28 martie 2024

Siguranţă înainte de toate!

La nivelul judeţului Dâmboviţa, pentru îmbunătăţirea climatului de siguranţă în incinta şi în zona adiacentă unităţilor de învăţământ, în perioada 15.01.- 30.11.2009, au fost desfăşurate activităţi pentru asigurarea unui climat de siguranţă şi securitate publică în incinta şi în zona adiacentă unităţilor de învăţământ preuniversitar, prevenirea şi combaterea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor, precum şi în scopul diminuării riscului infracţional şi victimal în rândul minorilor. Au fost identificate 18 instituţii cu posibil risc la siguranţa elevilor şi cadrelor didactice; pentru fiecare în parte au fost întocmite proiecte pentru îmbunătăţirea climatului de siguranţă publică desemnându-se un poliţist responsabil pentru punerea în practică a prevederilor programelor respective. Pentru asigurarea prezenţei active, la vedere, în zona intrării în instituţiile de învăţământ, la nivelul Poliţiei Municipiului Târgovişte şi Poliţiei Oraşului Pucioasa au fost întocmite protocoale de colaborare cu structurile jandarmeriei, ocazie cu care aceştia au preluat în supraveghere, prin includerea în itinerariile de patrulare, mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar de pe raza celor două localităţi, desfăşurând activităţi în special la intrarea şi la ieşirea de la cursuri a elevilor, precum şi supravegherea traseelor de deplasare spre/dinspre unităţile de învăţământ. În acest sens, structurile de ordine publică au acţionat în sistem integrat şi au fost desfăşurate 2.658 de activităţi de supraveghere a traseelor de deplasare a elevilor. Au fost organizate şi desfăşurate 1.026 de acţiuni pentru verificarea modului de asigurare a pazei şi accesului în unităţile de învăţământ, ocazii cu care a fost acordat sprijin de specialitate conducerilor unităţilor şcolare pentru asigurarea pazei, în concordanţă cu prevederile Legii 333 / 2003. De asemenea, cu ocazia activităţilor de verificare au fost identificate soluţii de organizare a controlului accesului în unităţile şcolare, iar în scopul cunoaşterii situaţiei operative pentru fiecare obiectiv, a elevilor cunoscuţi cu probleme disciplinare şi pentru luarea măsurilor care se impun, prin poliţiştii de proximitate a fost instituită o colaborare permanentă cu personalul de pază al instituţiilor de învăţământ. Pentru prevenirea şi combaterea delincvenţei juvenile au fost organizate şi executate 1.029 de activităţi de prevenire în comun cu cadrele unităţilor de învăţământ şi 583 de acţiuni pentru prevenirea şi combaterea absenteismului şcolar, ocazie cu care au fost depistaţi 1.110 elevi ce absentau de la cursuri. De asemenea, în urma activităţilor de prevenire desfăşurate, au fost efectuate 991 controale la unităţile economice aflate în zona imediat adiacentă şcolilor, iar 2 persoane au fost sancţionate pentru vânzarea de băuturi alcoolice elevilor. Totodată au fost legitimate 4.106 persoane care nu-şi justificau prezenţa în incinta sau în apropierea unităţilor şcolare şi au fost aplicate 293 de sancţiuni contravenţionale, majoritatea pentru încălcarea prevederilor Legii 61 / 1991. Cu toate acestea, în 2009, în incinta celor 371 licee şi şcoli generale s-au săvârşit 31 infracţiuni, situaţia comparativă cu aceeaşi perioadă a anului anterior fiind în scădere cu 12 fapte. Cele 31 infracţiuni au fost săvârşite astfel: 12 în şcoli generale (infracţiunile au fost comise de elevi din scoli generale, sau victimele de infracţiuni sunt elevi de ciclu gimnazial, infracţiuni care au putut fi comise fie in incinta unităţii de învăţământ fie infracţiunea nu are legătură cu unitatea de învăţământ, decât prin autor sau victima) şi 19 în licee (infracţiunile au fost comise de elevi de liceu sau victimele sunt elevi de liceu, infracţiuni care au putut fi comise fie in incinta unităţii de învăţământ fie infracţiunea nu are legătură cu unitatea de învăţământ, decât prin autor sau victima). Pe fondul unor carenţe educaţionale şi al teribilismului vârstei, 15 infracţiuni au fost săvârşite în afara unităţilor de învăţământ şi 16 în incintă. 