23 aprilie 2024

PE STADION, CA-N RINGUL DE BOX! Statistici îngrijorătoare!

Miercuri, 21 iulie a.c., începând cu ora 13.30, la sediul Inspectoratului General al Jandarmeriei (str. Jandarmeriei nr.9-11, sector 1, Bucureşti), a avut loc o conferinţă de presă susţinută de domnul general locotenent dr. Olimpiodor Antonescu, inspectorul general al Jandarmeriei Române, având ca temă „Începerea sezonului 2010-2011 al Campionatului Naţional de Fotbal” În cadrul conferinţei a fost prezentată o sinteză a activităţilor desfăşurate pentru gestionarea manifestărilor sportive din sezonul competiţional 2009-2010, precum şi activitaţile ce urmează a fi desfăşurate în sezonul 2010-2011. Ataşăm mapa de presă. COMPARTIMENTUL INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE AL IJJ DÂMBOVIŢA „JANDARMERIA, O FORŢĂ PENTRU SECURITATEA TA!” MAPĂ DE PRESĂ 21 Iulie 2010 Date statistice În sezonul 2009 – 2010, în liga I s-au disputat 306 partide, dintre care 79 au fost în categoria de risc ridicat, 215 catalogate cu grad de risc mediu şi 12 cu grad de risc scăzut. Pentru asigurarea ordinii publice cu ocazia disputării acestor partide, Jandarmeria Română a folosit 44.897 jandarmi, cu o medie de aproximativ 1.320 jandarmi pe etapă, respectiv 147 jandarmi pentru o partidă. Cu prilejul desfăşurării acestor partide au fost întocmite 92 de dosare cu acte premergătoare începerii urmăririi penale, sub aspectul săvârşirii a 97 de fapte ce constituie infracţiuni, fiind identificaţi 98 de făptuitori, în majoritatea cazurilor pentru deţinerea sau folosirea obiectelor pe bază de amestecuri pirotehnice, portul ilegal de arme albe, încălcarea măsurii de interzicere a accesului la jocurile sportive, loviri sau alte violenţe, distrugeri, dar şi pentru fapte cum ar fi deţinere de droguri pentru consum. Situatia infractiunilor  67 pentru folosirea de materiale pirotehnice în incinta stadionului;  8 pentru încălcarea interdicţiei de a participa la anumite jocuri sportive pentru o perioadă de timp;  3 pentru port ilegal de arme albe în locuri publice  3 pentru deţinere de droguri pentru consumul propriu;  3 dosare pentru lovire  3 dosare pentru deţinerea şi încercarea de a introduce dispozitive cu substanţe iritant – lacrimogene în incinta stadionului;  2 dosare pentru distrugere;  1 dosar pentru opunerea cu violenţă la acţiunile forţelor de ordine;  1 dosar pentru ultraj;  1 dosar pentru încălcarea deciziei judecătoreşti privind interdicţia de a se afla într-o localitate. Din punct de vedere al repartizării dosarelor întocmite pe grupurile de susţinători ai echipelor din Liga I, situaţia se prezintă astfel:  Rapid Bucureşti – 33 de dosare, 32 pentru folosirea de materiale pirotehnice, 1 pentru deţinere de droguri de mare risc;  Steaua Bucureşti – 21 dosare, 11 pentru folosirea de materiale pirotehnice, 4 pentru încălcarea interdicţiei de a participa la anumite jocuri sportive, 3 pentru lovire sau alte violenţe, 1 pentru deţinerea dispozitivelor cu substanţe iritant lacrimogene, 1 dosar pentru opunerea cu violenţă la acţiunile forţelor de ordine, 1 dosar pentru ultraj;  Dinamo Bucureşti – 12 dosare, 5 pentru folosirea de materiale pirotehnice, 2 pentru port ilegal de arme albe în locuri publice, 2 pentru deţinere de droguri de mare risc, 1 pentru încălcarea interdicţiei de a participa la anumite jocuri sportive, 1 pentru distrugere, 1 pentru încălcarea deciziei judecătoreşti privind interdicţia de a se afla într-o localitate;  F. C. Timişoara – 10 dosare, 9 pentru folosirea de materiale pirotehnice şi 1 pentru încălcarea interdicţiei de a participa la anumite jocuri sportive;  Oţelul Galaţi – 6 de dosare, 4 pentru folosirea de materiale pirotehnice, 1 pentru încălcarea interdicţiei de a participa la anumite jocuri sportive şi 1 pentru deţinerea dispozitivelor cu substanţe iritant lacrimogene;  F. C. Vaslui – 3 dosare, 2 pentru folosirea de materiale pirotehnice şi 1 pentru deţinerea dispozitivelor cu substanţe iritant lacrimogene;  Universitatea Craiova – 2 dosare, 1 pentru folosirea de materiale pirotehnice şi 1 pentru încălcarea interdicţiei de a participa la anumite jocuri sportive;  F. C. Braşov – 2 dosare pentru folosirea de