Dragoş Popescu, senator USR PLUS de Dâmboviţa a ieşit public, într-o conferinţă de presă şi a dat cărţile pe faţă despre problemele cu privire la lărgirea DN 71 şi de ce se impune construirea unui drum nou, în afara localităţilor.
Parlamentarul a vorbit deschis şi cu argumente despre noul proiect susţinut de oficialii de la Bucureşti.
“Susțin poziția ministrului Cătălin Drulă. Aşa cum ştiţi, în ianuarie acesta a anulat contractul de modernizare şi lărgire la 4 benzi a DN71.
Licitaţia pentru acest contract a fost lansată în februarie 2019, pe baza unui studiu de fezabilitate din 2015, licitaţie la care s-au înscris iniţial 45 de firme, dar care nu au depus oferte.
Încă din august anul trecut, acesta susţinea necesitatea unui drum prin afara localităţilor.
Înainte de a motiva susținerea mea, aș vrea să subliniez că deși exista un contract semnat și o finanțare asigurată, până anul viitor nu am fi văzut niciun utilaj pe drum.
Conform caietului de sarcini, în primul an trebuia făcut proiectul tehnic. Din experiența proiectelor de lărgire la patru benzi a drumurilor existente (cum ar fi Deva-Oradea), timpul petrecut în trafic crește foarte mult. În loc de o oră jumătate se fac trei ore.
De ce? Din cauza lucrărilor, semafoarelor, limitărilor de viteză, îngustării drumului, etc.
Tot din experiență s-a constatat că sunt mulți constructori care întârzie lucrările din cauza dificultăților financiare, timpul de execuție poate fi prelungit din alte cauze si de multe ori nu este respectată data de finalizare, multe firme intră în faliment sau nu mai pot onora contractele sau, cum este cazul contractului pentru DN 71, se ajunge la relicitare deoarece unicul ofertant la licitație și evident câștigător nu își depune la termen scrisoarea de garanție bancară.
Un alt aspect important este acela că NU ERAU FĂCUTE EXPROPRIERILE.
Lărgirea drumului prin localități implică păstrarea traficului greu mult mai aproape de locuințe, (exista un segment de drum unde distanta intre marginea amprizei drumului proiectat si stalpii de inalta tensiune ar fi fost de doar 20 centimetri) , implica un număr ridicat de accidente, cauzele principale fiind traversările neregulamentare (pietoni, bicicliști, căruțe) sau împărțirea localităților în două.
Conform statisticilor oferite de Inspectoratul de Poliție Județean DB, pe segmentul de drum de 8 km Tăstășești – Bâldana, în ultimii 5 ani s-au produs 21 de accidente rutiere grave soldate cu 12 decese și 7 persoane rănite grav.
Fac precizarea că acest segment de drum este de 4 benzi, cu trecere prin localitate.
În proiectul actual s-ar păstra 60% din drum prin localități, înseamnă viteză redusă, pericol ridicat, disconfort pentru locuitorii acestor comune și ai orașului Răcari, unde acum 10 zile, așa cum știți, a fost un accident teribil din care a rezultat decesul unei fetite în vârstă de 11 ani.
În ce privește drumul expres fac precizarea că au fost prinși în buget banii si se va licita studiul de fezabilitate și proiectul tehnic la pachet.
În buget exista o fisa bugetara generică pentru ”Cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, fezabilitate si alte studii”, unde sunt prinse 242 de milioane de lei in 2021.
În extravilan, exproprierile sunt mult mai ușor de făcut, la fel și execuția pentru ca nu trebuie relocate utilitati, nu trebuie refacute accesele in curti, nu se lucreaza sub trafic.
Termenele vor fi scurtate și toate etapele vor fi prezentate public, pas cu pas, într-un mod transparent, potrivit unui calendar care va fi respectat.
De asemenea, segmentul Târgoviște-Sinaia este bugetat și va fi scos la licitație în curând dupa refacerea parametrilor tehnico-economici, la licitatia anterioara nu au existat firme interesate.
Segmentul Bâldana-Titu este de asemenea bugetat”, a precizat senatorul Dragoş Popescu.