SFINTII MIHAIL SI GAVRIL. Biserica Ortodoxa ii sarbatoreste sambata, ca in fiecare an la 8 noiembrie, pe Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril.
SFINTII MIHAIL SI GAVRIL. Numele complet al sarbatorii este, de fapt, Soborul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavril. Cuvantul “arhanghel” inseamna “mai mare peste ingeri” sau “cel dintai dintre ingeri”, iar Sfintii Arhangheli sunt in numar de sapte – Mihail, Gavril, Rafail, Salatiil, Uriil, Gudiil si Varahil, mentionati in Cartea Apocalipsei ca fiind cele sapte duhuri care stau in fata Tronului lui Dumnezeu.
Mihail si Gavril sunt cei mai cunoscuti dintre arhangheli, despre care se spune ca lupta in oastea cereasca pentru respectarea poruncilor lui Dumnezeu. Asemenea lor, dar pe Pamant, jandarmii, cei ocrotiti de Mihail si Gavril, asigura respectarea legilor oamenilor.
SFINTII MIHAIL SI GAVRIL. Ziua de 8 noiembrie a inceput sa fie celebrata in Biserica, drept sarbatoare a ingerilor, in secolul V, si s-a raspandit repede in tot Rasaritul crestin. Despre ingeri, Biserica spune ca sunt duhuri slujitoare, credincioase lui Dumnezeu si trimise de acesta sa fie prieteni si ocrotitori ai oamenilor. Se spune ca, la inceput, toti ingerii au fost buni si intelepti. Dupa incercarea la care i-a supus Dumnezeu, inainte de Facerea Lumii, o parte dintre ei, cei condusi de Lucifer, s-au razvratit. Atunci, spune Scriptura, a fost mare razboi in cer. Mihail si ingerii cei buni au invins, iar cei rai au fost aruncati din cer, devenind demoni. Peste soborul ingerilor buni, Dumnezeu l-a randuit drept conducator pe Arhanghelul Mihail.
Sfantul Arhanghel Mihai inseamna, in ebraica, “Cine este ca Dumnezeu?”. Asta dupa ce Mihail a spus: “Sa luam aminte, noi, care suntem fapturi, ce a patimit Lucifer, cel care era cu noi: cel ce era lumina, acum intuneric s-a facut. Cine este ca Dumnezeu?”. Asa s-a intocmit soborul – adunarea si unirea tuturor ingerilor. Pe seama sa se pune si calauzirea lui Lot si a familiei acestuia la iesirea din Sodoma, precum si protectia speciala a poporului lui Israel. Tot Mihail ii scoate din cuptor pe cei trei tineri din Babilon, il sprijina in lupta pe Ghedeon, il mustra pe vrajitorul Valaam si il elibereaza din inchisoare pe Sfantul Apostol Petru.
SFINTII MIHAIL SI GAVRIL. Sfantul Arhanghel Gavril inseamna, in limba ebraica, “barbat-Dumnezeu”. Numele sau contine concentrat vestea ca Dumnezeu se va face barbat, ca va asuma firea omeneasca. Gavril este arhanghelul bunelor vestiri: a vestit lui Ioachim si Anei ca o vor avea pe Maria, desi erau batrani; a vestit-o pe Fecioara Maria ca il va naste pe Iisus; l-a instiintat pe Zaharia de nasterea fiului lui, inaintemergatorului, Ioan Botezatorul; a vestit pastorilor ca in Bethelem s-a nascut Mesia. Sfantul Gavril ocroteste fecioarele, mamele si pruncii si duce rugaciunile la Dumnezeu.
Drept recunostinta pentru acesti doi ingeri, Biserica ortodoxa a randuit ca acestia sa fie pictati pe doua dintre usile Sfantului Altar. Unul cu crini in mana, semn al bunei vestiri, iar celalalt, cu o sabie de foc, semn al pazei ce i-a fost randuita la poarta Edenului.
In folclorul religios romanesc, Arhanghelul Mihail este un personaj mai venerat decat Arhanghelul Gavril. Oamenii spun ca el poarta, uneori, cheile raiului, este un infocat luptator impotriva diavolului si vegheaza la capul bolnavilor, daca acestora le este sortit sa moara, sau la picioarele lor, daca le este harazit sa mai traiasca. De multe ori il intalnim alaturandu-se Sfantului Ilie, atunci cand acesta tuna si trasneste sau oranduieste singur grindina, cu tunul. El tine si ciuma in frau, asemanator Sfantului Haralambie.
SFINTII MIHAIL SI GAVRIL. In trecut, in societatea traditionala bucovineana, Arhanghelii erau sarbatoriti ca pazitori ai oamenilor de la nastere si pana la moarte. Arhanghelii, in viziunea populara, asista si la Judecata de apoi, sunt patroni ai casei, ard pacatele nascute din patimile omenesti si purifica, prin post, constiintele.
SFINTII MIHAIL SI GAVRIL. In zonele muntoase, in care Arhanghelii erau celebrati si ca patroni ai oilor, stapanii acestor animale faceau o turta mare din faina de porumb, numita “turta arietilor” (arietii fiind berbecii despartiti de oi), considerata purtatoare de fecunditate. Aceasta turta se arunca, in dimineata de 8 noiembrie, intre oi, unde sunt adusi si berbecii.
In sambata dinaintea sarbatoririi se fac praznice pentru sufletul mortilor. Ofrandele date la pomana pentru morti, din Ajun sau din Ziua Arhanghelilor, se numesc “Mosii de Arhangheli”. Fiecare om trebuie sa aprinda o lumanare, care ii va fi “lumina de veci” in lumea de dincolo. Se aprind lumanari atat pentru oamenii in viata, cat si pentru cei disparuti fara lumanare.