INFORMARE privind măsurile dispuse de I.J.J. Dâmboviţa pentru prevenirea infracţionalităţii, apărarea drepturilor si sporirea siguranţei cetaţenilor în primele 9 luni ale anului 2013
Principala activitate a Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Dâmboviţa pe linia asigurării si mentinerii ordinii şi liniştii publice a constituit-o punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 550/2004, a ordinelor inspectorului general al Jandarmeriei Române de întrebuinţare a structurilor de ordine publică în executarea misiunilor specifice precum şi a Planului cadru de cooperare între Inspectoratul General al Poliţiei Române şi Inspectoratul General al Jandarmeriei Române pentru îndeplinirea unor misiuni de menţinere a ordinii publice.
Aplicarea prevederilor Ordinului MAI 60/2010 pentru crearea sistemului integrat de acţiune în domeniul ordinii publice a avut ca scop principal asigurarea unui climat de siguranţă civică şi prevenirea producerii de evenimente grave la nivelul judeţului, prin prezenţa jandarmilor într-un număr cât mai mare în executarea misiunilor specifice, în sprijinul comunităţii.
Principalele obiective pe care Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Dâmboviţa le-a avut pe linia asigurării ordinii şi liniştii publice au fost următoarele:
creşterea siguranţei cetăţeanului, prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional şi contravenţional, printr-o colaborare şi cooperare eficientă între structurile de ordine publică ale Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Dâmboviţa şi Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dâmboviţa şi prin executarea de acţiuni specifice în locuri şi zone cu potenţial criminogen din mediul urban si rural;
asigurarea ordinii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor promoţionale, comerciale, manifestărilor cultural-artistice, vizitelor oficiale, manifestărilor sportive, religioase, comemorative, precum şi a altor asemenea activităţi care se desfăşoară în spaţiul public şi care implică aglomerări de persoane; menţinerea ordinii publice pe traseele turistice, îndrumarea, informarea şi acordarea de asistenţă turiştilor şi persoanelor aflate în dificultate în zona Platoului Montan Bucegi;
perfecţionarea şi dezvoltarea cooperării cu toate instituţiile din cadrul Sistemului de Apărare şi Securitate Naţională din judeţul Dâmboviţa; realizarea unui sistem gradual de intervenţie în situaţii specifice sau la solicitarea cetăţenilor, a autorităţilor administraţiei publice, Parchetului sau Poliţiei;
restabilirea ordinii publice când aceasta a fost tulburată prin orice fel de acţiuni sau fapte care contravin legilor în vigoare; realizarea unor informări reciproce cu societatea civilă, în vederea gestionării cu eficienţă a schimbărilor survenite în situaţia operativă din zona de competenţă a unităţii; organizarea unor activităţi comune cu organizatorii de competiţii şi jocuri sportive şi cu reprezentanţii de ordine şi siguranţă publică în vederea aplicării în mod corespunzător a prevederilor Legii 4/2008 privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive;
organizarea şi desfăşurarea independent sau în cooperare cu alte instituţii (C.P.E.C.A. Dâmboviţa, D.S.P. Dâmboviţa, D.T.J. Dâmboviţa) a unor acţiuni de prevenire a consumului de substanţe halucinogene în instituţiile de învăţământ aplicarea în condiţii concrete, determinate de modificările legislative specifice, a noii concepţii a ministerului pentru menţinerea, asigurarea şi restabilirea ordinii publice.
Structurile cu atribuţii pe linia ordinii şi siguranţei publice din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Dâmboviţa, s-au redimensionat, la această dată funcţionând umătoarele structuri:
– Detaşamentul 1 J. Mb;
– Grupa Jandarmi Supraveghere şi Ordine Publică Moreni; – Grupa Jandarmi Supraveghere şi Ordine Publică Găeşti; – Grupa Jandarmi Supraveghere şi Ordine Publică Răcari. – Grupa Jandarmi Supraveghere şi Ordine Publică Titu; – Grupa Jandarmi Supraveghere şi Ordine Publică Voineşti; – Grupa Jandarmi Supraveghere şi Ordine Publică Pucioasa; – Grupa Jandarmi Supraveghere şi Ordine Publică Tărtăşeşti; – Postul Montan de Jandarmi Peştera; – Postul Montan de Jandarmi Zănoaga;
Aceste structuri sunt destinate pentru asigurarea şi restabilirea ordinii publice în zona teritorială de competenţă a parchetelor, executarea unor misiuni de menţinere a ordinii publice independent/în cooperare cu Poliţia.
În perioada analizată, activităţile şi acţiunile specifice desfăşurate pe raza judeţului Dâmboviţa de către jandarmerie în cooperare cu efectivele de poliţie şi celelalte instituţii cu atribuţii pe line de ordine publică au fost orientate cu prioritate pentru menţinerea climatului de normalitate, asigurării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, prevenirii şi descoperirii infracţiunilor care afectează siguranţa persoanelor, avutul public şi privat.
În baza prevederilor Planului Unic de Ordine şi Siguraţă Publică, acţiunile s-au deşfăşurat în continuare la acelaşi standard ridicat şi adaptat la evoluţia şi dinamica situaţiei operative înregistrată la momentul respectiv.
În perioada analizată s-a menţinut buna colaborare cu organele administraţiei publice locale, precum şi cu instituţiile cu care se cooperează astfel că orice sesizare venită din partea cetăţenilor a fost soluţionată cu maximă operativitate, autorităţile şi mass-media fiind informate periodic despre rezultatele înregistrate şi finalitatea măsurilor întreprinse. De asemenea, cu ocazia asigurării măsurilor de ordine la diferite adunări publice s-a realizat o bună coordonare a dispozitivelor constituite de către jandarmi şi poliţie şi o precizare clară a misiunilor concrete ale fiecărei structuri, astfel că în toată această perioadă nu s-au înregistrat disfuncţionalităţi ori evenimente negative.
Acţiunile specifice organizate de jandarmerie în comun cu poliţia şi celelalte instituţii semnatare ale protocoalelor încheiate s-au desfăşurat în zonele identificate cu grad de risc în cadrul şedinţelor tactice. Aceste acţiuni au avut un caracter preponderent preventiv. În conformitate cu prevederile Graficului de patrulare în comun cu reprezentanţii Direcţiei Silvice Dâmboviţa s-au organizat acţiuni pentru prevenirea faptelor antisociale pe linie de silvicultură pe raza ocoalelor silvice din judeţul Dâmboviţa.
Ca urmare a solicitărilor primite de la S.C.C.O. Dâmboviţa şi D.I.I.C.O.T. s-au efectuat numeroase descinderi, percheziţii domiciliare şi punerea în executare a unor mandate de aducere. S-a acordat sprijin executorilor judecătoreşti pentru punerea în aplicare a unor sentinţe civile.
De asemenea, s-a desfăşurat o serie de acţiuni în comun cu reprezentanţii S.C. Electrica S.A. pentru deconectarea instalaţiilor electrice de alimentare cu energie electrică la o serie de consumatori conectaţi fraudulos la reţeaua de energie electrică sau care nu respectă prevederile contractelor de furnizare a energiei electrice.
