Dum. dec. 22nd, 2024

Informare asupra activităţii desfăşurate de Inspectoratul Teritorial de Munca Dâmboviţa , având în vedere intrarea în vigoarea noului Cod al Muncii perioada 02.05.2011 – 15.07.2011 Pe perioada aplicarii noului cod al muncii, prin acţiunile de control desfăşurate în domeniul relaţiilor de muncă s-au obţinut următoarele rezultate: • 510 angajatori controlaţi; • 22.402 număr salariaţi ai angajatorilor controlaţi • 220 angajatori sancţionaţi; • 1533 măsuri dispuse pentru neconformităţile constatate • 321 sancţiuni contravenţionale aplicate; • 709.500 lei valoare amenzi aplicate; • Fig. 1 Numărul de angajatori controlaţi în sem I. 2011 În data de 29.04.2011 Inspectoratul Teritorial de Munca Dâmboviţa, Inspectoratul Judeţean de Poliţiei Dâmboviţa, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Dâmboviţa şi Garda Financiară au semnat, prin reprezentanţii acestora, Planul Comun de Acţiune privind reducerea incidenţei muncii nedeclarate. Scopul acestui Plan este stabilirea unui mod comun de acţiune pentru identificarea şi sancţionarea cazurilor de muncă nedeclarată, precum şi combaterea evaziunii fiscale rezultată din munca la negru. Pe perioada de referinta, 02 mai – 15 iulie 2011, controalele privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată (fără forme legale de angajare) s-au concretizat în următoarele rezultate : • 48 angajatori sancţionaţi pentru folosirea forţei de muncă nedeclarate; • 110 persoane gasite fără forme legale de angajare, din care 36 femei; • 57 contracte individuale de muncă încheiate persoanelor depistate lucrand fără forme legale; • 624.500 lei – valoarea amenzilor aplicate pentru munca nedeclarata; În perioada analizată au fost identificati 48 agenţi economici practicând munca nedeclarată, de 2,4 ori angajatori mai multi decât în aceeaşi perioadă din 2010. Ca număr de persoane gasite fără forme legale de angajare au fost identificate 110 persoane, de 2,75 ori mai mult în 2011 decât în 2010. Fig. 2 Număr persoane identificate lucrând la negru în perioada mai-iul. 2010 – 2011 Volumul amenzilor aplicate pentru stoparea fenomenului muncii nedeclarate, a crescut în valoare absoluta de la 117.000 lei în 2010, la 624.500 lei în 2011, de 5,3 ori mai mult în 2011 faţă de 2010, în mare parte şi ca urmare a majorării amenzii stabilite prin noul Cod al Muncii la minim de la 3.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare persoană găsită lucrând fără forme legale. În urma controalelor desfăşurate, s-a constatat că munca nedeclarată s-a manifestat cu preponderenţă în constructii, comert, pază, prestări servicii. În unităţile în care s-au constatat încălcări ale prevederilor legale, pe lângă sancţiunile contravenţionale aplicate pentru muncă fără forme legale, potrivit art. 260 (1) lit. „e” din Codul Muncii, inspectorii de muncă au dispus măsuri pentru încheierea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă şi înregistrarea acestora la inspectoratul de muncă. Pe perioada 01.05.2011 – 15.07.2011, din totalul de 110 persoane gasite muncind fără forme legale, în 57 cazuri s-au întocmit contracte individuale de muncă potrivit prevederilor Codului muncii. În perioada de referinţă 01.05.2011 – 15.07.2011, s-au executat campanii naţionale de control după cum urmează :  campanii săptămânale privind identificarea muncii nedeclarate în toate domeniile de activitate – ”O zi pe săptămână” • au fost controlati în total 96 angajatori; • au fost identificati 19 angajatori lucrând la negru cu 31 persoane fără forme legale de angajare. • s-au aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 149.000 lei;  campanie naţională privind prevenirea şi combaterea activităţii ilegale de export a materialului lemnos şi verificarea provenienţei acestuia în perioada mai – iunie 2011 • au fost controlati în total 15 angajatori; • a fost identificat 1 angajator lucrând la negru cu 2 persoane fără forme legale de angajare. • s-au aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 20.000 lei; • pentru alte neconformităţi constatate în domeniul relaţiilor de muncă s-au dispus un număr de 26 măsuri de remediere şi s-au aplicat 3 avertismente şi 3 amenzi în valoare totală de 4.500 lei  campanie naţională zilnică privind reducerea incidenţei muncii nedeclarate în perioada mai – iunie 2011, cu participarea comună a Inspectoratului Teritorial de Muncă, Inspectoratului Judeţean de Poliţie, Gărzii Financiare şi a Inspectoratului Judeţean de Jandarmerie. • au fost controlati în total 436 angajatori; • au fost identificati 43 angajatori lucrând la negru cu 102 persoane fără forme legale de angajare. • s-au aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 551.500 lei; • pentru alte neconformitati constatate în domeniul relaţiilor de muncă s-au dispus un număr de 1273 măsuri de remediere şi s-au aplicat 227 sancţiuni din care 32 cu amendă contravenţională şi 195 cu avertisment ; • valoarea totală a amenzilor aplicate pentru neconformităţi constatate în domeniul relaţiilor de muncă altele decât munca la negru au fost de 61.500 lei.  campanie naţională împreună cu Oficiul Român de Imigrari privind identificarea muncii nedeclarate a străinilor • au fost controlaţi 5 angajatori împreună cu reprezentanti ai O.R.I. Dâmboviţa, în baza Planului de cooperare operaţională pentru depistarea angajaţilor străini ilegali şi combaterea muncii nedeclarate a străinilor în anul 2011. • s-au desfăşurat următoarele campanii: – actiuni în domeniul construcţiilor, în perioada 02 – 07.05.2011; – actiuni în domeniul industriei uşoare, în perioada 16 – 21.05.2011 – actiuni în domeniul panificaţiei şi moraritului, în perioada 07-11.06.2011. • în urma verificarilor efectuate au fost indentificaţi 2 cetăţeni moldoveni care prestau activităţi lucrative fără autorizaţii de muncă în sensul O.G. 56/2007, într-o unitate de confecţii textile. Societatea a fost sancţionată contravenţional cu amendă de 3000 lei . La acţiunile de control au participat echipe mixte formate din 2 inspectori de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă – unul din cadrul serviciului control relaţii de muncă şi unul din cadrul serviciului control securitate şi sănătate în muncă, respectiv reprezentanţi ai instituţiilor implicate stabiliţi în funcţie de specificul şi amploarea acţiunii. Astfel, în perioada 02 mai – 15 iulie 2011, au participat: – 12 inspectori de muncă / în medie pe zi; – 6 poliţişti / în medie pe zi; – 6 jandarmi / în medie pe zi; – 2 comisari Garda Financiară / în medie pe zi. Urmare acţiunilor de control desfăşurate în perioada 02 mai – 15 iulie 2011, au fost constatate 2 infracţiuni, pentru primirea la muncă a mai mult de 5 persoane fără forme legale de angajare. Situaţia angajatorilor care au primit la muncă mai mult de 5 persoane fără forme legale de angajare este următoarea: – SC MARMAS PREST CONSTRUCT Prahova – 9 persoane – SC ESER INSSAT ROMANIA SRL Bucuresti – 8 persoane Precizăm că SC GALANTUS SRL a refuzat accesul inspectorilor de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Dâmboviţa, în vederea efectuării controlului fapt pentru care societatea a fost sanctionată contravenţional cu amendă în cuantum de 9000 lei. Colaborarea dintre instituţiile semnatare Inspectoratul Teritorial de Muncă au avut o bună colaborare cu instituţiile care au participat la derularea acestui plan de acţiune. A fost apreciat sprijinul acordat de reprezentaţii jandarmeriei, care au asigurat cu profesionalism securitatea inspectorilor de muncă, şi au furnizat operativ datele de identificare a persoanelor care prestau activitate, în situaţiile în care acestea au refuzat cooperarea cu echipele de control. De asemenea, a fost o bună colaborare cu inspectorii de poliţie din cadrul serviciilor de investigare a fraudelor care au însoţit inspectorii de muncă în acţiunile de control atât ziua, cât şi noaptea), ordine publică (ex. identificare agenţi pază şi ordine), reprezentanţii poliţiei rutiere în acţiunile de control organizate în activitatea de taximetrie, acţiuni organizate atât în trafic, cât şi în toate staţiile taxi. Reprezentanţii Gărzii Financiare au manifestat toată disponibilitatea necesară derulării acţiunilor de control, astfel încât ori de câte ori a fost nevoie am putut beneficia de sprijinul comisarilor acestei instituţii. Acţiunile întreprinse în colaborare cu Garda Financiară, Inspectoratul Judeţean de Poliţie, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi, au avut un impact mare vis-a vis de amploarea acestora, de resursele umane alocate, care, coroborate cu campania mediatică privind noile prevederi ale Codului Muncii, atât la nivel judeţean, cât şi la nivel naţional, au dus la rezultate pozitive. Dificultăţi întâmpinate în acţiunile de control • dificultăţile cu care s-au confruntat inspectorii de muncă au fost cauzate de procedură greoaie de luare a declaraţiilor, atât de la angajaţi cât şi de la angajatori. Documentele pe care inspectorul de muncă trebuie să le procure pentru a sta la baza constatării muncii fără forme legale rămân în continuare principala problemă cu care ne confruntăm, având în vedere că nici angajatul şi nici angajatorul nu pot fi obligaţi să dea declaraţii. Prin urmare, presiunile pe care inspectorul de muncă trebuie să le facă pentru luarea declaraţiilor pot fi de natură să genereze stări conflictuale şi tensiuni în desfăşuraraea controlului. • lipsa de cooperare cu inspectorii de muncă a persoanelor care prestează muncă în beneficiul angajatorilor (părăsire loc de muncă, refuzul completării fişelor de identificare – tip ale Inspecţiei Muncii, prezentare de date eronate, identitate falsă); • persoanele depistate nu au asupra lor actele de identitate, fiind dificil de identificat chiar şi cu ajutorul jandarmilor, de aici greutăţi în aplicarea sancţiunilor contravenţionale persoanelor găsite fără contract individual de muncă; • angajatorii impun desfăşurarea controlului numai în prezenţa lor, contrar prevederilor Legii nr. 108/1999 republicată ; • atitudine agresivă a angajatorilor faţă de inspectorii de muncă ; • imposibilitatea accesării bazelor de date la nivel naţional în cazul identificării persoanelor care lucrează pentru agenţi economici cu sediul în alt judeţ; • refuzul angajatorului de a semna actele de control; • invocarea de către persoanele depistate a faptului că nu prestează muncă; • imposibilitatea încheierii actului de control în ziua identificării, angajatorii invocând diferite motive; • restricţionarea accesului inspectorilor de muncă pe proprietatea privată aparţinând persoanelor fizice, neputându-se identifica persoanele fizice sau juridice care desfăşoară activitate în respectiva locaţie (ex. construcţii) • dificultăţi în ceea ce priveşte accesul inspectorilor de muncă în incinta societăţilor care au ca obiect de activitate creşterea animalelor, păsărilor, abatoare etc. din cauza restricţiilor sanitar-veterinare • insuficienta mijloacelor auto necesare deplasării în teren şi limitarea consumului lunar de carburanţi. • blocarea accesului organelor de control în locurile de muncă organizate de angajatori (porţi închise şi foarte înalte, prezenţa câinilor de pază etc). S-a observat că, odată cu intrarea în vigoare a modificărilor Codului Muncii, în speţă creşterea valorii amenzilor contravenţionale, o intensificare a reacţiilor violente, ameninţări din partea angajatorilor în situaţia aplicării de către inspectorul de muncă a prevederilor legale privind munca nedeclarată. De asemenea, la apariţia maşinilor într-o localitate, în special în comune, o parte din angajatori închid punctele de lucru şi nu mai pot fi controlaţi. Eficienţa Planului În ceea ce priveşte eficienţa Planului comun de acţiune majoritatea inspectoratelor teritoriale de muncă apreciază că acţiunile de control desfăşurate au avut o mai mare eficienţă din următoarele considerente: > stabilirea mai rapidă a identităţii persoanelor identificate la locul de muncă şi creşterea eficienţei acţiunilor de control privind identificarea şi combatere cazurilor de muncă nedeclarată; > creşterea gradului de conştientizare atât a angajatorilor, cât şi a persoanelor care prestează munca fără forme legale privind importanţa întocmirii şi înmânării în formă scrisă a contractului individual de muncă; > angajatorii au manifestat mai multă înţelegere faţă de acţiunile întreprinse de inspectorii de muncă, dificultăţile întâmpinate în exercitarea actului de control fiind reduse; > întărirea imaginii instituţiei – a inspectoratului teritorial de muncă – la nivel local; > din punct de vedere al efectului psihologic, s-a observat că aceste acţiuni au avut un impact deosebit, amplificat fiind şi de faptul că regimul sancţionator a fost înăsprit prin modificările aduse Codului muncii. creşterea numărului de contracte individuale de muncă transmise prin aplicaţia REVISAL Acţiunile de combatere a muncii fără forme legale şi de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă, al condiţiilor de muncă, al securităţii şi sănătăţii în muncă vor continua cu aceeaşi intensitate, atât prin acţiuni curente ale inspectorilor de muncă, cât şi prin acţiuni desfăşurate în baza protocoalelor încheiate cu Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, Garda Financiară şi Inspectoratul General al Poliţiei Române, ceea ce va conduce la transformarea muncii nedeclarate în muncă cu forme legale de angajare şi creşterea numărului contractelor individuale înregistrate în REVISAL. In urma intensificarii actiunilor de control şi combaterea muncii la negru s-au inregistrat în REVISAL luna mai 2011 = 4500 noi contracte de munca luna iunie 2011 = 2000 noi contracte de munca luna ½ iulie 2011 = 1500 noi contracte de munca Din totalul de 510 agenţi economici verificaţi în perioada 02.05.2011 – 15.07.2011 de către ITM Dâmboviţa în domeniul raporturilor de muncă, în 43.1% din cazuri s-au constatat deficienţe, pentru care s-au aplicat sancţiuni contravenţionale şi s-au dispus măsuri de eliminare a lor. Pentru nerespectarea prevederilor legale privind relaţiile de muncă, amenzi contravenţionale în valoare totală de 709.500 lei, de 4,4 ori mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului 2010. FIG. 3 Valoarea amenzilor aplicate în cadrul acţiunilor de control 2010 – 2011 Din totalul de 510 unităţi controlate, în 220 unităţi s-au aplicat 321 sancţiuni contravenţionale . Din totalul de 321 sancţiuni contravenţionale aplicate, 37% din sancţiuni au fost cu amendă contravenţională, iar 63 % au fost cu avertisment. În aplicarea sancţiunilor contravenţionale s-a mers pe linia îndrumarii şi prevenţiei şi numai în cazurile de încălcare semnificativă a legii sau de repetare a faptelor, s-au aplicat amenzi. Excepţie de la aceasta regulă a constituit-o munca fără forme legale, faţă de care inspectoratul de muncă a avut o pozitie intransigentă sancţionând cu amendă toate cazurile de muncă la negru constatate în acţiunile de control efectuate . Un număr important de acţiuni de control au fost generate de sesizarile şi reclamaţiile petenţilor, persoane fizice sau autorităţi şi instituţii publice. În sem. I 2011, serviciul control relaţii de muncă din cadrul ITM Dâmboviţa a soluţionat 225 petiţii în sensul Legii 233/2002, pe probleme legate în special de nerespectarea clauzelor contractuale: ale contractului individual de muncă, ale contractului colectiv de muncă aplicabil în unitate sau a contractului colectiv de muncă unic naţional, de blocarea carnetelor de muncă de către angajatori, neîncetarea contractelor de muncă la data întreruperii raporturilor de muncă, neîntocmirea formelor legale de angajare, neonorarea drepturilor salariale pentru munca prestată, sporuri etc. FIG. 4 Număr