16 aprilie 2024

În ce situaţii de urgenţă au intervenit pompierii dâmboviţeni

www.mariusbuga.ro_images_pompieriÎn perioada 24 – 30 iulie 2017, echipajele de intervenţie din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al Judeţului Dâmboviţa au fost solicitate să intervină la următoarele evenimente: 7 incendii la gospodăriile populaţiei (locuinţe, anexe gospodăreşti, plante furajere etc.), 9 incendii de vegetaţie, 5 acţiuni pentru asigurare zonă, 8 acţiuni pentru asistenţa persoanelor, 1 misiune pirotehnică, 1 acţiune la alte situaţii de urgenţă (salvare animal)şi 5 acţiuni de evacuare a apei din gospodăriile populaţiei.

Echipajele SMURD din cadrul I.S.U.”Basarab I” Dâmboviţa au fost solicitate să intervină în această perioadă la 180 cazuri medicale.

* * *

Personalul Inspecţiei de Prevenire a desfăşurat, în perioada menţionată, următoarele activităţi preventive: 11 controale pe linia prevenirii incendiilor şi5 controale pe linia avizării – autorizării, fiind aplicate 29 sancţiuni contravenţionale principale. Nu au fost aplicate sancţiuni complementare.

Totodată, pe timpul controalelor au fost desfăşurate şi activităţi de informare preventivă, fiind executate exerciţii de evacuare şi exerciţii de intervenţie cu personalul aflat la locul de muncă.

COMPARTIMENT INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

AL I.S.U. „BASARAB I” DÂMBOVIŢA

ANALIZA STATISTICĂ A SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ

produse la nivelul zonei de competenţă a I.S.U. ”BASARAB I” AL JUDEŢULUI DÂMBOVIŢA în SEMESTRUL I – 2017

I. SITUAŢIA INTERVENŢIILOR:

În semestrul I al anului 2017, serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă au fost alertate la 5.050 situaţii de urgenţă şi alte evenimente (în medie 28 pe zi), din care:

164 incendii (3%);

242 incendii de vegetaţie şi altele (5%);

3.852 cazuri de urgenţă asistate de S.M.U.R.D.(76%);

156 alte situaţii de urgenţă(3%);1

340 acţiuni pentru asistenţa persoanelor(7%);

296 acţiuni pentru protecţia comunităţilor (6%)2;

Deasemenea, la nivelul subunităţilor inspectoratului, s-au executat un număr de 827 activităţi de instruire şi recunoaştere şi 88 exerciţii cu forţe în teren.

Comparativ cu acelaşi semestru al anului 2016, numărul situaţiilor de urgenţă scăzut cu cu 9,3%, de la 5.567 în 2016, la 5.050 în anul 2017.

Pe timpul intervenţiilor (excluzând intervenţiile SMURD) au fost salvate/evacuate 73 persoane (59 adulţi şi 14 copii) şi protejate bunuri şi instalaţii în valoare de peste 19.965.000 lei.

Tot pe timpul intervenţiilor au fost salvate 13 animale mari, 22 animale mici şi 10 păsări.

În urma situaţiilor de urgenţă(excluzând intervenţiile SMURD) 18 persoane (adulte) au decedat, iar 51 persoane (48 adulţi şi 3 copii) au fost rănite.

II. ANALIZA STATISTICĂ A INCENDIILOR

În semestrul I al anului 2017, la nivelul zonei de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa, s-au produs 164 incendii, în creştere cu 8,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în care s-au produs 151 incendii.Din numărul total al acestora la 4 incendii deplasarea s-a făcut fără a fi necesară intervenţia, incendiile fiind găsite lichidate de către populaţie, SVSU sau SPSU.

Pe timpul incendiilor au fost protejate bunuri şi instalaţii în valoare de peste 14.100.000 lei, în creştere faţă de valorile înregistrate în aceeaşi perioadă a anului trecut (14.095.900 lei).

Pagubele produse la incendii au fost estimate la 1.667.500 lei în semestrul I al anului 2017, faţă de 2.115.500 lei în aceeaşi perioadă a anului 2016.

În urma acestor situaţii de urgenţă 4 persoane (adulte) au decedat iar 8 persoane (adulte) au fost rănite.

Ponderea pierderilor materiale produse în urma incendiilor, din totalul valorii bunurilor protejate a fost de 11,8%.

Aceste evenimente s-au datorat, în special, următoarelor împrejurări determinante: instalaţii electrice defecte (55), aparate electrice improvizate sau nesupravegheate (10), mijloace de încălzire nesupravegheate sau improvizate (13), coş de fum defect sau necurăţat (32), jar sau scântei de la sistemele de încălzit (5), fumat (4), foc deschis (24), alte cauze (11), şi acţiune intenţionată (10).

Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2016 este de remarcat faptul că a crescut numărul de incendii provocate de instalațiile electrice defecte şi numărul de incendii provocate de focul deschis.

Ponderile surselor de aprindere se prezintă astfel: instalaţii electrice defecte 33%, aparate electrice improvizate sau nesupravegheate 6%, mijloace de încălzire nesupravegheate, improvizate sau defecte 8%, coş/burlan de fum defect sau necurăţat 20%, foc deschis 15%, jar sau scântei de la sistemele de încălzit 3%, fumat 2%, alte cauze 7% şi acţiune intenţionată 6%.

După tipul proprietăţii: 84,7% din totalul incendiilor au izbucnit la proprietăţi individuale (139 incendii), 11,6% în domeniul privat român sau străin (19 incendii) şi 3,7% în domeniul public sau privat al statului (6 incendii).

La locuinţe şi anexele acestora, în semestrul I al anului 2017 s-au înregistrat 139 incendii, ce au produs pierderi materiale în valoare de aprox. 1.355.700 lei. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, numărul incendiilor produse la gospodăriile cetăţeneşti a crescut cu 10,3%, de la 126 în 2016, la 139 în 2017. Dintre acestea 110 au avut loc în mediul rural (79,1%), iar 29 în mediul urban (20,9 %).

III. INTERVENŢII S.M.U.R.D.

SMURD a intervenit în semestrul I al anului 2017 la 3.852 cazuri (în medie 21 pe zi), acordând ajutor medical de urgenţă sau descarcerare la 3.818 persoane (3.538 adulţi şi 280 copii).

Comparativ cu acelaşi semestru al anului trecut, numărul intervenţiilor S.M.U.R.D.a scăzut cu 22,6%, de la 4.978 în semestrul I 2016, la 3.852 în semestrul I 2017.

Din numărul total al persoanelor asistate 3.576 au fost transportate la UPU/CPU de către echipajele SMURD, 26 au fost predate altor echipaje, 202 au refuzat transportul la UPU/CPU, iar 14 nu au necesitat transport.

IV. MISIUNI DE PROTECŢIE CIVILĂ

a) Pe linia de înştiinţare, alarmare şi evacuare:

La nivelul judeţului Dâmboviţa sunt înregistrate un număr de 171 de sirene ( din care 8 sirene electronice şi 163 sirene electrice).

` În perioada 18-21 aprilie 2017 s-a desfăşurat Exerciţiul naţional de înştiinţare, avertizare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă – PROCIV 2017”, în care au fost implicate toate comitetele pentru situaţii de urgenţă şi instituţiile publice cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă.

Scopul exerciţiului l-a reprezentat testarea şi verificarea sistemului de înştiintare,avertizare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă, fiind acţionate mijloacele de alarmare acustică a populaţiei.

În urma exerciţiului a rezultat faptul căaudibilitatea sirenelor care au fost verificate și au funcționat este una medie spre scăzută, la nivelul județului Dâmbovița nefiind executat un studiu de audibilitate.