Acţionând pentru îndeplinirea obiectivelor mai sus mentionate, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Dâmboviţa a executat în perioada 01.01. – 01.10.2013, 5605 misiuni pe linie de ordine publică, astfel:
9845 misiuni de menţinere a ordinii publice, din care:
– 2965 in mediul urban : mixt 1690, independent 1275 – 3244 in mediul rural mixt 2342 independent 902, – 417 pe traseele turistice . 963 misiuni de asigurare a ordinii publice, la manifestaţii de protest = 22, culturale = 229, vizite oficiale = 2, manifestări sportive = 89, în zona instituţiilor de învăţământ = 528, acţiuni de asigurare ordine publică în pieţe, târguri= 93
250 acţiuni de intervenţie, cazuri de tulburare a ordinii publice 109, cazuri sustragere materiale feroase 56, cazuri de sustragere material lemnos 16, cazuri de căutare şi salvare persoane 49, cazuri de incendiu 7, acţiuni pe situaţii de urgenţă 6, intervenţie avarie conducta transport produse petroliere 7 ; 531 acţiuni executate în cooperare cu alte instituţii, cu poliţia ( 119), executorii judecătoreşti (5), Direcţia Silvică Dâmboviţa (24), cu alte instituţii = 67( Electrica, Parcul Natural Bucegi), mandate de aducere = 271, cu parchetul/S.C.CO. = 24, acţiuni cu poliţia T.F. =.21 etc.
Activităţile desfăşurate pe linia prevenirii si combaterii faptelor antisociale în această perioadă au avut la bază legislaţia în vigoare şi s-au concretizat prin:
– culegerea de date şi informaţii cu privire la evoluţia situaţiei operative din zona de responsabilitate, informarea subunităţilor şi structurilor operative în vederea folosirii cu maximă eficienţă a acestora; – desfăşurarea de acţiuni specifice periodice pe linia prevenirii şi combaterii criminalităţii în zona centrelor comerciale, precum şi în orice alte zone pretabile săvârşirii faptelor de natură antisocială; – întocmirea unui număr de 83 dosare de constatare cuprinzând actele procedurale premergătoare începerii urmăririi penale prevăzute de Codul de Procedură Penală pentru un număr de 98 infracţiuni săvîrşite de 193 autori identificaţi, care au fost înaintate în termenul prevăzut de lege organelor de cercetare penală competente în vederea finalizării verificărilor, din care 67 infracţiuni de furturi diverse ( produse petroliere, conductă metalică, materiale feroase şi neferoase etc.), 15 infracţiuni privind folosirea de instalaţii clandestine în scopul racordării directe la reţeaua electrică, 4 infracţiuni de portul, fãrã drept, în locurile şi împrejurãrile în care s-ar putea primejdui viaţa sau integritatea corporalã a persoanelor ori s-ar putea tulbura ordinea şi liniştea publicã a cuţitului sau a unui obiect special confecţionat pentru tăiere, 5 infracţiuni de tăiere fără drept, de arbori din fondul forestier naţional 2 infracţiuni de lovire sau alte violenţe, 1 infracţiune de însuşire a bunului găsit, 1 infracţiunie de tentativă de înşelăciune, 1 infracţiune de profanare de mormint,1 infracţiune de cumpărare sau deţinere de droguri pentru consum propriu, fără drept şi 1 infracţiune de ameninţare, – desfăşurarea de activităţi concrete pe linie criminalistică, fotografierea şi întocmirea unui număr de 56 planşe fotografice judiciare cu aspecte de la locul săvârşirii faptelor în dosarele întocmite cu ocazia constatării infracţiunilor;
– aplicarea unui număr de 3316 sanctiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor legii nr. 61/1991, legii nr. 60/1991, legii nr. 12/1990, O.U.G. 195/2005, legii nr. 333/2003 etc., din care 1539 avertismente scrise şi 1777 amenzi, în valoare totală de 518700 lei, 5 procese verbale de constatare a contravenţiei fiind contestate, instanţa de judecată anulând 1 proces verbal, celelalte plângeri fiind respinse ca nefondate;
– efectuarea de verificări în vederea executării şi executarea unui număr de 271 mandate de aducere emise de oraganele de urmărire penală competente, din care 154 s-au materializat prin prezentarea efectivă a persoanelor indicate în cuprinsul mandatelor de aducere, iar 117 prin întocmirea unui proces verbal din care rezultă imposibilitatea prezentării persoanei;