vin. sept. 20th, 2024

Comunicat de presă 

Anul 2024 a fost unul plin, pentru Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița, din punctul de vedere al relațiilor cu publicul. Câteva mii de persoane au trecut pragul instituției, în primele șapte luni ale anului, în căutarea clarificărilor privind relațiile de muncă și, mai ales, a dovezilor privind vechimea în muncă.

Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2024, Compartimentul Monitorizare Relații de Muncă a eliberat peste 2600 de certificate „Extras Revisal”, care conțin informații din Registrul Electronic al Salariaților, privind contractele de muncă înregistrate și transmise de angajatori, după anul 2011. Reamintim că Extrasul, deși acceptat de anumite societăți ca dovadă a  perioadelor lucrate, nu este o adeverință de vechime. Pentru activitatea prestată după anul 2011, doar angajatorii pot elibera aceste documente, luate în considerare și la stabilirea drepturilor de pensie. Extrasul din Revisal se eliberează, în doar câteva ore, oricărei persoane fizice, care se prezintă cu actul de identitate, la ITM Dâmbovița, unde completează o cerere tip și achită taxa de 20 de lei.

De la începutul anului, au fost eliberate și 270 de adeverințe de vechime, în baza documentelor din arhivă. Acestea dovedesc activitatea prestată de o persoană, la locul de muncă, în perioada anterioară anului 2011, și pot fi eliberate doar pentru societăți din județul Dâmbovița, din mediul privat, care se aflau în evidența instituției noastre, în perioada respectivă. Adeverințele de vechime sunt necesare persoanelor care, din diverse motive, nu au carnet de muncă, în care să fie consemnate perioadele lucrate. Menționăm că acestea pot fi eliberate doar după ce solicitanții care îndeplinesc condițiile mai-sus menționate declară la Monitorul Oficial pierderea carnetului de muncă.

Un număr de 77 de persoane și-au ridicat, în prima jumătate a anului în curs, carnetul de muncă, de la sediul ITM Dâmbovița, iar, în prezent, în arhivele instituției noastre mai există puțin peste 6400 de carnete nerevendicate. Documentele pot fi eliberate titularilor, la solicitarea acestora, în baza prezentării la ghișeele instituției, cu actul de identitate. Reamintim că acestea le sunt necesare persoanelor care au lucrat, înainte de anul 2011, pentru a certifica vechimea în muncă.

În primele șapte luni ale anului, la ITM Dâmbovița au fost depuse 280 de sesizări, cele mai multe reclamând nerespectarea Codului Muncii, respectiv aspecte cum ar fi neplata salariilor la timp, refuzul acordării concediului de odihnă sau a compensării acestuia în bani, la încetarea relațiilor contractuale, sau munca fără forme legale. Aproximativ 40 dintre petiții au fost clasate pentru că primiseră deja răspuns, sau nu ofereau suficiente date pentru formularea unui răspuns, 30 dintre sesizări au fost redirecționate către alte instituții, pentru că nu priveau aspecte aflate în competența ITM Dâmbovița, 10 au fost retrase de petent, pentru că i s-au soluționat problemele la scurt timp după depunerea plângerii, iar pentru celelalte s-a expediat răspunsul de către ITM Dâmbovița, în termenul prevăzut de lege.

Mai multe informații puteți obține apelând numărul de telefon 0245/612 021, accesând site-ul  www.itmdambovita.ro sau scriind pe e-mailul instituției, itmdambovita@itmdambovita.ro.                                                              

Lixandru Marius

Inspector Șef