scrisori, sesizari, reclamaţii, soluţionate în domeniul relaţiilor de muncă mai – iul 2010 – 2011 Referitor la modul în care au fost aplicate dispozitiile legale ale Codului Muncii şi ale contractelor colective de muncă, în cadrul actiunilor de fond efectuate în 2011, au fost analizate problemele privind încheierea contractelor individuale de muncă, clauze, durate, condiţii de confidenţialitate, neconcurenţă, drepturi şi obligaţii ale părţilor, cumul de funcţii, etc. O atenţie specială s-a acordat încheierii valabile a contractelor individuale de muncă şi a respectării condiţiilor legale necesare pentru a nu atrage nulitatea lor. Probleme mai complexe s-au constatat la încetarea raporturilor de muncî, ca urmare a procedurilor speciale pe care le ridicî diferitele situaţii de încetare a contractelor de muncă de drept sau la iniţiativa părţilor. S-a dat o atenţie deosebită modului în care angajatorul realizează concedierea salariaţilor din motive care ţin de persoana acestora, în special pentru indisciplină şi necorespundere profesională şi modului în care au fost respectate procedurile de verificare a motivelor pentru care s-au dispus astfel de concedieri. De asemenea, s-a urmărit maniera în care angajatorul concediază salariaţii prin restructurarea posturilor, dacă se acordă preavizul legal şi dacă sunt achitate toate drepturile salariale de lichidare cuvenite la încetarea activităţii. Un capitol important în acţiunile de control, l-a reprezentat verificarea respectării duratei normale a timpului de muncă, a compensării potrivit legii a timpului de muncă suplimentar lucrat, a asigurării repausului zilnic şi săptămânal şi a modului în care salariaţii beneficiază de concediile anuale de odihnă . În ceea ce priveste salariazarea, inspectorii de muncă au avut ca obiectiv principal de control verificarea asigurării în plata a unui salariu brut de baza cel puţin egal cu salariul de baza brut pe ţară de 670 lei, potrivit HG nr. 1193/24.11.2010 În perioada mai-iulie 2011, s-a verificat respectarea dispoziţiilor legale privind întocmirea, completarea şi transmiterea registrului general de evidenţă a salariaţilor în format electronic (REVISAL) potrivit H.G. nr. 161/2006 cu modificările şi completările ulterioare. S-au constatat 57 încălcări ale prevederilor legale la un număr de 55 de angajatori. S-au aplicat un număr de 48 de avertismente şi 9 amenzi contravenţionale în valoare totală de 17.500 lei. Concomitent cu aplicarea sancţiunilor contravenţionale s-au dispus şi măsuri de intrare în legalitate. FIG. 5 Numărul de amenzi şi avertismente aplicate în baza HG 161/2006, 2010 – 2011. I.T.M. Dâmboviţa a fost preocupat permanent de informarea publicului privind activitatea instituţiei, evenimentele organizate, precum şi apariţiile legislative. Toate acestea s-au reflectat într-o bună colaborare cu presa scrisă şi posturile radio-tv locale care au mediatizat cu promptitudine toate informaţiile pe care instituţia noastra le-a furnizat iar noi, la rândul nostru, am răspuns cu aceeaşi seriozitate solicitărilor mass media. Intrarea în vigoare a modificărilor Codului Muncii a reprezentat o altă oportunitate pentru că instituţia noastră să aducă la cunoştinţa publicului, prin toate mijloacele de informare – mass media, site-ul I.T.M., afişare în cadrul sediului – atat despre noile prevederi ale Codului Muncii cât şi despre consecinţele nerespectării acestora, inclusiv regimul sancţiunilor aplicate. Pentru informări au fost vizate şi instituţii frecventate de persoane aflate în căutarea locurilor de muncă şi cele care organizează cursuri de formare profesională. Au fost publicate materiale de informare premergatoare intrării în vigoare a Codului Muncii şi documente care au reflectat rezultatele obţinute în urma acţiunilor de control organizate. În total: – 2 aparitii în cadrul emisiunilor tv; – 6 comunicate de presa; – 5 conferinte de presa. Inspector şef, ing. Lixandru Marius