Domnule Preşedinte al României, Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual – SNPPC – vă informează despre declanşarea unei proceduri politice orientată spre o periculoasă destructurare a Poliţiei Române. Îngrijorarea SNPPC reflectă starea de spirit a celor peste 50.000 de membri pentru care sindicatul este reprezentant legal. Ne vom referi la hotărârea CSAT, din 26 septembrie 2011, prin care s-a avizat „reconfigurarea sistemului de ordine publică, prin transfer de personal şi responsabilităţi în coordonarea administraţiei locale.” Scopul declarat al acţiunii fost „creşterea eficienţei acţiunilor de pe teren” şi, neîntârziat, s-a cerut Guvernului să elaboreze actele normative pentru a se trece la destructurarea Poliţiei Române. Acţiunea este de maxim interes public şi naţional, mai ales în condiţiile economico-sociale prin care trece acum România. Din acest motiv, vă prezentăm o serie de probleme grave legate de implementarea deciziei CSAT care va duce la scindarea personalului Poliţiei Române şi la scoaterea unor servicii poliţieneşti din responsabilitatea Statului. Vă semnalăm, astfel, că mutarea poliţiştilor în subordinea administraţiei locale, practic amestecarea lor cu Poliţia locală: – nu este recomandată ori garantată, ca aducând un efect social benefic, de nici un studiu criminologic riguros şi centrat pe această temă; – nu este însoţită de un studiu de fezabilitate (cu analizele de risc necesare) premergător acestui proiect; – nu este solicitată, în mod semnificativ, de cetăţeni sau de comunităţile de cetăţeni; – nu a fost subiectul nici unei dezbateri publice; deşi este o acţiune fără precedent, pentru societatea contemporană românească. O dată cu aceste argumente empirice împotriva destructurării Poliţiei Române, vă prezentăm şi mesajul oficial, transmis public de către un înalt funcţionar al Statului, privitor la aplicarea respectivei hotărâri a CSAT: „Nu este o obligaţie! Autorităţile locale care doresc să preia astfel de competenţe le pot prelua împreună cu tot personalul, infrastructură, bugete, cu tot ceea ce presupune chestiunea asta. Cine nu vrea, nu vrea ; eu n-am cum să-l oblig ! Dacă nu vor să le preia vor rămâne la Poliţia Naţională” a declarat, la 27 septembrie 2011, Secretarul de Stat pentru relaţia cu instituţiile prefectului, Mihai Capră. Situaţia creată a produs indignare în rândul comunităţilor de cetăţeni şi, mai ales, al poliţiştilor. Ei toţi au remarcat dezintegrarea interesului pe care îl are Statul faţă de ordinea publică şi siguranţa cetăţeanului, dezintegrare manifestată prin oferirea unor părţi din Poliţia Română – cu personal, competenţe, infrastructură şi bugete – acelor autorităţi locale care ar fi dispuse să le preia! Prin această iniţiativă prost inspirată, pe care şi-a asumat-o într-o perioadă de mari tensiuni sociale, Statul Român şi-a reliefat negativ atât imaginea sa internă cât europeană. Domnule Preşedinte al României, Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual are datoria de a vă informa despre problemele principale şi nepotrivirile care afectează hotărârea „Descentralizării serviciului poliţienesc în slujba cetăţeanului, prin transferul de personal şi responsabilităţi în coordonarea administraţiei locale” şi, în acord cu hotărârea majorităţii membrilor săi, vă prezintă un punct de vedere oficial. Informaţiile puse în discuţie au rezultat din întâlnirea avută cu reprezentanţii M.A.I. în data de 10 octombrie 2011. A. S-a afirmat că transferul va avea ca rezultat operativ creşterea eficienţei acţiunilor din teren însă această creştere este doar o ipoteză, pentru că: – decizia a fost iniţiată în urma unei întâlniri între reprezentanţii Asociaţiei primarilor oraşelor şi municipiilor din România şi ministrul Administraţiei şi Internelor, care a avut loc în urmă cu doar 4-5 luni. – conceptul s-a materializat fără a avea la bază o analiză ştiinţifică, din partea structurilor Poliţiei Române, a unor autorităţi din domeniul sociologiei şi a societăţii civile, privind certitudinea eficientizării sistemului de ordine publică, prin transfer de personal şi responsabilităţi în subordinea administraţiei locale. – întregul concept nu se bazează pe cercetări ştiinţifice de Criminologie ci doar pe câteva supoziţii teoretice; el fiind elaborat de Unitatea de Politici Publice a M.A.I., structură din care nu fac parte şi