Campania preventivă face parte din cadrul Proiectului iniţiat de Poliţia Română şi Poliţia Norvegiană, intitulat „Dezvoltarea capacităţii de prevenire şi investigare a cazurilor de pornografie infantilă pe Internet”, proiect susţinut financiar prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European. Pentru o bună conturare a publicului ţintă, cât şi a celui mai explicit, anul trecut, specialiştii Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române au realizat o cercetare sociologică în care au fost chestionaţi 905 elevi din 46 de şcoli din întreaga ţară. În urma cercetării s-a conturat ca public ţintă elevii din ciclul gimnazial, cu vârstele între 11 şi 15 ani, aceştia fiind la vârsta descoperirii Internetului şi utilizării reţelelor de socializare. Conform acestei cercetări peste 80% dintre elevi care utilizează Internetul au conturi pe site-uri de socializare – instant messenger, chat, forum, Hi5, Facebook, My Space, Twitter, etc. Frecventarea site-urilor de socializare, discuţiile cu copii sau cu alte persoane pe care nu le cunosc în viaţa de zi cu zi, oferirea identităţii reale cât şi transmiterea sau postarea fotografiilor personale sunt mai răspândite în rândul fetelor. În acest context, conceptul campaniei este acela că în spatele unui profil prietenos se pot ascunde intenţii periculoase. RECOMANDĂRI PREVENTIVE PROMOVATE ÎN CADRUL CAMPANIEI – protejarea datelor personale şi a parolei – prin date personale înţelegând inclusiv adresa, şcoala unde învaţă minorul, informaţii despre familie, etc – evitarea întâlnirilor cu persoane cunoscute pe internet sau anunţarea părinţilor despre intenţia unor astfel de întâlniri; – selectarea atentă a imaginilor pe care le postează pe internet – este vorba de conştientizarea faptului că odată postate aceste fotografii pot fi văzute sau folosite de oricine, oricând. Totodată, fotografiile postate „pot spune ceva” despre profilul copilului în cadrul reţelei. – respingerea unor contacte „agresive” venite din partea altor persoane şi anunţarea acestor incidente. Recomandările preventive adresate minorilor utilizatori de Internet vor fi însoţite de sfaturi destinate părinţilor – ca public ţintă secundar -, aceştia fiind cei care stabilesc regulile şi timpul pe care copii pot să-l aloce utilizării Internetului. Principalele recomandări destinate părinţilor privesc: – Poziţionarea computerului conectat la Internet într-o zonă deschisă a casei, de unde se poate supraveghea uşor copilul, de preferat în camera de zi. – Instalarea unor instrumente de filtrare a accesului la Internet, ca măsuri suplimentare de supraveghere. – Încurajarea copiilor să spună dacă cineva din mediul on-line îi face să se simtă inconfortabil, ori le provoacă teamă. – Învăţarea copilului ce înseamnă autoprotecţia pe Internet, care e rolul parolelor, de ce nu trebuiesc postate datele personale, etc. – Învăţarea copilului să aibă un comportament responsabil şi cuviincios inclusiv pe Internet, adică să nu transmită vulgarităţi, ameninţări sau injurii. Campania este structurată pe două etape, prima de informare publică (prin difuzarea spoturilor TV şi radio), iar a doua de transmitere a recomandărilor preventive în mod direct, prin întâlniri cu elevii în şcoli. Campania „Tu cui dai accept?” se va derula până în luna iunie, în faza a doua a acesteia (începând cu luna mai) urmând a se desfăşura acţiunile preventive în şcoli, ocazie cu care vor fi distribuite şi materialele de campanie respectiv: tricouri, mouse-pad-uri, stick-uri USB, afişe, pliante, pixuri, etc. În final, va fi aplicat un chestionar elevilor beneficiari ai campaniei. Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii Comisar şef de poliţie Neacşu Nina Tatiana