GRADUL DE IMPLICARE AL AUTORITĂȚILOR PUBLICE LOCALE
ÎN DEZVOLTAREA VOLUNTARIATULUI ÎN SITUAȚII DE URGENȚĂ
Prin adoptarea legii 195/2001 (Legea voluntariatului), mișcarea de voluntariat din țara noastră a beneficiat de recunoașterea publică necesară dezvoltării. Ca urmare, au fost inițiate diverse proiecte de voluntariat care au generat un impact din ce în ce mai mare asupra societății, aducând o contribuție importantă la dezvoltarea individuală a persoanelor implicate cât și în dezvoltarea comunităților.
Putem vorbi despre voluntariat făcând referire la aproape toate domeniile, cum ar fi: civic, cultural, administrativ, protecția mediului, prim-ajutor, asistență socială, integrare socială, sănătate etc.
Începând cu anul 2001 – Anul Internaţional al Voluntariatului (declarat de către Naţiunile Unite), mișcarea de voluntariat din România a primit un impuls deosebit, amplificat ulterior în anul 2005 prin apariția primului act normativ al voluntarilor din domeniul situaţiilor de urgenţă – Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.718 pentru aprobarea Criteriilor de performanţă privind structura organizatorică şi dotarea Serviciilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă.
Ca urmare, la nivelul tuturor comunelor judeţului Dâmboviţa au fost constituite şi reorganizate 89 de Servicii Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă (SVSU), din care 87 sunt de categoria I (compuse din compartimente de prevenire şi echipe specializate pe tipuri de riscuri), iar 2(două) servicii voluntare sunt de categoria a-III-a (au in compunere şi grupe de intervenţie dotate cu autospeciale pentru stins incendii).
Autoritățile publice locale se implică permanent în activitatea de operaționalizare a Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență.
Se fac eforturi pentru asigurarea drepturilor legale ale personalului Serviciilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă cu privire la:
-
contractarea și plata asigurărilor pentru caz de boală profesională, accident ori deces produs în timpul sau din cauza îndeplinirii atribuţiilor ce revin membrilor pe timpul intervenţiilor, concursurilor profesionale, antrenamentelor ori altor activităţi specifice;
-
acordarea indemnizaţiilor pentru timpul efectiv de lucru la intervenţii şi la celelalte activităţi prevăzute în programul serviciului;
-
achiziționarea de aparatură și mijloace de înștiințare;
-
asigurarea de uniforme/echipament de protecţie, aparatură şi mijloace de înştiinţare;
-
asigurarea în mod gratuit a controlului medical anual.
Totodată, în desfășurarea activității de operaționalizare a SVSU se întâmpină şi unele greutăţi legate de:
-
asigurarea dotării cu autospeciale, echipament de protecție, accesorii și piese de schimb pentru executarea reparațiilor;
-
stadiu avansat de uzură al unor autospeciale și mijloace de intervenție existente;
-
prevederea în organigramele primăriilor a funcțiilor specifice personalului angajat (șef serviciu și personal angajat), acestea fiind asigurate prin cumul de atribuții/funcții de către personalul încadrat pe alte funcții;
-
fondurile financiare insuficiente alocate la nivelul consiliilor locale pentru funcționarea serviciilor voluntare;
-
implicarea pentru atragerea de donații și pentru accesarea de fonduri prin programe europene.
În concluzie, întrucât la nivelul autorităților administrației publice locale Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență constituie structuri de specialitate proprii pe linia prevenirii și intervenției în situații de urgență, este necesară o mai mare implicare a consiliilor locale în derularea programelor de finanţare pentru operaţionalizarea serviciilor voluntare.
COMPARTIMENT INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE