Comunicat de presă
Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița a desfășurat, în cadrul unei campanii organizate la nivel naţional, acţiuni de control ce au vizat transportatorii rutieri.
Cu acest prilej, s-a verificat modul în care angajatorii respectă prevederile legale privind: munca prestată de către conducătorii auto în baza contractului individual de muncă, organizarea timpului de muncă și de odihnă al conducătorilor auto, organizarea evidenței timpului de muncă și de odihnă, acordarea repausului săptămânal, munca suplimentară, munca de noapte, întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de fiecare conducător auto, acordarea concediului de odihnă cuvenit, acordarea drepturilor salariale și a indemnizatiei la care au dreptul conducătorii auto pe perioada delegării și/sau detașării în altă localitate în țară și/sau străinătate.
Prin controalele efectuate, inspectorii de muncă au urmărit:
-identificarea angajatorilor care folosesc muncă nedeclarată și luarea măsurilor care se impun pentru respectarea prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
-controlul privind respectarea timpului de muncă și de odihnă și determinarea angajatorilor de a respecta prevederile Codului Muncii și ale legilor speciale în domeniul transportului rutier în privința timpului lucrat;
-creșterea gradului de conștientizare în rândul angajaților și al angajatorilor, în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
-diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea prevederilor legale privind timpul de muncă și de odihnă, de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul transportului rutier;
-eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare.
Inspectorii dâmbovițeni de muncă au efectuat în cadrul acestei campanii 32 de controale, din care 17 au fost acțiuni comune desfășurate în trafic, împreună cu reprezentanții ISCTR. În urma acestora au fost aplicate 7 sancțiuni, în valoare totală de 155000 lei, și 4 avertismente, în plus fiind dispuse și 66 de măsuri de intrare în conformitate.
Printre principalele nereguli constatate s-au numărat:
-întocmirea foilor de prezență „formal”, fără a se ține cont de timpul efectiv de lucru efectuat de șoferi și care rezultă din descărcările tahograf;
-lipsa evidenței timpului de lucru;
-lipsa dovezilor privind acordarea drepturilor salariale;
-neprimirea de către salariați a unui exemplar al contractului de muncă;
-întocmirea necorespunzătoare a dosarelor de personal.