24 aprilie 2024

285 de copii din familii sărace, susținuți să meargă la grădiniță

gradi1Mănești, Dâmbovița, 15 iunie 2015– Anul acesta, 285 de copii din familii cu o situație financiară precară din 6 comunități dâmbovițene au fost susținuți să meargă la grădiniță prin programul Fiecare Copil în Grădiniță (FCG) implementat în parteneriat cu Consiliul Județean și cu Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița. Programul Fiecare Copil în Grădiniță este prezent în Dâmbovița încă din 2010 în localitățile Gura Șuții și Potlogi șia fost extins în acest an în alte patru comunități: Cojasca, I.L. Caragiale, Măneștiși Moroeni.Astfel, numărul copiilor săraci din județ înscriși în program (și care au beneficiat de tichete sociale condiționate de prezență) a crescut de peste 3 ori, de la 80, în anii anteriori, la 285 în acest an școlar.

Autoritățile județene implicate în implementarea FCG în județul Dâmbovița se întrunesc astăzi pentru a analiza rezultatele programului pentru anul școlar 2014-2015 și pașii necesari pentru extinderea sa la nivelul întregului județ. Evenimentul coincide cu vizita în Mănești, Dâmbovița, a Ministrului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Rovana Plumb și a Ambasadorului Norvegiei, Execelența Sa Tove Bruvik Westberg, membru al Inițiativei Ambasadorilor pentru Educație Timpurie 2012 -2020.

Apreciez şi susţin de mult timp efortul special al Asociaţiei OvidiuRo în beneficiul copiilor din familii sărace. Acum, mă bucur că avem posibilitatea să îl sprijinim să se extindă, ca să ajutăm împreună mai multe familii din România. Combaterea sărăciei şi a excluziunii sociale sunt proiecte vitale pentru noi. Proiectul Fiecare Copil în Grădiniţă, care şi-a arătat deja beneficiile, (…) este un model de succes pe care dorim să-l preluăm la nivel naţional, iar în acest sens am semnat în luna aprilie al acestui an un acord de parteneriat. Împreună putem face mult mai mult”, a declarat Rovana Plumb, Ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.

A asigura accesul la educație al copiilor în general, și al celor în situații de risc în particular, înseamnă a asigura un viitor mai bun pentru noi toți. De asemenea, investiția în accesul la educație echivalează cu a promova egalitatea de șanse. Există mai multe abordări în vederea creșterii accesului la educație, iar metodologia OvidiuRo este cu siguranță una dintre ele” a declarat Excelența Sa Tove Bruvik Westberg.

Mă bucur că suntem parteneri alături de Asociația OvidiuRo într-un proiect cu rezultate vizibile în ceea ce privește creșterea numărului de copii înscriși în grădiniță, copii care provin din familii cu o situație financiară precară. Consider că proiectul Fiecare Copil în Grădiniță este un demers firesc într-o societate modernă, care trebuie să asigure şanse egale pentru copiii defavorizaţi. Este nevoie să dăm o mână de ajutor, să creăm premisa egalității de șanse în rândul copiilor de vârstă preșcolară, oferindu-le posibilitatea de a-și dezvolta capacitățile intelectuale și de a se integra în societate” a declarat Adrian Țuțuianu, Președinte, Consiliul Județean Dâmbovița.

Extinderea înregistrată în anul școlar 2014-2015 în Dâmbovița a fost posibilă datorită implementării proiectului Fiecare Copil în Grădiniță în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj, finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, și implementat de OvidiuRo în parteneriat cu Consiliul Județean, Inspectoratul Școlar Județean și cu școlile și autoritățile locale din cele trei județe. Valoarea totală a finanțării SEE este de 244.131 de Euro, din care peste 50.000 de Euro sunt alocați celor 6 comunități din județul Dâmbovița.

Acest grant s-a dovedit esențial pentru extinderea programului FCG cu sprijinul autorităților publice din cele trei județe, care și-au arătat deschiderea de a finanța parțial costul tichetelor sociale condiționate de prezență, atunci când mecanismul de extindere cu fonduri publice a proiectului va fi clarificat.

În anul școlar 2014-2015, numărul copiilor săraci care au frecventat grădinița în comunitățile implicate în proiect în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj aproape s-a dublat față de anul școlar precedent (1200 de copii anul acesta, față de 665 în 2013-2014). Rata medie de prezență regulată la grădiniță a copiilor dezavantajați din aceste comunități a fost 72% (față de sub 50% înainte de proiect). În anumite localități, frecvența copiilor s-a triplat față de anul precedent, când programul FCG nu era încă prezent.

Parteneriatul cu județul Dâmbovița este unul amplu, inițiat acum 8 ani și construit prin munca a zeci de profesori și voluntari. Anul acesta am consolidat colaborarea și am construit împreună premisele favorabile pentru a extinde programul în toate comunitățile din județ. Într-un moment important pentru transformarea programului – actualmente susținut semnificativ de donatori privați – într-unul asumat și finanțat de autoritățile locale și naționale, OvidiuRo face toate eforturile necesare pentru clarificarea mecanismului legal al tichetelor sociale. Vrem ca toate județele care cred în FCG și în beneficiile educației preșcolare în comunitățile sărace să-l poată implementa”, a declarat Maria Gheorghiu, Cofondator OvidiuRo.

Complementar mecanismului tichetelor sociale condiționate de prezență, FCG se concentrează și pe implicarea părinților dezavantajați în procesul de educație. Pe lângă activități precum Ziua Părinților (o participare pe lună) și Părinte de Serviciu (5 participări pe an școlar), de care depinde acordarea tichetelor sociale lunare, în anul școlar 2014-2015, părinții din comunitățile FCG din Dâmbovița au participat la formări susținute de Asociația Learn&Vision și finanțate prin Fondul ONG, unde au primit informații despre cum să fie părinți mai buni pentru copiii lor.

Programul a crescut frecvența la grădiniță a copiilor aflați în situații de risc și a adus educația preșcolară și beneficiile ei atât în atenția părintilor, cât și a autorităților publice și a întregii comunități. Depinde în continuare de noi toți – părinți, cercetători, educatori, profesori sau simpli membri ai comunității – cum vom influența politicile și practicile sociale, pentru a le asigura tuturor copiilor dreptul la educație” a subliniat Sorin Ion, Inspector Şcolar General Dâmbovița.

După 5 ani de implementare a programului, la inițiativa OvidiuRo, o echipă de evaluatori independenți desfășoară un studiu care își propune să măsoare impactul programului Fiecare Copil în Grădiniță asupra prezenței copiilor în clasele primare. Studiul folosește metode de evaluare cantitative și calitative pentru a măsura înscrierea, prezența și rezultatele școlare ale copiilor din comunitățile FCG, în comparație cu ale copiilor din alte comunități cu grad de sărăcie similar, dar în care nu este implementat programul. Rezultatele studiului vor fi făcute publice toamna aceasta.

Contact media:

Larisa Dumitru, Manager Comunicare, larisa.dumitru@ovid.ro, 0728.77.88.21

Despre programul Fiecare Copil în Grădiniță

Fiecare Copil în Grădiniță este în prezent implementat de OvidiuRo în43 de comunități din 11 județe, iar de el beneficiază 2.400 de copii defavorizați. Programul stimulează părinții să-și aducă zilnic copiii la grădiniță oferindu-le tichete sociale în valoare de 50 de lei pe lună. Copiii se califică pentru program pe baza veniturilor familiei (sub 150 de lei pe lună pe membru de familie) și a condițiilor de trai precare. Pentru a primi tichetele, copiii trebuie să nu aibă nicio absență nemotivată, iar părinții trebuie să participe la o activitate lunară în grădiniță și să ajute profesorul la grupă, de cinci ori pe an.

Programul funcționează după un mecanism care și-a dovedit eficiența în toate comunitățile în care este implementat: își propune să înlăture o parte din obstacolele economice care stau în calea prezenței celor mai săraci copii, sprijinind părinții dezavantajați să își aducă copiii la grădiniță prin stimulente condiționate de prezența zilnică. În plus, programul asigură rechizite, pentru ca toți copiii să aibă materialele necesare la grădiniță, iar unele primării acoperă costurile cu îmbrăcămintea si încălțămintea copiilor.

De ce este importantă educația timpurie?

Copiii proveniți din familii fără posibilități materiale, care nu beneficiază de educație preșcolară, încep școala cu un decalaj educațional imens față de ceilalți copii. Aceste diferențe devin din ce în ce mai evidente în timp și afectează mai târziu participarea lor la școală și găsirea unui loc de muncă. Cofondatoarele Asociației OvidiuRo, Maria Gheorghiu și Leslie Hawke, au observat că acest decalaj poate fi prevenit prin intervenție timpurie, începând de la grădiniță, atunci când se formează bazele pe care se vor așeza toate deprinderile de învățare și abilitățile copiilor.

Pe termen lung, OvidiuRo își propune să transforme Fiecare Copil în Grădinițăîn program național, finanțat din fonduri publice. Primul județ care a alocat fonduri pentru acoperirea tichetelor sociale este Clujul, la începutul anului 2014, prin intermediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

fb-share-icon20

Lasă un răspuns

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial