Dum. dec. 22nd, 2024

Comunicat de presă

Domeniul transportului de marfă este unul dintre sectoarele de activitate în care se produce un număr mare de evenimente, urmate de vătămarea angajaților, survenite de cele mai multe ori atunci când vehiculul este staționat și în timpul operațiunilor de încărcare și descărcare. Tocmai de aceea, în Programul Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii, pe parcursul anului 2021, a fost inclusă acțiunea de control și conștientizare a responsabilităților în domeniul securității și sănătății muncii, la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de mărfuri.

Din analiza rezultatelor și a incidentelor comunicate de firmele de profil, s-a observat că cele mai multe accidente de muncă și boli profesionale sunt cauzate de manipularea manuală a maselor, dar și de căderile de la înălțime, care cauzează un sfert din incidentele survenite.

Și Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița a desfășurat o acțiune de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale de securitate și sănătate în muncă, la transportatorii rutieri și la beneficiarii serviciilor de transport rutier de mărfuri.

Acțiunile campaniei au urmărit să descopere dacă beneficiarul și transportatorul au identificat riscurile asociate operațiunilor de încărcare/descărcare, dacă au elaborat  planul de prevenire și protecție specific, dacă au stabilit măsurile preventive care trebuie implementate, dar și dacă au implementat măsurile stabilite.

La nivelul județului Dâmbovița, în primele două trimestre ale anului în curs, au fost verificate 18 societăți de profil. În cadrul acțiunii, a fost folosit ca instrument de lucru un Checklist, atât pentru beneficiari cât și pentru conducătorii auto. 

În urma controalelor au fost sancționate 13 societăți comerciale care au ca obiect de activitate transporturile de marfă, au fost dispuse 25 măsuri de remediere a neconformităților constatate și aplicate 24 de avertismente și o sancțiune contravențională în valoare de 1000 de lei.

Printre neconformitățile descoperite se numără nesupravegherea stării de sănătate a angajaților, prin control medical periodic, lipsa din fișele de post ale lucrătorilor a atribuțiilor și răspunderilor ce le revin acestora, în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM), lipsa instrucțiunilor proprii de securitate, in completarea și/sau aplicarea reglementarilor legale in domeniul SSM, dar și lipsa planului anual de instruire – testare, în domeniul SSM.