25 infracţiuni au fost comise de elevi (din care 10 din învăţământul gimnazial şi 15 din cel liceal), iar 27 de elevi au fost victime ale infracţiunilor, din care 11 din învăţământul gimnazial şi 16 din cel liceal ). În marea lor majoritate, aceste infracţiuni reprezintă furturi şi loviri sau alte violenţe, astfel: 11 furturi: 10 săvârşite autori elevi şi una de alţi autori; din care 2 în afara unităţilor de învăţământ, iar 9 fiind comise în incinta unităţilor de învăţământ 14 loviri sau alte violenţe: 8 fiind comise în afara unităţilor de învăţământ şi 6 în incinta; 12 infracţiuni au avut ca autori elevi şi 7 au avut ca autori alte persoane. INFRACŢIUNI ÎN ZONA ŞI INCINTA ŞCOLILOR Dacă, în referire la totalul infracţiunilor sesizate la nivel naţional în incinta şi în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ, se constată o creştere a acestora, la nivelul judeţului Dâmboviţa, în anul 2009, infracţionalitatea comisă în incinta şi în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ înregistrează o scădere cu 26,19% ( de la 42 în 2008 la 31 în 2009). CAUZE ŞI CONDIŢII FAVORIZATOARE Cele mai frecvente incidente care sunt reclamate de elevi sunt agresiunile verbale (ameninţări, cuvinte jignitoare, insulte), dar şi agresiunile fizice („bătăi”). În marea lor majoritate, agresiunile se produc între elevi, fiind provocate mai rar de către persoane străine care intră în şcoală. De obicei, persoanele străine acostează elevii în zonele adiacente unităţilor de învăţământ, acţionează în general în grup în scopul însuşirii unor obiecte de valoare (furturi de lănţişoare, telefoane), sau agresează verbal şi/sau fizic elevii fără un motiv clar. Este familiar şi fenomenul „găştilor de cartier” care în general nu sunt foarte violente şi care nu agresează elevii în interiorul şcolii. În general acestea folosesc agresivitatea verbală (metode de intimidare, batjocură). Elevii resimt presiunile exercitate de anumiţi profesori ca fiind generatoare de tensiuni în mediul şcolar, dar nu încadrează neapărat aceste presiuni în categoria actelor violente. Cele mai multe incidente violente se produc în zonele adiacente şcolilor: pe stradă, la ieşirea din şcoli, în preajma barurilor, cluburilor. Trebuie avute în vedere mai ales incidentele care se produc în incinta unităţilor de învăţământ: în sălile de clasă, în grupurile sanitare, în general „departe de ochii profesorilor” sau în zone mai puţin populate de elevi. Manifestările violente se produc în general când elevii ies de la ore, dar şi în timpul pauzelor, atât ziua cât şi seara. Din categoria elevilor catalogaţi drept agresivi se consideră că fac parte atât copii proveniţi din familii cu statut socio-economic scăzut (şomaj, lipsă educaţie părinţi, modele agresive în familie, familii monoparentale, consum de alcool în mediul familial, etc.) cât şi copii proveniţi din familii cu un statut socio-economic ridicat. Elevii predispuşi la acte violente fumează, consumă alcool, nu frecventează regulat şcoală, îşi petrec majoritatea timpului în baruri, cu „prietenii”. De asemenea, elevii agresivi au în general un nivel scăzut de inteligenţă, au lacune educaţionale, sunt agitaţi şi irascibili. Cauzele pentru care elevii devin agresivi sunt: anturajul, problemele financiare, problemele existente în mediul familial, lipsa unor modele pozitive, lipsa educaţiei, teribilismul vârstei (vor să fie recunoscuţi ca „şefi”), probleme adolescentine (dezamăgiri, abilităţile de comunicare reduse, teamă etc.). Sunt remarcate diverse tipuri de atitudini care merg de la „condamnarea şi judecarea” elevilor, severitate, impunere, „luarea unor măsuri”, la acţiuni pozitive, de implicare, încercare de prevenire, dar şi de lipsă de interes, lipsă de implicare sau implicare insuficientă, chiar atitudini de „frică” şi încercări de a ocoli problemele. În general, elevii apreciază implicarea cadrelor didactice care încearcă „să menţină ordinea în şcoală”. Şi atitudinea cadrelor de conducere din şcoli este apreciată diferenţiat de elevi variind de la lipsa de interes sau implicare slabă, la luarea unor măsuri corespunzătoare de aplanare a conflictelor şi chiar exmatricularea elevilor violenţi. Prezenţa poliţiei în apropierea şcolilor este mult mai vizibilă în perioada anului 2009 fată de anii anteriori, dar acest lucru nu a condus întotdeauna la o reducere a manifestărilor violente. Prezenţa poliţiştilor la orele de dirigenţie sau la ore organizate special pe teme de prevenire a comportamentelor violente este apreciată: elevii simt nevoia unei implicări mai mari a poliţiştilor la acest nivel, numărul de întâlniri şi timpul alocat discuţiilor nefiind de natură să acopere problematica violenţei. Din punct de vedere al sancţiunilor contravenţionale aplicate în primele 6 luni ale anului (majoritatea fiind la Legea 61 / 1991), specifice sunt sancţiunile aplicate în licee pentru agresivităţi verbale şi fizice, pe fondul unor conflicte spontane între elevi şi produse în general în incinta şcolilor. Au fost sesizate şi conflicte care au avut loc în imediata apropiere a unităţilor şcolare, dar şi sancţiuni contravenţionale aplicate pentru pătrunderea ilegală în incinta şcolii, abateri în efectuarea serviciului de pază etc. Cu stimă, Biroul de Presă

fb-share-icon20

Lasă un răspuns

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial