19 aprilie 2024
TEODOR VASILIU: Festivalul “Dracula”, manifestare de haită!

TEODOR VASILIU: Festivalul “Dracula”, manifestare de haită!

dracinterviu cu Teodor Vasiliu, jurnalist, doctor în istorie

MIRELA IVAN NOBEL


Rep.: Domnule Vasiliu, Festivalul „Dracula” s-a încheiat. Dar scandalul abia a început. De ce şi de la ce a pornit?

– În primul rând, de la dispreţul manifestat de organizatori faţă de adevărul istoric. Pur şi simplu nu pot să-l compari pe voievodul Vlad Ţepeş cu un vampir maghiaro-secuiesc, atâta timp cât legenda vampirului Vlad Ţepeş nu există în folclorul dâmboviţean. Festivalul „Dracula” de la Târgovişte a fost şi în acest an copy-paste, că tot e termenul la modă, după alte evenimente „coolturale” la fel de provincial tratate, reţeta şi echipa fiind cam aceleaşi oricum s-ar numi evenimentele. Cu mici „noutăţi”…

 

Rep.: Care este noutatea acestei ediţii a festivalului?

– Noutatea este că o asociaţie culturală, abia înfiinţată în iunie anul acesta, de nimeni ştiută în lumea culturală a judeţului Dâmboviţa, a venit la Târgovişte ca să încaseze multe miliarde din banii publici pentru o şuşanea cu pretenţii medievale care a trucat istoria românilor. Este o ruşine de neacceptat să ne facem părtaşi, fie şi prin tăcere, la „branduirea” cu legende false a istoriei Curţii Domneşti şi, implicit, a Târgoviştei.

Rep.: Ştiu că aveţi termene de comparaţie…

– Da, au existat până în ’89 montări profesioniste excepţionale ale unor piese de teatru istoric pe ruinurile Curţii Domneşti din Târgovişte. Amintesc doar „Serenada din trecut” de Mircea Dem. Rădulescu – în regia marelui Mihai Dimiu, şeful catedrei de teatru şi film a IATC Bucureşti, „Pohta ce-am pohtit” a scriitorului târgoviştean Constantin Manolescu în colaborare cu Teatrul Naţional din Bucureşti şi, nu în ultimul rând, Festivalul de Teatru Istoric, care s-a bucurat de mare succes. Toate acestea au fost prezentate cum se cuvine de Televiziunea Română şi de presa scrisă a vremii.

Rep.: Dumneavostră personal aţi întruchipat în aceste montări de succes mai multe personaje istorice. Care roluri v-au marcat cel mai mult?

– Am jucat rolul domnitorului Mihai Viteazul în „Pohta ce-am pohtit”, machiajul fiind realizat de celebrul Jean Romanitza de la Teatrul Naţional Bucureşti. Presa vremii a consemnat, în mai 1975, că au fost peste 10.000 de spectatori la Curtea Domnească din Târgovişte. I-am interpretat, în alte montări istorice, şi pe Alexandru Ioan Cuza, dar şi pe Vlad Ţepeş. Ţin să precizez că în organizarea acestor mari evenimente erau implicaţi şi consultaţi specialişti în istorie medievală, personalităţi locale cu expertiză academică de care nu duce lipsă nici astăzi Târgoviştea. Din păcate, organizatorii Festivalului „Dracula”, mă refer la CJD şi Primăria Târgovişte, i-au ignorat.

Rep.: Şi nimeni nu s-a gândit apoi să le facă domnitorilor respectivi statui după chipul şi asemănarea dumneavostră, aşa cum aflăm acum că intenţionează autorităţile cu noul „Dracula” de Târgovişte?

– Din păcate, autorităţile astea de tip nou, care pretind că se pricep şi la cultură, nu reuşesc să iasă din penalul moştenit de la vechea administraţie PDL. Fac precizarea că a fost tolerat să funcţioneze în Dâmboviţa un Centru Judeţean de Cultură de tip sovietic, pe care administraţia PSD l-a moştenit de la Naşul PDL. Mai spun că municipiul Târgovişte este singura reşedinţă de judeţ din România fără o casă de cultură proprie, fără un cinematograf, iar fostul teatru de vară s-a transformat în cârciuma unui lider UNPR. Brandul „Crizantema de Aur” este şi el pe punctul de a se desfiinţa. Dacă mai avem încă Teatrul „Tony Bulandra” şi o bucăţică de orchestră simfonică, este pentru că am reuşit cu greu să le salvez din ghearele unei imbecile şi ticăloase „reforme culturale” pornite în vremea Naşului PDL Florin Popescu. Cât despre statui de domnitori cu chipul actorilor care i-au interpretat, asta ar fi expresia prostului gust suprem. Lăsând modestia la o parte, trebuie totuşi să reamintesc că sunt iniţiatorul Aleii Domnitorilor din Parcul Chindia şi mă număr printre fondatorii Teatrului „Tony Bulandra” şi ai Filarmonicii „Muntenia”, ultima desfiinţată de PDL şi lăsată aşa de PSD. Asta ca să respectăm adevărul istoric..

 

Rep.: Păi haideţi să-l respectăm până la capăt şi să ne spuneţi cum a rămas cu vechiul dumneavoastră proiect de turism istoric, cultural şi religios la Târgovişte.

– În anul 2000, când eu vorbeam cu însufleţire despre turismul istoric, cultural şi religios la Târgovi şte, cei care furau voturile în campania electorală mă ridiculizau şi mă prigoneau, personal sau prin interlopi plătiţi. După 15 ani, acelea şi personaje se trezesc vorbind în public despre turismul istoric, cultural şi religios ca despre proiectul lor politic şi administrativ. Şi apoi i-am văzut implicându-se şi personal în nişte manifestări grandios bugetate şi execrabil organizate printr-o grupare culturală care mă duce cu gândul mai degrabă la o haită.

Rep.: Cu o astfel de carte de vizită, la care mai adăugăm noi şi titlul de doctor în istorie şi de pre- şedinte fondator al Trustului de presă ARTPRESS, aţi fost invitat de organizatorii Festivalului „Dracula” la vreo discuţie pe acest subiect?

– Nu, categoric nu! Ţin să mai precizez că am fost şi preşedinte al Comisiei de Cultură, Culte, Patrimoniu la Consiliul Judeţean Dâmboviţa şi nici în acea calitate nu eram consultat. Acesta a fost şi unul dintre motivele pentru care am demisionat anul trecut. Repet ce-am mai spus: cultura dâmboviţeană este pe mâini proaste de mulţi ani, iar eu sunt foarte revoltat şi nu accept ca la Târgovişte cultura să devină un fenomen de haită, de clan şi de ciolan. Nu mă provocaţi să spun mai multe… Astăzi, la solicitarea mea, am o întâlnire cu tânărul primar interimar al Târgoviştei, Cristian Stan, şi sper să-l întorc din drumul greşit pe care l-au aşezat alţii.

sursa – Jurnal de Dâmboviţa

fb-share-icon20

Lasă un răspuns

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial