mar. dec. 24th, 2024

tren“Domnule ministru Lucian Bode, ați reintrodus trenurile pe ruta Oravița-Anina și ați salvat o zonă a României de la distrugere. Vă rugăm să faceți același lucru și cu trenurile de pe ruta Fieni-Pietroșița, pentru a salva nordul județului Dâmbovița de la depopularea masivă care va urma și de la dezastrul total, după ce s-a pregătit izolarea porțiunii de la poalele Bucegilor, pas cu pas, în ultimii 20 de ani!

Nordul județului Dâmbovița ar putea rămâne izolat. Transportul feroviar dispare, încet, dar sigur. În același timp, DN71 e surpat, dar CNAIR nu a găsit soluții. De la 15 decembrie se retrag trenurile din mai multe zone care deja sunt aproape izolate, iar în continuare vor avea risc major de depopulare, deși au potențial uriaș pentru a deveni zone turistice. Pentru trenul care ajunge la Oravița s-a găsit o soluție, după ce mai multe ONG-uri au făcut o petiție, prin care au cerut trenurile înapoi, însă nordul județului Dâmbovița ar putea rămâne izolat, de săptămâna viitoare, după ce se vor retrage atât trenurile CFR Călători, cât și cele ale operatorului privat Transferoviar Călători. Situația aceasta nu a fost analizată, la fel ca cea de la Oravița, deși zona de nord a județului Dâmbovița este la poalele Bucegilor, aproape de Sinaia, unde până nu demult se făcea turism. Simultan, aceeași zonă ar putea rămâne și fără acces rutier, după ce o porțiune din DN71 s-a surpat, în primăvara acestui an, iar de atunci, CNAIR nu a găsit nicio soluție.

CFR Călători și operatorii privați de transport feroviar de persoane ar trebui să asigure circulația trenurilor pe toate rutele din țară, iar legea protejează transportul și infrastructura. Cu toate acestea, în ultimii ani au fost posibile modificări de rute fără nicio explicație, în afară de „dezinteresul călătorilor pentru respectiva rută”.

1,14 miliarde de lei a dat statul român, anul acesta, pentru serviciul public, doar la CFR Călători

294.3 milioane de lei s-au dat, anul acesta, pentru operatorii privați.

RegioCălători (fost Regiotrans) a primit 146.8 milioane de lei

Transferoviar a primit 84 milioane de lei

InterRegional a primit 38 milioane de lei

ASTRA Transcarpatic a primit 14 milioane de lei

SoftTrans a prmit 11.5 milioane de lei

Totalul subvențiilor de la Bugetul de stat pentru transportul feroviar de pasageri ajunge, astfel, la 1.43 miliarde de lei.

La aceste subvenții se adaugă banii decontați de stat pentru călătoriile nelimitate acordate studenților, care depășeșc 50 de milioane de euro pe an.

Trenurile care fac legătura între Pucioasa și Pietroșița, în nordul județului Dâmbovița, au mai fost scoase și la finalul anului 2017, dar au fost reintroduse la începutul lui 2018, după o analiză a situației zonei. Ceea ce nu s-a reușit atunci devine realitate de la 15 decembrie 2019, singura analiză a eficientizării fiind soluționată prin desființarea gării de la Pietroșița, ceea ce garantează izolarea nordului județului Dâmbovița.

Reforma feroviară se face prin distrugere pas cu pas. CFR Infrastructură scoate la licitație secțiile declarate neinteroperabie. Târgoviște-Pietroșița este secție neinteroperabilă, dar acum încă mai circulă trenuri ale CFR Călători și Transferoviar Călători. Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) încheie contractele de servicii publice cu CFR Călători și tot ARF ar trebui să facă analize de eficientizare a rețelei feroviare, potrivit atribuțiilor și obiectului de activitate.

Singura analiză de eficientizare făcută până acum de ARF este de reducere a suprafeței deservite de calea ferată și scurtarea, de la un an la altul, a lungimii șinelor de tren, prin stoparea transportului pe mai multe rute. Porțiunile considerate ineficiente se închid, după „studiul de eficientizare” al ARF.

De fapt, nu există nicio soluție de eficientizare, ci doar de eliminare, pas cu pas, a transportului feroviar. În această situație a fost ruta „Oravița-Anina”, care urma să fie sistată tot de la 15 decembrie, la fel ca Fieni-Pietroșița. Pentru Oravița, CFR Călători propunea soluția unui „tren turistic”, dumneavoastră, domnule ministru Lucian Bode, ați salvat situația, răspunzând unei petiții, iar cursa zilnică pe calea ferată Oravița – Anina nu va mai fi sistată, de la 15 decembrie 2019.

Însă celelalte „eficientizări” prin tăiere nu sunt analizate, iar zonele izolate prin retragerea transportului feroviar devin, astfel, viitoarele teritorii depopulate. Printre acestea este și ruta Fieni-Pietroșița, cu maxim potențial de izolare, depopulare și distrugere a părții de nord a județului Dâmbovița. Orice încercare de a face turism în nordul județului Dâmbovița, la poalele Bucegilor, între Pucioasa și Sinaia, sau chiar între Târgoviște și Sinaia, ar putea deveni, în curând, imposibil de realizat, pentru că și transportul rutier este afectat, pe aceeași porțiune.

Cade și drumul dintre Pucioasa și Sinaia, dar CNAIR nu a găsit nicio soluție. De la 15 decembrie, CFR Călători se retrage definitiv de pe ruta Târgoviște-Pietroșița, iar singurul operator va rămâne Transferoviar Călători, însă doar până la Fieni. Zona liberă de cale ferată Fieni-Pietroșița este sortită distrugerii totale, după ce izolarea nordului județului Dâmbovița va fi definitivată.

Deși zona dintre Pucioasa și Sinaia a fost foarte bogată, sute de ani, iar mult timp s-a făcut turism la poalele Bucegilor, între Sinaia și Pucioasa, acum rămâne doar un teren bun de defrișat, cu peste 100 de clădiri de patrimoniu, în stil neoromânesc, sortite demolării, pentru a face loc, eventual, unui frumos drum pentru camioane, într-un proiect mai amplu de infrastructură rutieră, care urmează să traverseze Bucegii.

Cu alte cuvinte, ar trebui să se scape de localitățile care stau în calea viitorului drum Trans Bucegi, deși chiar acele localități au potențial turistic neexploatat în ultimii 20 de ani. Și în loc de un proiect integrat pentru eficientizarea reală a transportului feroviar, care să includă soluții pentru turism, ce ar fi rezolvat inclusiv problemele căii ferate până la Pietroșița, s-a găsit soluția sistării cirulației trenurilor și a închiderii definitive a trinsonului care leagă acum fabrica de Ciment de la Fieni de viitorul drum prin Bucegi.

Monumentele istorice stau, efectiv, din calea fericirii camioanelor și a unor proiecte de infrastructură mare de care România are nevoie cu simpla condiție ca pentru realizarea lor să nu se distrugă exact potențialul turistic, pentru care sunt concepute aceste proiecte.

După surparea drumului dintre Pucioasa și Fieni, în primăvara acestui an, nu s-a făcut nicio lucrare de reabilitare, deși același drum a fost asfaltat înainte de alegerile europarlamentare, chiar cu o săptămână înaintea votului. Dacă dispare și accesul rutier pe DN71 Târgoviște-Sinaia, dar se oprește și alimentarea cu gaz a nordului județului Dâmbovița – porțiunea surpată fiind chiar deasupra conductei de alimentare – va fi mult mai ușor de scăpat de proprietarii din localitățile care acum stau în calea circulației camioanelor.

De altfel DN71 este foarte important pentru proiectele de infrastructură programate pentru această zonă, pentru că, în mod normal nu ar trebui să poată circula mașini de mare tonaj prin fața câtorva zeci de clădiri monument istoric, așezate de-a lungul drumului care leagă Târgoviște de Sinaia, deci ar exista riscul ca proprietarii să ceară interzicerea acestora – așa cum s-a-ntâmplat, în luna octombrie, în localitatea Măcin, din județul Tulcea, unde nu sunt clădiri monument istoric, dar localnicii au amenințat că incendiază camioanele care trec spre șantierul prntru cconstruirea podului peste Dunăre. La Măcin a rezolvat problema, într-o săptămână, președintele CJ Tulcea, care a găsit soluții imediat, pentru a se construi un drum ocolitor ce lipsea din proiectul de infrastructură mare pentru cea mai mare lucrare finanțată din fonduri europene în această perioadă, respectiv podul peste Dunăre care va lega județul Tulcea de județul Brăila.

