mie. dec. 25th, 2024

cri1Schimbările de amploare care au marcat organizarea celei de-a patruzeci și șaptea ediții a Festivalului Național al Romanței Crizantema de Aur ne-au ținut pe toți cu sufletul la gură. Au fost temeri, au fost mari emoții, și pe bună dreptate – s-au schimbat multe dintre datele considerate deja esențiale pentru Crizantemă.

Din fericire, bazându-ne pe cele văzute și auzite la seara inaugurală a Festivalului, putem în sfârșit răsufla ușurați! Teatrul Municipal Tony Bulandra s-a pregătit din răsputeri pentru a primi Crizantema, și până acum s-a arătat o gazdă foarte bună. Chiar din stradă efortul depus de organizatori a fost evident: fântâna arteziană din fața clădirii a revenit într-o nouă formă, mai tomnatecă, mai elegantă, iar covorul roșu întins până la intrarea în clădire a fost flancat de crizanteme și de actori costumați în ofițeri militari fin de siecle și rochii vaporoase, totul în acorduri de romanță.

Foaierul teatrului a fost la fel de bogat decorat. Tradiționala expoziție de flori a fost înlocuită cu un torent de crizanteme, iar expoziția trofeelor Crizantemei de Aur, realizate de sculptorul Cătălin Hrimiuc din cristal optic a fost atracția principală, subliniată de lumina caldă a lumânărilor reflectate de oglinzile de epocă de pe pereți.

Scenografia amintind de o grădină japoneză a fost concepută în așa fel încât să fie completată de prezența pe scenă a orchestrei și a interpreților. Luminile, proiecțiile video și parfumul subtil al crizantemelor au contribuit la țeserea unei atmosfere intime și plăcute, foarte potrivite pentru romanță.

Crizantema de Aur a început cu prima secțiune de interpretare a acestei ediții, cu prestații echilibrate și emoționante. Calitatea secțiunii de interpretare, cel puțin până acum, este la un nivel mai înalt decât în anii imediat anteriori, poate și pentru că Festivalul și-a deschis porțile de această dată și interpreților profesioniști.

Totuși, au existat și probleme tehnice, odată cu întreruperea bruscă a alimentației cu energie electrică, în timpul interpretării chiar primei concurente, doamna Joaneta Maria Tămaș, din Baia Mare. Doamna Tămaș a reacționat promt și a continuat să cânte, alături de orchestră, ducându-și melodia până la final în aplauzele publicului. Energia electrică a revenit în scurt timp, iar incidentul nu s-a mai repetat. Căldura și simpatia publicului din această seară au fost de partea interpreților, lucru ce s-a văzut imediat, odată ce au invitat-o prin aplauze pe doamna Tămaș să reia melodia întreruptă.

Un eveniment special punctând limita dintre cele două secțiuni ale festivalului a fost decernarea unui premiu special pentru marea soprană Felicia Filip, una dintre cele mai înfocate și fidele sprijinitoare a Festivalului Național al Romanței. Doamna Felicia Filip a fost foarte veselă și nu s-a lăsat copleșită de emoții, fiind deja în totalitate de-a casei.

A urmat prima parte a concursului de creație, secțiune a cărei revenire în programul Festivalului este binevenită. Compozitorii Marin Voicu Ghioroiu, Marcel Morărescu, Constantin Bardan și Larisa Coropcean au demonstrat în această seară că romanța nu este un gen ofilit, ci dimpotrivă, că vitalitatea și eleganța ei sunt la fel de actuale și azi.

Cea de-a doua parte a serii a fost dedicată recitalurilor invitaților speciali, începând cu domnul Alexandru Chiriac, câștigătorul Trofeului Crizantemei de Aur Ediția 46, cu un microrecital de calitate. Vocea domnului Chiriac a fost clară, rezonantă și a captivat publicul, confirmând fără îndoială decizia din 2013 a juriului festivalului.

Recitalul lui Adrian Nour era unul din momentele mult-așteptate ale Crizantemei, dat fiind faptul că domnul Nour a fost unul dintre finaliștii emisiunii Vocea României, câștigând simpatia și atenția unui mare segment de public. Acompaniat de celebrul Trio Zamfirescu, numiți unii dintre cei mai buni chitariști din România, domnul Nour a oferit un spectacol de excepție, acoperind a largă paletă de genuri muzicale diferite, dar toate înrudite cu Romanța – inclusiv nostalgicul Fado portughez.

Marele eveniment al serii a fost însă recitalul doamnei Stela Enache, care a arătat publicului târgoviștean de ce a împărțit scena de-a lungul anilor cu nume ca Gloria Gaynor, Jennifer Rush, Lionel Hampton sau Al Bano. Sentimentul de nostalgie a fost copleșitor – era clar că publicul și-a retrăit anii tinereții, ținând isonul la Ani de liceuși aplaudând frenetic la final.

Dacă e să ne luăm doar după prima seară, Crizantema de Aur, într-o casă nouă și frumoasă, strălucește în acest an cu forțe proaspete. Sperăm ca acest sentiment să ne fie confirmat și în următoarele zile ale Festivalului.