În sem. II al anului 2017 a fost planificată reactualizarea situaţiei prin verificarea în teren a tuturor sistemelor de avertizare/alarmare de la nivelul judeţului Dâmboviţa.

Începând cu luna august 2017, în prima zi de miercuri a fiecărei luni, în intervalul orar 10:00 – 11:00, se vor organiza şi desfăşura antrenamente/exerciţii pentru verificarea funcţionării sirenelor de alarmare publică (de la autorităţile administraţiei publice, instituţii şi operatori economici sursă de risc).

Scenariile antrenamentelor/exerciţiilor lunare vor evidenţia tipurile de risc generatoare de situaţii de urgenţă/protecţie civilă care impun alarmarea populaţiei.

Scopul acestor antrenamente/exerciţii este pentru obţinerea unor date reale privind starea de operativitate a echipamentelor dedicate şi gradul de acoperire acustică, precum şi pentru antrenarea autorităţilor administraţiei publice locale şi pregatirea populaţiei prin cunoaşterea semnificaţiei semnalelor de alarmare.

Această activitate de acţionare lunară a sirenelor de alarmare publică va fi mediatizată, pentru prevenirea din timp a populaţiei, instituţiilor publice şi operatorilor sursă de risc, în scopul preîntâmpinării producerii panicii, a cunoaşterii semnificaţiei semnalelor de alarmare acustice şi a măsurilor care trebuie adoptate în situaţii de protecţie civilă.

b) Pe linia de asanare pirotehnică şi adăpostire

Echipa pirotehnică din cadrul ISU „Basarab” I Dâmboviţa a executat 13 misiuni pirotehnice: 12 de asanare a unor elemente de muniţie rămase neexplodate din timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi 1 de distrugere a muniţiei în poligon specializat.

În evidenţele inspectoratului, la nivelul judeţului sunt înregistrate 218 adăposturi de protecţie civilă.

În primul semestru s-au verificat şi notat coordonatele tuturor adăposturilor de protecţie civilă din judeţ, constatându-se că unele adăposturi de protecţie civilă sunt inutilizabile, iar unele au fost desfiinţate sau le-a fost schimbată destinaţia.

În semestrul II a fost planificată reactualizarea situaţiei adăposturilor de protecţie civilă, activitate ce se va materializa prin verificarea în teren a stării de operatibilitate a acestora (acces, existenţa instalaţiilor electrice, sanitare şi de ventilaţie etc.).

c) Exerciţii de protecţie civilă

– s-au executat 24 exerciţi de protecţie civilă, organizate şi desfăşurate la nivelul comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, verificându-se capacitatea de intervenţie a autorităţilor publice locale în situaţia producerii unor calamităţi sau dezastre naturale.

ACTIVITATEA DE PREVENIRE A SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ

În primul semestru al anului 2017, Inspecția de Prevenire a efectuat 455 de controale (efectuate pe timpul programului normal de lucru, în afara acestuia, precum şi în weekenduri şi sărbători legale):

  • 77 la obiective de investiții;

  • 211 la instituții;

  • 1 la obiectiv hidrotehnic;

  • 3 inspecții comune SEVESO;

  • 17 la localități;

  • 20 la unități ale administrației publice locale (la primirea unor atenționări privind iminența producerii unor situații de urgență);

  • 14 audituri de supraveghere a persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor.

S-au planificat şi efectuat controale inopinate de prevenire la toate unităţile de învăţământ din judeţ, în vederea identificării clădirilor care necesită autorizaţie de securitate la incendiu, fiind identificate 212 clădiri cu destinaţia învăţământ (din componenţa a 204 unităţi de învăţământ) care nu au obţinut autorizaţia de securitate la incendiu, astfel:

  • 17 licee cu 20 clădiri fără autorizaţie de securitate la incendiu;

  • 126 şcoli cu 131 clădiri fără autorizaţie de securitate la incendiu;

  • 61 grădiniţe cu 61 clădiri fără autorizaţie de securitate la incendiu.

