RAPORT privind gradul de realizare a incasării veniturilor bugetare pe primele 9 luni ale anului 2013
Urmare analizei activităţii de colectare a veniturilor bugetare a rezultat că unul dintre obiectivele prioritare de activitate în perioada 01.01.2013 -30.09.2013 al A.J.F.P. Dâmboviţa este aplicarea măsurilor de executare silită, măsuri care să conducă la încasarea obligaţiilor datorate de contribuabili şi reducerea arieratelor bugetare aflate in administrare prin aplicarea tuturor modalităţilor de stingere prevăzute de legislaţia in vigoare.
1. Realizarea programului de incasări aferent anului 2013 – in acest scop organele cu atribuţii de administrare a veniturilor bugetare, în principal, împreună cu personalul cu atribuţii de control au efectuat acţiuni de colectare a veniturilor bugetare la contribuabilii care înregistrează obligaţii neachitate către bugetul general consolidat, stabilind măsuri specifice activitaţii, care au condus la încasarea creanţelor bugetare.
In primele 9 luni ale anului 2013 în cadrul A.J.F.P. Dâmboviţa gradul de realizare a incasărilor veniturilor la bugetul general consolidat a fost de 99,04%, fiind încasate obligaţii in suma de 727,12 mil. lei faţă de un program de încasări stabilit de ANAF (fără TVA de rambursat) de 734,14 mil. lei, rezultând o nerealizare a programului de încasări de 0,96%.
Nerealizarea programului de încasări s-a datorat in principal diminuării sumelor declarate de contribuabili in lunile august si septembrie 2013.
În lunile august şi septembrie 2013, la nivelul judeţului Dâmboviţa programul de incasări (net) repartizat a fost în cuantum de 170,42 milioane lei. Realizările nete în sumă de 156,99 milioane lei reprezintă un grad de realizare de 92,12% (-13,43 milioane lei ).
Pentru perioada ianuarie – septembrie 2013, gradul de realizare al programului de încasări a înregistrat nivelul de 99,4% (- 7,02 milioane lei).
Din analiza cauzelor care au condus la nerealizarea programului de încasări în lunile august si septembrie 2013, au rezultat următoarele aspecte:
– sumele declarate în lunile analizate au scăzut comparativ cu lunile mai şi iunie 2013 (luni luate în calcul la repartizarea programului de încasări).
Astfel, acestea au scăzut de la 84,36 mil lei, respectiv 85,58 mil. lei în lunile mai şi iunie la 82,06 mil lei, respectiv 79,37 mil. lei în lunile analizate.
De altfel, din analiza situaţiei privind Capacitatea fiscală în trim. III 2013, putem constata faptul că nerealizarea programului de încasări în acest trimestru se datorează gradului redus de realizare a sarcinii de încasare a obligaţiilor curente (94,55%, încasări de 208,53 milioane lei raportate la o sarcină de 220,54 mil lei).
La încasările din arierate, gradul de realizare în trim. III 2013 este de 131,71% (încasări de 56,66 mil lei, raportate la un program de 43,02 mil lei).
In continuare se va imbunătăţi colaborarea cu alte instituţii publice în scopul solicitării de informaţii care să permită aplicarea măsurilor de executare silită, respectiv creşterea gradului de colectare a creanţelor bugetare.
Măsuri propuse pentru reducerea arieratelor
Reducerea arieratelor recuperabile la finele anului 2012 – acest obiectiv conform indicatorilor de performantă este stabilit la un nivel de 114.034.283 lei, acest indicator având termen de realizare până la sfârşitul anului 2013. Obiectivul se realizează atât prin îmbunătăţirea activităţii de colectare a veniturilor bugetare cât şi prin aplicarea măsurilor potrivit prevederilor codului de procedură fiscală, respectiv stingerea creanţelor fiscale prin dare in plată, insolvabilitate si deschiderea procedurii de insolvenţă.
In primele 9 luni ale anului 2013 prin aplicarea măsurilor de mai sus s-a redus nivelul arieratelor existent la 31.12.2012 până la valoarea de 91.349.758 lei obiectivul stabilit fiind realizat.
In urma analizei acţiunilor de colectare a veniturilor bugetare prin activitatea de executare silită în perioada ianuarie – septembrie 2013 au rezultat urmatoarele:
– au fost aplicate măsuri de executare silită potrivit prevederilor legale în vigoare fiind transmise şi confirmate :
– 18.975 somaţii – pentru creanţe neachitate în sumă de 164.292.233 lei, rezultând încasări pentru un număr de 12.767 somaţii în valoare de 37.068.651 lei;
– 10.948 popriri conturi bancare – pentru creanţe neachitate în sumă de 103.686.274 lei, rezultând încasări din popriri în sumă de 15.040.349 lei;
– 891 popriri la terţi pentru creanţe neachitate în sumă de 72.382.405 lei;
– 95 sechestre pe bunuri mobile în sumă de 14.067.589 lei;
– 73 sechestre pe bunuri imobile in suma de 21.444.629 lei;
Pentru reducerea arieratelor înregistrate la nivelul contribuabililor administraţi de noi, acţionăm in următoarele direcţii principale :
1. Îmbunătăţirea conformării voluntare
• identificarea contribuabililor cu un bun comportament fiscal dar care întâmpină dificultăţi temporare, în vederea solicitării de către aceştia a eşalonărilor la plata obligaţiilor fiscale;
• soluţionarea mai rapidă a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, în scopul efectuării compensărilor conform legii;
• verificarea contribuabililor care înregistrează obligaţii restante şi în acelaşi timp, au deconturi cu sume negative de TVA fără opţiune de rambursare în vederea determinării acestora de a solicita rambursarea;
• monitorizarea activităţii de gestiune a declaraţiilor în vederea identificării rapide a cazurilor de neconformare şi de aplicare a măsurilor specifice;
• după ce sunt prelucrate declaraţiile cu termen de depunere în luna curentă, va fi analizată situaţia contribuabililor care nu au achitat sumele declarate şi aceştia vor fi contactaţi, imediat, telefonic în vederea determinarii acestora de a efectua plata obligaţiilor bugetare.
• vom continua să avem o atitudine proactivă, în sensul că analizăm comportamentul fiscal al contribuabililor bun platnici, dar care au perioade în care întârzie cu plata obligaţiilor lunare declarate. Aceştia vor fi contactaţi telefonic în perioada de declarare pentru a-i determina să achite în termen obligaţiile declarate.
2. Îmbunătăţirea activităţii de executare silită
• identificarea contribuabililor care înregistrează obligaţii restante cu termene de plată în lunile precedente, ştiut fiind faptul ca arieratele recente au un grad mai mare de încasare, evitându-se astfel şi acumularea de noi arierate ;
• deplasarea pe teren la contribuabilii persoane fizice şi juridice cu obligaţii restante în vederea încasării acestora ;
• identificarea clienţilor neîncasaţi, inclusiv prin analizarea declaraţiilor D394, ai contribuabililor care înregistrează obligaţii restante şi aplicarea popririlor la terţi ;
• identificarea celor mai mari datornici si aplicarea principiului rolului activ al organelor fiscale, în sensul încurajării contribuabililor de a-şi achita obligaţiile restante ;
• identificarea persoanelor fizice care înregistrează obligaţii restante la termenul de declarare şi de plata 25 septembrie, în vederea recuperării acestora ;
• identificarea bunurilor aparţinând contribuabililor care înregistrează obligaţii restate, în vederea aplicării sechestrelor ;
• urmărirea permanentă a soldurilor conturilor de disponibil din Trezorerie ale contribuabililor cu obligaţii restante şi încasarea acestora ;
• o prioritate o constituie recuperarea sumelor reprezentând obligaţii cu reţinere la sursă ;
• colaborarea cu lichidatorii, în vedera recuperării debitelor restante înregistrate de societăţile în insolvenţă ;
Totodată, menţionăm că încă de la începutul acestei luni la nivelul administraţiei noastre desfăşurăm activităţi în scopul recuperării obligaţiilor restante.
În acest sens, pe lângă acţiunile specifice de aplicare a prevederilor Codului de procedură fiscală desfăşurate de compartimentele de colectare, listele cu obligaţiile restante au fost transmise la Activitatea de Inspecţie Fiscală în vederea deplasării la sediile contribuabililor pentru impulsionarea încasării obligaţiilor restante.
Zilnic, în cadrul şedinţelor de analiză, sunt urmărite acţiunile desfăşurate de Activitatea de Inspecţie Fiscală, detaliate la nivel de serviciu şi de inspector.
Ec. RUSU EMILIAN
ŞEF ADMINISTRAŢIE