poliţişti. – la nivelul Poliţiei Locale, şeful ordinii publice şi poliţiei rutiere se preconizează a fi desemnat, prin concurs sau examen organizat de primărie; iar responsabilitatea privind activităţile poliţiei de ordine publică şi poliţiei rutiere va aparţine primarului. – potrivit normelor în vigoare, transferul, în interes de serviciu, dintr-o instituţie în alta se face numai cu acordul angajatului. Această prevedere ar putea deveni un filtru al calităţii personalului. B. S-a susţinut că prin transferul respectiv se vor realiza economii bugetare, dar informaţia este falsă, întrucât : – fondurile alocate pentru funcţionarea noilor structuri, plata drepturilor salariale şi de natură salarială, vor fi asigurate prin transfer de la bugetul de stat în bugetele locale, proporţional cu numărul de poliţişti şi logistica transferată la Poliţia Locală, fonduri care sunt alocate în prezent bugetului M.A.I. pentru acelaşi număr de poliţişti şi funcţionarea acestor structuri. C. S-a afirmat, în mod oficial, că „Preluarea acestor servicii va crea poliţiilor locale o altă anvergură”, dar conţinutul mesajului este lipsit de sens, pentru că nu este precizată şi necesitatea obiectivă a unei noi „anverguri” la realizarea căreia a trebuit să fie implicat CSAT: – nu există câte : un studiu realizat ştiinţific, un raport oficial, şi o dezbatere publică prin care să fie stabilite şi, mai ales, evaluate oficial incompetenţele manageriale, de fond, ale M.A.I. privind gestionarea optimă a ordinii publice şi a siguranţei cetăţeanului, în localităţile din România; – avizul CSAT satisface doar o înţelegere dintre Asociaţia primarilor oraşelor şi municipiilor din România şi ministrul Administraţiei şi Internelor, nicidecum vreo solicitare exprimată direct şi concret de către cetăţenii înşişi, prin dezbateri publice şi referendum. – înţelegerea dintre Asociaţia primarilor oraşelor şi municipiilor din România şi ministrul Administraţiei şi Internelor nu s-a bazat, şi nici nu a fost urmată – de un studiu de fezabilitate al creşterii calităţii serviciilor poliţieneşti „în teren”, prin relocarea poliţiştilor de la M.A.I, studiu care să documenteze avizul dat, în cauză, de către CSAT. – forţele de ordine publică care vor fi la dispoziţia primarului vor avea un caracter hibrid. Astfel, în cadrul Poliţiei Locale, vor exista două categorii de poliţişti: actualii poliţişti locali, cărora li se vor aplica prevederile Legii nr. 155/2010 privind Poliţia Locală şi poliţiştii transferaţi din structurile de ordine publică şi poliţie rutieră ale Poliţiei Române, cărora li se vor aplica prevederile Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Domnule Preşedinte al României, în baza datelor înfăţişate şi exprimând convingerea majorităţii membrilor pe care îi reprezintă, Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual respinge categoric conceptul de Reconfigurare a sistemului de ordine publică, prin transfer de personal şi responsabilităţi în coordonarea administraţiei locale avizat de CSAT, în 26 septembrie 2011. Drept urmare, Biroul Executiv Central vă adresează rugămintea de a bloca acţiunile de implementare a deciziei de transfer a personalului şi responsabilităţilor specifice din structurile de „Ordine publică” şi „Rutieră” ale I.G.P.R. spre Poliţia Locală şi coordonarea administraţiei locale. Considerăm că structurile Poliţiei Locale au atribuţii specifice judicios stabilite şi că instituţia respectivă trebuie să funcţioneze, în continuare, conform Legii nr. 155/2010. Blocându-se implementarea transferului respectiv se vor anula de la sine şi suspiciunile, din ce în ce mai consistente, despre intenţia de aservire a poliţiştilor din Poliţia Română la interesele politice şi individuale manifestate acut în administraţia locală, cu precădere acum, înaintea campaniei şi alegerilor locale şi parlamentare din 2012. Vă asigurăm, Domnule Preşedinte al României, că orientarea sindicatului nostru nu ocoleşte nici un demers real de eficientizare şi modernizare a M.A.I. şi că, în interesul obiectiv al membrilor noştri, suntem deschişi căutării şi găsirii unui consens pozitiv. Excelenţei sale, Domnul Traian BĂSESCU, PREŞEDINTELE ROMÂNIEI Notă: Documentul a fost transmis către Preşedinţii celor doua camere ale Parlamentului, precum şi senatorilor şi deputaţilor din Comisiile de aparare, ordine publica şi siguranţă naţională.