De asemenea, s-au executat controale de prevenire a situaţiilor de urgenţă la:

    • 4 unităţi sanitare cu paturi, în cadrul cărora au fost identificate 4 clădiri care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu.

    • 14 unităţi de îngrijire şi cazare a copiilor instituţionalizaţi, bătrânilor, persoanelor cu dizabilităţi. 8 clădiri care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu.

    • 104 unităţi de cult (biserici, mănăstiri, depozite de carte religioasă, muzee cu caracter religios, chilii, spaţii de cazare etc.) 5 funcționează fără autorizație de securitate la incendiu.

    • 41 unităţi de cultură (teatre, muzee, biblioteci, case de cultură, case memoriale, cinematografe etc.) 4 funcționează fără autorizație de securitate la incendiu.

    • 25 unităţi silvice (Ocoale, cantoane, operatori economici de prelucrare primară a lemnului, depozite de colectare a deşeurilor etc.) 8 funcționează fără autorizație de securitate la incendiu.

    • 17 construcţii de comerţ cu suprafaţa desfăşurată mai mare de 600 mp, sau dacă spaţiul este amenajat în clădiri de locuit colective, cu aria desfăşurată mai mare sau egală cu 200 mp, inclusiv pieţe sau centre comerciale cu standuri pentru comercianţi. 5 clădiri care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu. 11 funcționează fără autorizație de securitate la incendiu.

    • 34 Unităţi de turism şi de agrement şi alimentaţie publică (Hoteluri, complexe balneare, vile, cabane, pensiuni, complexe de agrement, restaurante, cluburi, discoteci etc.) 5 11 funcționează fără autorizație de securitate la incendiu.

În ceea ce priveșteACTIVITATEA DE AVIZARE/AUTORIZARE, în această perioadă au fost înregistrate 397 de solicitări pentru emitere acte administrative:

În această perioadă au fost înregistrate 397 de solicitări pentru emitere acte administrative:

  • 280 pentru emiterea avizului de securitate la incendiu, din care 63 emise și 54 respinse, 36 adrese comunicare documente lipsă și 127 adrese neîncadrare în prevederile HGR nr. 571/2016.

  • 9 pentru emiterea avizului de protecție civilă, 2 emise, 3 respinse, 2 adrese comunicare documente lipsă și 2 adrese neîncadrare în prevederile HGR nr. 862/2016.

  • 83 pentru emiterea autorizației de securitate la incendiu, 27 emise, 36 respinse, 20 adrese comunicare documente lipsă

  • 3 pentru emiterea acordului pentru organizarea jocurilor de artificii cu articole pirotehnice.

În urma controalelor s-au constatat: 842 de deficiențe, 115 deficiențe fiind soluționate pe timpul controalelor. Au fost aplicate 431 de sancțiuni contravenționale, din care: 42 de amenzi în cuantum de 37.000 lei și 389 de avertismente.

Pe timpul controalelor au fost executate 54 de exerciții de alarmare, evacuare și intervenție în caz de incendiu la locul de muncă (la care au participat 1818 persoane) şi 4 exerciții de alarmare, evacuare și intervenție la locul de muncă în situații de protecție civilă.

Au fost soluționate 36 de petiții primite de la cetățeni în domeniul apărării împotriva incendiilor.

Pe timpul controalelor, cât și în afara acestora, s-au desfășurat 193activități de sprijin şi îndrumare, asistență tehnică de specialitate: 31 pe segmentul avizare-autorizare, 162 pe segmentul prevenirii incendiilor, 160 pe timpul controalelor și 2 altele decât cele pe timpul controalelor.

S-au executat 113 activităţi de verificare a respectării măsurilor de prevenire a situaţiilor de urgenţă cu prilejul desfăşurării unor activităţi cu public numeros (manifestări cultural-artistice, sportive, religioase, acţiuni de protest, vizite demnitari).

