. 32 din O.U.G. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, pentru persoanele care au in intretinere un copil cu dizabilitate, precum si persoanele cu dizabilitate grava sau accentuata care au in intretinere un copil pot beneficia de un concediu pentru ingrijirea copilului pana la varsta de 7 ani sau de un sprijin lunar .
Incepând cu anul 2012, pentru menţinerea dreptului la alocaţie pentru sustinerea familiei, ajutor social si indemnizatie pentru cresterea copilului familiile beneficiare cu drepturi stabilite de cel puţin 6 luni au obligaţia să îşi achite obligaţiile legale faţă de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin în proprietate, conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
În situaţia în care, până la data de 31 martie a fiecărui an, primarul constată că nu a fost îndeplinită aceasta obligaţia acesta suspendă, prin dispoziţie, dreptul la respectivul beneficiu social pe o perioadă de 5 luni, începând cu drepturile aferente lunii aprilie.
În situaţia în care, până la sfârşitul perioadei de 5 luni nu a fost îndeplinită obligaţia dreptul la beneficiile sociale mentionate încetează prin dispoziţia primarului. Astfel, conform acestor prevederi legale incepand cu 01 aprilie 2013 AJPIS Dambovita a efectuat urmatoarele suspendari:
-in baza prevederilor art.29 din Legea nr.277/2010 privind alocatia de sustinere a familiei si art.14^1 din H.G. nr. 38 din 19 ianuarie 2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei au fost suspendati 66 beneficiari de alocatie pentru sustinerea familiei;
– in baza prevederilor art.16^1 din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat si art.33 alin.h) din H.G. nr. 50/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat au fost suspendati 143 beneficiari de ajutor social;
– in baza prevederilor art.38 din O.U.G. nr.111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor si art.38^1 din H.G. nr. 52/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr.111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor au fost suspendate 41 de persoane beneficiare de indemnizatie pentru cresterea copilului.
In aceasta perioada AJPIS Dambovita a oferit consiliere primariilor si a colaborat cu acestea in vederea implementarii reglementarilor legislative din domeniul beneficiilor sociale: alocatia pentru sustinerea familiei, ajutorul social, indemnizatia pentru cresterea copilului.
B. In domeniul inspectiei sociale.
In conformitate cu OUG nr.113/2011 privind organizarea si functionarea ANPIS incepand cu luna aprilie 2012 AJPIS s-a reorganizat prin preluarea de la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a activitatii de inspectie sociala.
AJPIS Dambovita asigura o mai bună gestionare a sistemului de beneficii de asistenţă socială la nivel judetean, printr-o activitate riguroasă de control şi inspecţie, astfel încât, în prezentul context marcat de constrângeri bugetare, beneficiile de asistenta sociala platite de la bugetul de stat să ajungă la persoanele care au nevoie de acestea.
In vederea exercitarii atributiilor pe care le indeplineste in domeniul inspectiei sociale in perioada ianuarie – aprilie 2013 Serviciul Inspectie Sociala (avand incadrati un numar de 8 inspectori sociali) a desfasurat urmatoarele campanii:
1.Verificarea accesului persoanelor cu handicap la mediul fizic, informational si comunicational
Obiectiv:
Respectarea dreptului persoanelor cu handicap de a avea acces la mediul fizic, informational si comunicational in scopul cresterii participarii depline si efective in societate si in conditii de egalitate cu ceilalti cetateni a acestei categorii de persoane;
Rezultate
Campania se desfasoara in perioada 15.01-15.11.2013 fiind controlate urmatoarele entitati:
– institutii de invatamant (primar, gimnazial, liceal, postliceal, universitar), publice sau private (sunt exceptate unitatile de invatamant speciale); – operatori publici de transport in comun din mediul urban; – operatori de transport persoane (taximetre); – operatori de transport in comun privati in situatia in care acestia au preluat activitatea operatorilor publici prin contractarea acestor servicii de la autoritatile publice locale.
• Au fost verificate 31 unitati scolare pentru care au fost date masuri de remediere a situatiilor constatate (lipsa sau neadaptarea rampelor de acces, neadaptarea grupurilor sanitare pentru accesul persoanei cu dizabilitati, neadaptarea avizierelor). Termenul de remediere a deficientelor constatate este 01.09.2013.
• Au fost verificati 32 de operatori publici de transport in comun din mediul urban dupa cum urmeaza:
– 2 societati in Gaesti;
– 1 societate in Pucioasa; – 29 intreprinderi individuale care desfasoara activitati de taximetrie: 19 in Pucioasa, 4 in Moreni, 6 in Titu. Masura dispusa este adaptarea unei masini pentru transportul persoanei cu handicap, care utilizeaza un fotoliu rulant conform prevederilor art.64, alin.2 din Legea 448/2006. Termenul pentru implementarea masurii este de un an de la data controlului.
• In cadrul campaniei au fost verificate un numar de 17 primarii dintre care: Visina, Dobra, Uliesti, Lucieni, Crangurile, Nucet, Ludesti, Tatarani, Voinesti, Petresti, Cornesti, Bezdead, Dragodana, I.L.Caragiale, Finta.
Masurile urmeaza a fi implementate la nivelul primariilor pana la data de 01.09.2013. In urma controalelor se poate aplica sanctionarea cu avertisment scris sau verbal, conform OUG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, masura se monitorizeaza, dupa care se poate aplica amenda conform Legii nr.448/2006.
2. Campanii de consiliere/informare referitoare la modificarile legislative din domeniul asistentei sociale Obiectivele:
– Însuşirea de către toţi actorii sociali implicaţi, a modificărilor legislative din domeniul asistenţei sociale; – Garantarea respectării drepturilor sociale ale cetăţenilor.
Rezultate: Campania de inf
ormare si consiliere se desfasoara in mod constant pe tot parcursul anului 2013 si cu precadere cu ocazia controalelor/ monitorizarilor. La sediul AJPIS au loc urmatoarele activitati : intalniri cu reprezentantii celor 89 de consilii locale; relaţii cu publicul / informaţii publice – zilnic; menţinerea unei relaţii continue cu mass-media prin elaborarea şi transmiterea comunicatelor de presă, referitoare la promovarea şi informarea asupra drepturilor beneficiarilor; continuitate în promovarea, implementarea noilor acte normative care au intrat în vigoare de la data de 01.01.2012 – diseminarea de informaţii asupra noilor dispoziţii legale care reglementează modul de acordare a beneficiilor sociale in perioada desfasurarii campaniilor prin controlul tematic bazat pe analiza de risc, referitor la stabilirea si acordarea beneficiilor sociale si monitorizarea indeplinirii masurilor dispuse, precum si in perioada monitorizarii masurilor propuse in Procesele Verbale de Control.
3.Controlul, evaluarea si monitorizarea serviciilor sociale
Obiectiv:
– Verificarea indeplinirii si respectarii standardelor minime de calitate specifice; Rezultate: Campania se desfasoara in perioada 21.01.2013-15.11.2013 fiind verificate serviciile sociale furnizate de cele 3 asociatii si fundatii care beneficiaza de subventii de la bugetul de stat: Asociatia Provita Targoviste 2003, Fundatia Crucea Alb-Galbena Filiala Targoviste si Fundatia Catedrala Eroilor. In urma misiunii de control au fost dispuse o serie de masuri in vederea indeplinirii si respectarii standardelor minime de calitate specifice, care au termen limita de realizare 01.06.2013. Asociatia Provita Targoviste 2003 si Fundatia Crucea Alb-Galbena Filiala Targoviste au obligatia sa informeze AJPIS Dambovita, in scris, pana la aceasta data, despre modul in care au fost remediate deficientele constatate si indeplinite masurile stabilite.
4.Controlul bazat pe risc referitor la stabilirea si acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si a stimulentului de insertie
Obiectiv:
– Eficientizarea utilizarii fondurilor in procesul de stabilire si acordare a indemnizatiei pentru cresterea copilului.
Rezultate:
Campania s-a desfasurat in perioada 18.03.2013-20.05.2013 si a avut ca ca activitati specifice: a) Reducerea numarului de persoane care au beneficiat/beneficiaza in mod necuvenit de indemnizatie lunara pentru cresterea copilului; b) Stabilirea, prin intermediul departamentului cu atributii specifice din cadrul A.J.P.I.S. Dambovita, a perioadei acordate incorect a indemnizatiei pentru cresterea copilului si a sumelor acordate necuvenit; c) Realizarea unei diagnoze cu privire la situatia copiilor (cu varsta intre 2 si 3 ani) ai caror parinti au beneficiat de indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap in anul 2011. În scopul verificării suspiciunilor cu privire la „venituri supuse impozitării, concomitente cu acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului”, conform esantionului transmis de ANPIS, inspectorii sociali din cadrul AJPIS Dambovita au verificat un număr de 840 de dosare. Urmare investigatiilor intreprinse, pana la data de 12.04.2013 s-a constatat ca, pentru un număr de 78 CNP-uri s-a confirmat faptul ca in perioada concediului de crestere si ingrijire copil, titularul a realizat si venituri impozabile; in timpul controlului au fost emise 58 decizii privind constituirea si recuperarea sumelor platite necuvenit cu titlu de indemnizatie pentru cresterea copilului 0-2 ani (3ani), in cuantum de 217654 lei si au fost recuperate 13 debite în cuantum de 14908 lei, diferenta fiind preluata de DGFP Dambovita.
5.Controlul bazat pe analiza de risc privind acordarea alocatiei de stat pentru copii
Obiectiv:
– Eficientizarea utilizarii fondurilor in procesul de acordare si plata a alocatiei de stat pentru copii. Rezultate: Campania se desfasoara in perioada 29.04.2013-31.05.2013 si are ca activitati specifice identificarea si verificarea dosarelor care prezinta suspiciuni de eroare, frauda si coruptie in procesul de acordare si plata a alocatiei de stat pentru copii, precum si stabilirea sumelor acordate necuvenit si demararea activitatilor de recuperare a debitului prin intermediul compartimentului cu atributii specifice in cadrul A.J.P.I.S. Dambovita.
Pentru indeplinirea atributiilor A.J.P.I.S.Dambovita coopereaza cu autoritatile administratiei publice locale, cu organizatiile guvernamentale, cu societatea civila, precum si cu partenerii sociali.
Cu deosebita consideratie,
DIRECTOR EXECUTIV,
Mihai Toni Ciprian