În schimb, în nordul județului Dâmbovița, soluția pentru construirea drumurilor peste Bucegi pare a fi depopularea nordului județului Dâmbovița, astfel încât potențialul turistic de astăzi și patrimoniul cultural să fie înlocuite mai întâi cu un drum bun pentru circulația camioanelor, apoi cu un drum de acces către viitorul Trans Bucegi. Același drum va fi foarte bun și pentru transportul de material lemnos din pădurile care vor putea fi defrișate mai ușor în nordul județului Dâmbovița, după depopulare.

Guvernul a blocat, săptămâna trecută, un proiect de modernizare a DN71, care prevedea, printre altele, lărgirea părții carosabile cu 30 de centimetri și consolidarea covorului asfaltic. Mai mulți parlamentari de Dâmbovița cer socoteală guvernului, pentru blocarea finanțării proiectului, însă, la o primă analiză, chiar și superficială, se poate observa că lărgirea părții carosabile este imposibilă în localitățile cu zeci de monumente istorice de-a lungul drumului DN71 – proaspăt asfaltat, înainte de alegerile europarlamentare – pentru că ar afecta clădirile.

Pe de altă parte, un proiect care lărgește doar câteva porțiuni de drum, ca apoi să fie restricționată circulația în localități – prin limita de viteză impusă de lege și din cauza îngustării drumului – este aproape inutil. Dacă un astfel de proiect se finamțează din fonduri europene, există riscul ca România să fie obligată să dea toți banii înapoi, dacă nu se realizează toate lucrările prevăzute în proiect– ceea ce este posibil în acest caz, tomai din cauza localităților prin care trece DN71, unde clădirile sunt amplasate foarte aproape de marginea drumului, deci nu permit extinderea decât dacă sunt demolate.

Și chiar dacă nu sunt demolate în prima fază, vor fi afectate oricum de trepidațiile cauzate de circulația camioanelor de mare tonaj care vor transporta ciment și alte materiale pentru construirea viitorului Trans Bucegi.

În trecut au existat și alte proiecte de modernizare a DN71, pe anumite porțiuni, cu alte rute decât cele prinse în proiectul actual. De exemplu, centura orașului Găești ar fi trebuit să se construiască pe o rută diametral opusă celei din proiectul respins de actualul guvern, iar între Pucioasa și Sinaia erau prevăzute rute care să ocolească localitățile, tocmai pentru a nu afecta patrimoniul cultural.

În mod inexplicabil, niciun proiect nu s-a realizat, CNAIR n-a reușit să repare nici măcar o porțiune de câțiva metri, surpată între Pucioasa și Fieni, în ultimele nouă luni, dar unii cer în continuare finanțarea acestui proiect de modernizare a DN71, care a fost respins de guvern.

Domnule ministru Lucian Bode, vă rugăm să salvați nordul județului Dâmbovița! Puteți începe cu analiza situației trenurilor pe ruta Fieni-Pietroșița, o orțiune foarte scurtă, care se parcurge în câteva minute, dar fără de care s-ar face un pas mare pentru depopularea nordului județului Dâmbovița, în continuarea căruia s-ar putea produce, în foarte scurt timp, izolarea completă și distrugerea totală a regiunii de la poalele Bucegilor.

Vă rugăm, țineți cont și de faptul că CFR Infrastructură primește bani de la bugetul statului pentru a menține funcțională calea ferată. Acele porțiuni abandonate de operatorii de transport feroviar ajung, în scurt timp, la fier vechi, iar activele CFR Infrastructură ajung să se vândă la licitație, de obicei la prețuri derizorii, de până la câteva sute de euro.

Vă rugăm, țineți cont și de faptul că ruta Pietroșița-Târgoviște este declarată secție neinteroperabilă, iar până la finalul anului există un contract prin care CFR Călători și Transferoviar Călători ar trebui să asigure circulația trenurilor, însă totul se va sista pe 15 decembrie. În contractul pe 2020 nu mai apare ruta Feni-Pietrosita pe lista de serviciu public, astfel încât zona de nord a județului Dâmbovița va fi perfect izolată, deși aici încă s-ar mai putea face turism, la poalele Bucegilor!”

Diana Scarlat