Dum. dec. 22nd, 2024

www.mariusbuga.ro_images_alinaFestivalul abia încheiat, hai să punem și ghilimele la evenimentul cu pricina, stârnește zi după zi controverse, dar și un viu interes pentru a-i cunoaște culisele. La scenă deschisă l-am „mirosit” și puțea a bodegă. Asta ne mai lipsea la Curtea Domnească: o bodegă cu numele „Dracula”.

Sigur că organizatorii, cu respect pentru cultură și mai ales pentru presă, cu ghilimele desigur și la respect, după cum s-au și manifestat, au ținut morțiș să ne arate ce gusturi personale au, de-ai fi zis că evenimentul a fost plătit din propriile buzunare. Ei, nici chiar așa, să nu exagerăm cu pretențiile! Și totuși, una lume bună s-a așteptat (nici eu nu înțeleg de ce!) ca organizatorii „festivalului” să-i invite la sfat pe istoricii cetății și pe ziariștii care au slujit de-a lungul deceniilor interesele culturii dâmbovițene, pentru ca „evenimentul medieval” bugetat generos din bani publici să nu capete cumva imaginea unui bâlci rural instalat la Curtea Domnească, pus în „operă” după gusturile unor indivizi pentru care cultura generală e mai degrabă o sursă de transpirație și nicidecum de inspirație.

Cine și-ar fi închipuit vreodată că organizatorii „festivalului” își vor permite să cheltuiască, într-un grup suspect de restrâns, 100.000 euro pe care a pus „șaua” o herghelie numită vesel „asociație culturală” abia „fătată”, să mă iertați, pe piața publică? Și, mai ales, cine s-ar fi gândit că tupeul, ignoranța și kitsch-ul vor călări imaginea istorică a Târgoviștei cu un apetit atât de grotesc pentru prostul gust și trucarea istoriei? Practic, ca să „comensurăm” eșecul manifestării, în termenii lui reali și nu bazându-ne pe promisiuni gratuite, trebuie spus că fosta reședință voievodală a Țării Românești a duhnit, timp de câteva zile, a mititei, a pește prăjit și a gogoși de tot felul, fiind invadată de corturi, tarabe și grătare bestial mirositoare instalate strategic lângă Turnul Chindiei, ca să fie vecine și cu scena concertelor de rock dezlănțuit.

Bâlci isteric în numele unui festival istoric! Ai zice că un fel de avorton, extirpat după vreun atac de noapte, a fost „creștinat” la Târgoviște cu numele de botez al unuia dintre marii domnitori români, ca să fie apoi cadorisit cu darurile… din paralele publice. Acum veți înțelege mai bine lipsa de interes pentru promovarea locală a „evenimentului”, organizatorii gândindu-se probabil că o minimă audiență i-ar scuti de o uriașă rușine. Deși personal n-am văzut să aibă așa ceva. Nu este în firea mea să comentez prestația unor artiști aflați în căutare de scene publice. E o vorbă veche potrivită și în acest caz: nu-i prost acela care cere, ci acela care dă. Dar când știți că organizatorii, au dat, de fapt, din banii publici, cum vă simțiți? Ne-am fi dorit totuși (mai mult decât ne-am fi așteptat!) ca cei care criticau, ce-i drept electoral, prăpădul făcut de fosta administrație a Nașului Popescu, să nu urmeze tradiționalul trend pedelist de călărire a bugetelor publice, sub pretextul rebranduirii culturale a Târgoviștei, pe aceleași filiere obscure și clientelare.

Dar dacă altfel nu se poate (și am văzut deja că nu se poate), nu îmi rămâne ca vechi cronicar al abuzurilor din cetate decât să le consemnez și pe cele prezente. Este dovada că cei care ignoră trecutul îi repetă greșelile cu o hărnicie ceva de speriat, care nu poate scoate din izolare județul Dâmbovița altfel decât în maniera în care au făcut-o și predecesorii lor în funcții.

P.S. La așa „festival medieval”, cu damf de bodegă și „meniu” cultural ca de „bufet suedez” într-o mahala aflată la prima generație în pantofi, nu-mi mai rămâne decât să ies cu drapelul în Piața Tricolorului, eventual vineri, și să strig: „Unde ești tu, Țepeș Doamne…?”. Dar mă tem că n-ar pricepe „adrisanții” protestului la ce mă refer. Așa că îmi pare rău că nu pot să le zic de la obraz, întocmai cum ar face-o Mircea Badea: „Băăăăi, ăștia cu bodega Dracula, dați banii înapoi!”. Cu toată dragostea!

sursa  – Jurnal de Dâmboviţa