Pe linia informării preventive s-au desfășurat activităţi specifice care vizează diseminarea către populaţie a măsurilor de prevenire, precum şi a modului de comportare ce trebuie urmat, atât premergător, pe timpul manifestării tipurilor de risc, cât şi posteveniment, în scopul preîntâmpinării apariţiei sau al diminuării efectelor tipurilor de risc asupra comunităţilor. În cadrul activităților desfășurate au fost distribuite 57 tipuri de pliante și flyere cu un tiraj de peste 10500 exemplare.

În cadrul activităților de instruire, a punctelor de infomare preventivă şi acțiunilor ”Ziua Porților Deschise”, organizate cu ocazia unor evenimente (Ziua Protecţiei Civile, Programul „Şcoala Altfel”, Ziua Informării Preventive), inspectorii de prevenire au desfășurat 204 activităţi de informare preventivă cu peste 8000 persoane (copii, elevi, adulţi).

PROROGAREA TERMENULUI DE OBŢINERE A AUTORIZAŢIEI DE SECURITETE LA INCENDIU

În conformitate cu prevederile Legii nr. 146 din 26.06.2017 privind aprobarea Ordonanței nr. 17/2016 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 30 alin (41) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, termenul pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu se prorogă până la data de 30.09.2017.

– Art. 30, alin. (42) din Legea 307/2006, până la obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu conform alin. (41) răspunderea exclusivă în ceea ce priveşte funcţionarea construcţiilor şi amenajărilor din punctul de vedere al asigurării cerinţei de securitate la incendiu revine beneficiarului al investiţiei.

Beneficiarii care depun până la data de 30.09.2017 documentația pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu sau au proiecte în avizare pentru finanțare sunt exceptați de la aplicarea amenzilor, dacă termenul de conformare nu depășește 31.12.2017.

Totodată, facem apel la beneficiarii / persoanele fizice sau juridice care realizează investiţii să nu lase în ultimul moment depunerea documentaţiilor în vederea obţinerii autorizaţiei de securitate la incendiu, pentru a nu crea un blocaj instituţional datorat volumului mare de solicitări.

Chiar dacă că termenul de obţinere a autorizaţiilor de securitate la incendiu a fost prorogat, vă supunem atenţiei prevederile Hotărârii nr. 915/2015 privind stabilirea criteriilor pentru oprirea funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor determinate de încălcarea gravă a cerinţei de securitate la incendiu în ceea ce priveşte periclitarea vieţii ocupanţilor şi forţelor de intervenţie, neasigurarea stabilităţii elementelor portante, respectiv a limitării propagării focului şi fumului în interiorul edificiului şi la vecinătăţi.

Măsura complementara de oprire a funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor, autorizate sau neautorizate din punctul de vedere al securităţii la incendiu, cu aria desfăşurată mai mare de 200 mp, se dispune la doar la cladirile/amenajarile cu destinaţia de :

  • comerţ (baruri, cluburi, discoteci, restaurante, centre comerciale, magazine şi supermagazine);

  • cultură (teatre, cinematografe, săli polivalente, săli de spectacole sau altele asemenea, destinate sau deschise participării publicului);

  • turism (hoteluri, moteluri, hosteluri, vile turistice, cabane turistice, pensiuni).

COMPARTIMENT INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

AL I.S.U. „BASARAB I” DÂMBOVIŢA

1Notă: 1. – alte situaţii de urgenţă – misiuni pirotehnice, fenomene meteo periculoase, alunecări de teren, înlăturarea efectelor inundaţiilor, avarii la utilităţi publice, etc.

2. – acţiuni pentru protecţia comunităţilor – asigurare măsuri de apărare împotriva incendiilor la accidente de circulaţie şi pe timpul desfăşurării de evenimente publice, protecţia mediului, salvări de animale, etc.

fb-share-icon20

Lasă un răspuns

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial