Dum. dec. 29th, 2024

În județul Dâmbovița, Evaluarea națională și Examenul de bacalaureat – sesiunea iunie-iulie 2013 s-au desfăşurat în condiții optime, în conformitate cu prevederile metodologiilor în vigoare, ale Procedurilor și Notelor M.E.N.

Inspectoratul Școlar Dâmbovița a organizat cu maximă responsabilitate cele două examene, membrii comisiilor dând dovadă de profesionalism și corectitudine în îndeplinirea atribuțiilor specifice.

Au fost asigurate condițiile necesare organizării și desfășurării probelor celor două examene:

– informarea elevilor și a părinților, încă de la începutul anului școlar 2012-2013, în legătură cu Metodologiile de organizare şi desfăşurare a examenelor, în toate unităţile de învăţământ, prin afișarea și prelucrarea acestora în orele de consiliere și în ședințele cu părinții;

– pregătirea sălilor în care s-au desfășurat probele;

– achiziționarea tipizatelor pentru lucrările scrise;

– asigurarea logisticii necesare (consumabile, copiatoare, calculatoare, conexiune internet, telefon, fax, fișete pentru păstrarea documentelor în deplină siguranță etc.);

– asigurarea de camere web pentru toate sălile de examen și pentru sălile din centrele zonale de evaluare în care s-au primit lucrările din centrele de examen, în conformitate cu Procedura operaţională a M.E.N., privind activitatea de monitorizare prin intermediul camerelor de supraveghere video;

– solicitarea, prin adrese scrise, a sprijinului instituțiilor locale și județene și al furnizorilor de energie electrică și de internet, pentru desfășurarea în bune condiții a probelor de examen : Consiliul Local Târgoviște, Primăria Municipiului Târgoviște, Direcția de Sănătate Publică Dâmbovița, Inspectoratul Judeţean de Poliţie al județului Dâmbovița, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi, S.C. „Electrica” S.A. Dâmboviţa, S.C. Romtelecom S.A. Târgoviște și a furnizorilor de internet – UPC sucursala Târgoviște și Universitatea Valahia Târgoviște;

– asigurarea de către unităţile şcolare a apei potabile și a condițiilor de ventilație necesare în sălile de examen.

1

În desfășurarea probelor, au fost parcurse toate etapele prevăzute de metodologiile de examen:

– constituirea comisiilor: comisiile au fost constituite conform Metodologiilor de examen. Comisia judeţeană a stabilit comisiile din centrele de examen şi centrele zonale de evaluare, precum şi profesorii evaluatori, prin tragere la sorţi, în şedinţă publică. La examenul de bacalaureat, nu au fost nominalizați de către M.E.N. 7 președinți, iar 3 președinți desemnați nu s-au prezentat. Aceștia au fost înlocuiți cu cadre didactice din învățământul preuniversitar. Persoanele implicate în disfuncţionalităţi ale examenelor din anii anteriori nu au fost implicate în organizarea şi desfăşurarea sesiunii 2013 a examenelor, acest aspect fiind reglat încă de la înscrierile din unitățile şcolare, în propunerile de constituire a comisiilor transmise comisiei judeţene nefiind cuprinşi cei sancţionaţi în anii şcolari trecuţi;

– legalitatea înscrierii candidaților: candidații s-au înscris în termenul prevăzut de calendarul stabilit pentru fiecare examen, cu respectarea criteriilor de înscriere;

– arondarea la centrele de examen și, respectiv, la centrele zonale de evaluare: centrele de examen și cele de evaluare au fost constituite conform prevederilor metodologiilor și cu aprobarea Comisiilor naționale. Pentru Evaluarea națională au fost stabilite 171 centre de examen și 5 centre zonale de evaluare, iar pentru bacalaureat 16 centre de examen și 3 centre zonale de evaluare;

– instruirea membrilor comisiilor: membrii comisiilor din centrele de examen și din centrele zonale de evaluare au fost instruiți înaintea începerii probelor, insistându-se asupra respectării legislației specifice, a notelor și procedurilor MEN/CNEE, asupra atribuțiilor, a modului de organizare și desfășurare a probelor. Asistenţii au fost instruiţi în ziua fiecărei probe scrise, iar evaluatorii în după-amiaza fiecărei probe scrise, în vederea aplicării unitare a baremelor de evaluare. Nu s-au sesizat abateri de la prevederile specificate în fişele de atribuţii;

– desfășurarea probelor de examen și a evaluării lucrărilor: probele s-au desfășurat cu respectarea strictă a prevederilor metodologiilor și procedurilor de examen; au existat 5 aprobări care au vizat adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale sau specifice anumitor deficienţe la Evaluarea națională și 3 la Bacalaureat. Candidații au fost repartizați pe săli în ordine alfabetică, cu respectarea numărului minim de elevi în fiecare dintre acestea, listele fiind afișate la loc vizibil. Sălile în care elevii au susținut probele scrise au fost amenajate, în prealabil, astfel încât elevii să fie așezați câte unul în bancă. Din sălile de clasă au fost eliminate materialele didactice care ar fi putut influența elevii în rezolvarea subiectelor. Pe ușile sălilor de examen au fost afișate, alături de listele nominale cu elevii repartizați și prevederile metodologiei referitoare la interzicerea pătrunderii în săli cu materiale ajutătoare, mijloace electronice de calcul sau de comunicare, precum și faptul că frauda sau tentativa de fraudă atrag după sine eliminarea din examen. La intrarea în centrele de examen a fost afişat faptul că centrul respectiv este supravegheat video. Comisia județeană de bacalaureat a repartizat foi tipizate centrelor de examen, în număr corespunzător candidaților înscriși. Tipizatele au fost realizate conform modelului transmis de MEN. Comisia judeţeană a transmis Centrelor de examen formatul catalogului electronic.

– securitatea lucrărilor scrise: transportul lucrărilor scrise din centrele de examen spre centrele zonale de evaluare s-a realizat sub protecţia nemijlocită a reprezentanţilor Inspectoratului Judeţean de Jandarmi, ai Inspectoratului de Poliție Dâmbovița, ai Poliţiei locale Târgoviște şi ai reprezentanţilor Poliţiei comunitare în anumite localităţi;

– asistența medicală și paza pe durata probelor: pe întreaga durată a desfășurării probelor a fost asigurată asistenţa medicală în toate centrele de examen, cât şi prezenţa jandarmilor şi poliţiştilor, atât în centrele de examen, cât și în centrele zonale de evaluare, pentru păstrarea ordinii publice;

– măsuri de descurajare a strângerii oricăror tipuri de fonduri de la elevi / părinţi / alte persoane fizice sau juridice: în acest sens, conducerile unităților de învățământ au informat cadrele didactice, elevii și părinții elevilor referitor la prevederile Metodologiilor de examen conform cărora se interzice cu desăvârşire strângerea fondurilor. S-a solicitat existența proceselor-verbale din Consiliile profesorale, de la ședințele cu părinții și de la informările cu elevii ca urmare a prelucrării acestor prevederi. În toate intervenţiile în mass-media pe tema evaluării naţionale s-a specificat explicit acest aspect. La verificările prin sondaj efectuate de către comisia judeţeană şi reprezentantul M.E.N. în centrele de examen, de evaluare şi de contestaţii nu s-a remarcat existenţa vreunui tip de protocol;

– monitorizarea organizării şi desfăşurării examenelor: echipele de inspectori din comisiile județene au monitorizat organizarea și desfășurarea probelor de examen. Reprezentantul M.E.N., însoţit de președintele și/sau un membru al Comisiei județene, a vizitat cel puţin o dată fiecare Centru de Examen şi Centru Zonal de Evaluare, urmărind cu predilecţie modul în care membrii comisiilor și-au respectat atribuţiile. Din vizitele efectuate şi din discuţiile cu membrii comisiilor din centre şi cu profesorii evaluatori, a rezultat că, în judeţul Dâmbovița, nu s-au semnalat disfuncţionalităţi în ceea ce privește activitatea de organizare şi desfăşurare a examenelor naționale.

Rezultate obținute:

EVALUAREA NAȚIONALĂ:

 înainte de contestații:

Procentul de promovabilitate înainte de contestații a fost de 71,24 %, așa cum reiese și din statistica următoare, în mediul urban înregistrându-se un procent de promovabilitate de 82,53%, față de 65,51%, cât s-a înregistrat în mediul rural. După afișarea rezultatelor, s-a înregistrat un număr de 152 de contestații, dintre care 109 la limba și literatura română și 43 la matematică:

BACALAUREAT:

Rezultatele obținute la probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale:

Proba de evaluare a competențelor de comunicare orală în limba română:

– 3664 înscriși

– 3541 prezenți

– 123 absenți

– 0 eliminați

– 449 utilizator mediu

– 1035 utilizator avansat

– 2057 utilizator experimentat

Proba de evaluare a competențelor digitale:

– înscriși – 3346

– candidați cu proba recunoscută – 1477

– absenți – 127

– calificative:

– fără calificativ – 61

– utilizator începător – 697

– utilizator mediu – 1042

– utilizator avansat – 743

– utilizator experimentat – 676

Proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare într-o limbă de circulație internațională studiată în liceu:

– înscriși – 3581

– engleza – 2859

– franceza – 689

– italiana – 18

– spaniola – 15

– evaluați – 3409

Față de rezultatele examenelor naționale obținute de candidați în anul școlar 2011-2012, anul acesta se înregistrează o creștere de aproape 10 procente la Evaluarea națională (71,25% față de 61,46%) și de 8 procente la Bacalaureat (47,52% față de 39,40%), determinată de faptul că elevii s-au prezentat la examene mai bine pregătiți, iar planurile remediale stabilite la nivelul fiecărei unități de învățământ, precum și simulările organizate la nivelul județului Dâmbovița și-au dovedit în bună măsură eficiența. Pe de altă parte, la bacalaureat, subiectele diferențiate au reprezentat o calibrare, o corelare justă cu programa fiecărei discipline de concurs.

INSPECTOR ȘCOLAR GENERAL,

Prof. Luminița PREDA