Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Basarab I” al judeţului Dâmboviţa a desfășurat un exercițiu cu forţe în teren în cazul unui accident de aviaţie civilă. Tema exercițiului a fost: ”Situaţie de urgenţă generată de prăbuşirea unei aeronave cu pasageri în mediu acvatic – Zona Lacurilor Brăteşti”. Exercițiul a avut loc în com. Văcăreşti, sat Brăteşti, Lacul nr.3, între orele 11:00 – 13:00.
Scopul exercițiului a fost acela de verificare a capacităţii de reacţie a componentelor subsistemului local de management al situaţiilor de urgenţă pentru conducerea acţiunilor de limitare şi înlăturare a efectelor unui accident de aviaţie civilă.
Situația operativă specială:
”În data de 29.06.2015, orele 11.00, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa este anunţat prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, de către conducătorul unui autoturism că, în timp ce traversa localitatea Brăteşti, pe DN 71 Bucureşti – Târgovişte, pe sensul de mers către Bucureşti, a observat o aeronavă în zbor la înalţime foarte mică. De asemenea, cetăţeanul a relatat că aeronava a lăsat o dâră de fum negru, probabil de la motor, iar la scurt timp după aceasta, s-a auzit un zgomot puternic, probabil de la impactul cu solul al aparatului de zbor.
La 2 minute după acest prim apel, prin Sistemul 112 se primeşte un nou anunţ referitor la zborul în picaj al unui avion de pasageri, spre partea stângă a DN 71, sens de mers către Târgovişte; de asemenea, se raportează că s-a auzit un zgomot puternic, probabil de la prăbuşirea aeronavei.
În urma accidentului aviatic, aeronava de pasageri s-a prăbuşit în lacul Brăteşti, coada şi aripa dreapta a avionului s-au desprins de corpul acestuia; avionul s-a prăbuşit pe partea dreaptă, corpul rămas al avionului fiind scufundat parţial în apă;
ROMATSA a comunicat faptul că aeronava avea la bord 65 de persoane, inclusiv membrii echipajului. În urma accidentului aviatic, au rezultat morţi şi răniţi, o parte a acestora din urmă (35-40 persoane) reuşind să părăsescă epava avionului şi să sară în apă, în încercarea de a se autosalva, plutind împreună cu resturi ale epavei. Mai există şi un număr neprecizat de persoane pe epavă, solicitând ajutor şi spunând că sunt multi oameni prinşi în interiorul epavei.”
Dintre obiectivele exercițiului amintim: verificarea viabilităţii Planului de intervenţie în cazul unui accident de aviaţie civilă, la nivelul judeţului Dâmboviţa; verificarea modului de organizare şi funcţionare a cooperării între forţele participante la exerciţiu; dezvoltarea deprinderilor de lucru în echipă în cadrul procesului de elaborare a deciziilor şi de acţiune a forţelor şi mijloacelor de intervenţie.
S-a urmărit de asemenea antrenarea comandantului intervenţiei şi a grupei operative pentru gestionarea unei situaţii de urgenţă generate o eventuală prăbuşire a unei aeronave cu pasageri, pe teritoriul zonei de competenţă a ISU Dâmboviţa; antrenarea efectivelor în realizarea unei intervenţii eficiente, în scopul prevenirii agravării situaţiei de urgenţă, limitării/înlăturării consecinţelor acesteia; verificarea timpilor operativi de intervenţie; evaluarea consecinţelor probabile ale unui accident de aviaţie civilă; antrenarea personalului în folosirea indicativelor radio şi verificarea viabilităţii sistemului de comunicaţii pentru forţele proprii, precum şi pentru cele cu care se cooperează; perfecţionarea deprinderilor personalului privind cercetarea şi stabilirea cauzelor probabile ale evenimentului.
În cazul echipajelor SMURD și SAJ s-a urmărit: triajul victimelor; acordarea asistenţei medicale de urgenţă; transportul persoanelor accidentate la UPU.
Exercițiul a avut două etape principale:
I. Într-o primă etapă s-a pus accent pe identificarea loculului evenimentului care, în prima fază, nu a fost indicat exact; după aceea, au fost furnizate ISUJ coordonatele geografice exacte, personalul din dispeceratul ISUJ a identificat locul pe harta 112 și a procedat la dirijarea prin mijloace de comunicatii a forțelor cere începuseră deja deplasarea către zona indicată în prima fază.
Tot în această etapă, s-a urmărit punerea în aplicare a Planului operațional de intervenție în situația unui accident de aviație civilă, document operativ ce are în prim plan relaționarea cu ROMATSA și angrenarea unor instituții/agenții și capabilități de la nivelul întregului județ Dâmbovița.
II. În faza a două a exercițiului, după ce s-a transmis de la locul evenimentului faptul că avem de-a face cu o situație deosebit de complexă – aeronavă prăbușită în mediul acvatic, cu un număr mare (35-40) de răniți care plutesc pe suprafața apei – s-a pus accent pe:
-
declanșarea Planului Roșu de intervenție al județului Dâmbovița – ceea ce presupune alocarea pentru intervenție a tutror resurselor SMURD și SAJ de la nivelul județului, completate, la nevoie, cu resurse de același tip din județele vecine;
-
implicarea CJSU în gestionarea intervenției, președintele CJSU fiind prezent la locul acțiunii pe toată durata exercițiului;
-
deplasarea de către ISUJ la locul evenimentului a unui număr de șase bărci pneumatice de salvare (capacitate 10 persoane), lansarea la apă și lucrul efectiv pentru extragerea răniților din mediul acvatic și aducerea acestora pe țărmul lacului;
-
preluarea conducerii intervenției de către inspectorul șef al ISUJ, constituirea, la fața locului, a Punctului de comandă înaintat (sub conducerea inspectorului șef, cu sprijinul grupei operative a ISUJ Dâmbovița, aflată la fața locului) și a Punctului medical avansat (PMA) – sub conducerea medicului șef al UPU-SMURD;
-
preluarea răniților în Punctul Medical Avansat, triajul acestora, acordarea primului ajutor medical (inclusiv cu aportul echipajelor de la Crucea Roșie Dâmbovița), preluarea de către ambulanțele SMURD și SAJ a răniților și transportarea acestora la UPU Târgoviște, CPU Titu și CPU Găești, în funcție de codul urgenței medicale (stabilit de medicul-șef al UPU-SMURD);
-
asigurarea la locul evenimentului a unui punct de informare publică, a unui punct de asistență psihologică și a unui punct de asistență religioasă;
-
asigurarea ordinii publice la locul evenimentului de către echipa de jandarmi a IJJ Dâmbovița, respectiv, asigurarea fluenței rutiere de către polițiștii din cadrul IPJ Dâmbovița;
-
asigurarea condițiilor de prezervare a locului evenimentului după operațiunile de salvare, în vederea cercetării la fața locului de către organele abilitate, urmată de extragerea persoanelor decadate din epave și, ulterior, degajarea resturilor aeronavei;
-
s-a realizat si cooperarea cu ISUJ limitrofe pentru trimiterea la locul evenimentului a echipei de scafandri (ISU București-Ilfov), a autospecialei de transport victime multiple (ISUJ Teleorman), precum și a Punctului de comandă mobil (ISUJ Teleorman).
Exerciţiul cu forțe în teren s-a încheiat cu un scurt bilanț, ocazie cu care s-a concluzionat că obiectivele propuse au fost atinse, cu accent pe faptul că s-a reușit antrenament cu un număr de șase bărci de salvare de 10 persoane, s-a reușit strângerea la un singur loc – locul evenimentului – a tuturor instituțiilor/agențiilor cu rol în gestionarea unei situații de urgență de anvergura celei prezentate și, nu în ultimul rând, antrenamentul în gestionarea situațiilor de urgență cu număr mare de victime. Desigur că s-au desprins și idei de îmbunătățire, pe care fiecare instituție/agenție participantă și le va impune spre rezolvare, având ca integrator ISU ”Basarab I” Dâmbovița, care va și efectua verificarea implementării acestor obiective de eficientizare a activităților comune de intervenție.
Compartiment Informare și Relații Publice – ISU „BASARAB I” DÂMBOVIŢA