mie. dec. 25th, 2024

adriantu„Ministerul Educaţiei a adoptat Ordinul 5080 care se aplică tuturor unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi particulare, unităţilor de învăţământ care ţin şi de cultele religioase, seminariile teologice în special, se aplică şi pentru ocuparea posturilor, de exemplu, de la Palatul Copiilor, şcolile speciale sau la Centrul Judeţean de Resurse Educaţionale, instituţie aflată în subordinea Consiliului Judeţean.

Cred că acest Ordin este de natură să bulverseze activitatea din toate unităţile de învăţământ din România, pentru că eu cred că un concurs pentru ocuparea posturilor de directori şi directori adjuncţi trebuia făcut înainte de începerea anului şcolar, în condiţii de transparenţă, cu un timp suficient dat candidaţilor pentru pregătire şi cu o avizare asupra tematicii din concurs din timp a tuturor acestor candidaţi.

Din datele pe care le avem astăzi se doreşte organizarea unui concurs pe repede înainte şi nu suntem doar noi cei care comentăm în felul acesta. Am văzut foarte multe luări de poziţii ale unor cadre didactice şi sindicate din învăţământ.

Între 13 septembrie şi 2 octombrie este programată depunerea electronică a dosarelor de candidatură, pe 12 octombrie este programată proba scrisă, iar între 17 octombrie şi 17 noiembrie sunt programate probele de interviu şi evaluare a curricumului.

Deci primul argument este că acest concurs se desfăşoară într-un termen extrem de scurt, care nu dă posibilitatea oamenilor să se pregătească adecvat şi să poată susţine un examen în condiţii care să ducă într-adevăr la un plus în activitatea şcolilor.

În al doilea rând, condiţiile care sunt cerute sunt excesive. Eu nu cred că avem atâţi profesori care să îndeplinească aceste condiţii care sunt cumulative. Se cere diplomă de studii universitare, asta este uşor de îndeplinit, dar în acelaşi timp se cere să fie membri ai Corpului Naţional de Experţi în Management Educaţional, iar eu nu cred că în Dâmboviţa, putem în 400 de şcoli, să avem minim doi profesori care să poată participa la concurs, membri în acest Corp Naţional de Experţi.

Cea de-a treia condiţie, care iarăşi este excesivă cel puţin pentru unităţile şcolare mici şi pentru grădiniţe, este aceea să fie titular în învăţământul preuniversitar, contract de muncă pe perioadă nedeterminată, cel puţin gradul didactic II sau titlu ştiinţific de doctor în domeniul în care îşi desfăşoară activitatea. Este excesiv şi lucrul acesta şi se va vedea la momentul organizării concursului.

De asemenea, trebuie să aibă calităţi profesionale, manageriale şi morale, calificativ «foarte bine» în ultimii 4 ani şcolari lucraţi efectiv în catedră în funcţii didactice sau de conducere, să nu fi fost sancţionaţi în ultimii 4 ani, să nu fi fost lipsiţi de dreptul de a ocupa o funcţie de conducere prin hotărâre judecătorească definitivă, să fie apţi medical, să nu fi avut statutul de lucrător sau colaborator al Securităţii.

Discutăm de lucruri care nu prea au legătură cu realitatea din şcolile noastre. Ceea ce este însă şi mai complicat şi va genera foarte multe discuţii este organizarea Comisiei de concurs, un coordonator reprezentant al Inspectoratului Școlar, patru membri propuşi de Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ, din care două cadre didactice titulare care au cel puţin grad didactic II, deci dacă adunăm trebuie să ai într-o şcoală, precum cea de la Malu cu Flori de exemplu, cel puţin doi care au grad didactic II să se prezinte la concurs şi trebuie să ai cel puţin doi în Comisie care să-i poată examina, cu grad didactic II sau titlu de doctor şi care să mai îndeplinească şi alte condiţii, să nu fie rudă până la gradul IV cu niciunul dintre candidaţi, să nu fie afini, să nu se afle în relaţii de duşmănie şi aşa mai departe.

La cele două cadre didactice se adaugă doi reprezentanţi ai autorităţilor publice locale care au cel puţin acelaşi nivel de studii cu al candidaţilor, deci trebuie să trimitem şi consilieri locali sau alţi reprezentanţi ai Consiliilor Locale care să aibă nivelul de studii cel puţin egal cu cel al candidaţilor prezenţi la concurs. De asemenea, trebuie un secretar, un inspector şcolar, cadru didactic desemnat de Inspectoratul Școlar. De asemenea nu se pot implica în organizarea concursului reprezentanţii organizaţiilor sindicale, Consiliul Reprezentativ al Părinţilor şi reprezentantul Consiliului Școlar al Elevilor.

Probele de concurs, probă scrisă la nivel naţional, analiză curriculum vitae unde trebuie să facă un punctaj minim. Am încercat să simulăm cu câţiva dintre colegi cam câţi ar putea să facă punctajul minim şi vreau să vă spun că foarte greu atâţi directori vor putea să facă acest punctaj minim, după cum vreau să vă spun că analiza de curriculum îmbracă, pe anumite aspecte, o notă subiectivă care poate elimina din concurs pe oricine, iar cea de-a treia probă este interviul în faţa Comisiei de concurs în care se apreciază scrisoarea de intenţie, calitatea şi susţinerea ofertei manageriale.

Li se cere candidaţilor o ofertă managerială pentru un an, dar numirea lor se face pentru 4 ani, aşa că există o contradicţie. Un lucru care este aberant şi care încalcă drepturi constituţionale fundamentale, un principiu înscris în Constituţia României, este acela că probele de concurs, proba scrisă şi analiza curricumulul vitae, nu se contestă, ori dreptul fundamental prevăzut de Constituţie la Articolul 21 este dreptul de a avea liber acces la justiţie.

Din această perspectivă, instanţele de judecată vor constata că Ordinul ministrului este nelegal, nu poţi nimănui să-i negi dreptul de a avea acces la justiţie şi mi se părea corect să existe şi o procedură administrativă de contestare şi soluţionare a acestor contestaţii. În schimb se poate contesta interviul, adică ceea ce este cel mai greu de contestat.

Personal cred că acest Ordin îmbracă foarte multe elemente de încălcare a unor norme juridice elementare, cred că este de natură să genereze mutaţii majore nedorite în învăţământ, cred că vor rămâne în urma acestor concursuri foarte multe posturi neocupate.

Prima varianţă pe care o să o comunic parlamentarilor PSD este de a interveni legislativ, cu precizarea că nu cred că va fi timp suficient şi vom ajunge cu un act normativ adoptat chiar dacă trece prin Parlament la preşedinţie şi nu ştim dacă el va avea promulgare sau nu, o a doua variantă este aceea a introducerii unei moţiuni simple, care, odată trecută, va obliga ministrul Educaţiei să suspende aplicarea acestui Ordin, şi cea de-a treia soluţie este de a ataca în instanţele de contencios administrativ acest Ordin de toţi cei care au un interes, profesori, sindicatele din învăţământ. Sindicatele din Dâmboviţa au formulat deja plângere prealabilă cu privire la organizarea acestui concurs, mă refer la FEN Dâmboviţa, afiliat la Federaţia Spiru Haret”, a declarat președintele PSD Dâmbovița, Adrian Țuțuianu.