materiale pirotehnice;  Gaz Metan Mediaş – 2 dosare 1 pentru distrugere şi 1 pentru port ilegal de arme albe;  Politehnica Iaşi – 1 dosar pentru folosirea de materiale pirotehnice. Fapte de natură contravenţională Au fost aplicate 400 de sancţiuni contravenţionale (334 amenzi şi 66 avertismente scrise) în valoare de 164.150 lei, din care 279 sancţiuni conform prevederilor Legii nr. 4/2008 privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive, 116 sancţiuni conform prevederilor Legii nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice şi 5 sancţiuni în valoare de 2.500 lei conform Legii nr. 12/1990 pentru sancţionarea unor fapte ilicite de comerţ. În tur au fost aplicate 173 de sancţiuni contravenţionale iar în retur 227 de sancţiuni Măsuri complementare de interzicere a accesului la diferite competiţii sau jocuri sportive În urma constatării faptelor de natură penală sau contravenţională au fost aplicate 132 de măsuri complementare de interzicere a accesului la competiţii şi jocuri sportive pentru anumite perioade de timp, după cum urmează:  8 pentru o perioadă de 2 ani;  66 pentru o perioadă de 1 an;  58 pentru o perioadă de 6 luni, Situaţia persoanelor (pe vârste) care au interdicţie de a intra pe stadioane În baza de date a Jandarmeriei, în sezonul 2009-2010 au fost introduşi 498 de suporteri violenţi, totalul fiind de peste 4900. Făcând o comparaţie cu anul trecut, pe cele trei paliere, constatările efectuate de structurile Jandarmeriei Române cu ocazia desfăşurării partidelor din Liga I sau altor activităţi conexe, au scăzut aproape la jumătate, fiind înregistrate mult mai puţine incidente sau manifestări violente pe stadioane. Nr. crt. CONSTATĂRI LIGA I Sezon 2008/2009 Sezon 2009/2010 1. Fapte prevăzute de legea penală Dosare 151 92 (- 40%) Infracţiuni 154 97 (- 38%) făptuitori 181 98 (- 45%) 2 Sancţiuni contravenţionale Legea nr. 4/2008 428 279 Legea nr. 61/1991 311 116 Alte acte normative 7 5 TOTAL 746 400 (- 47%) 3. Măsuri complementare de interzicere a accesului 6 luni 74 58 1 an 76 66 2 ani 9 8 3 ani 1 0 TOTAL 160 132 (- 18%) Alte sporturi În ceea ce priveşte celelalte ramuri sportive aici violenţele au fost în general izolate, problemele mari constând în faptul că la nivelul federaţiilor de specialitate nu au fost elaborate procedurile de stabilire a gradului de risc pentru jocurile sportive şi de asemenea, în ceea ce priveşte declararea jocurilor şi asigurarea măsurilor de ordine de către organizator. Sancţiuni contravenţionale au fost aplicate şi la alte sporturi, în special la jocurile de rugby, însă, evenimentele generate de săvârşirea faptelor antisociale au fost izolate. Activităţile de cooperare poliţienească internaţională în domeniul manifestărilor sportive În a doua parte a sezonului 2009/2010, activitatea de cooperare poliţienească internaţională desfăşurată de către Punctul Naţional de Informare Manifestări Sportive a fost orientată cu precădere pe următoarele direcţii principale: Realizarea schimbului de date şi informaţii cu structuri din alte state (nu numai din Europa) cu ocazia evenimentelor sportive cu dimensiune internaţională; Alimentarea bazei de date europene cu informările preliminare şi fişele partidelor aferente meciurilor internaţionale în care au fost implicate echipe româneşti. Coordonarea activităţilor aferente primirilor şi acordărilor de sprijin operaţional. Cooperarea poliţienească internaţională specifică cu prilejul evenimentelor sportive s-a realizat cu reprezentanţi ai forţelor de poliţie din următoarele state: Slovenia, Anglia, Ungaria, Polonia, Israel, Italia, Austria, Slovacia, Spania, Danemarca, Ucraina, axându-se în principal pe segementul aferent altor manifestări sportive, precum: handbal, baschet şi futsal. MĂSURI PENTRU EFICIENTIZAREA MODULUI DE ÎNDEPLINIRE A MISIUNILOR ÎN SEZONUL COMPETIŢIONAL 2010 – 2011 1. Îmbunătăţirea cadrului normativ, prin completarea legilor care reglementează acum activitatea în domeniu. Astfel în urma aplicării prevederilor Legii nr. 4/2008 privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive, la nivelul Jandarmeriei Române au fost identificate o serie de neconcordanţe şi aspecte care îngreunează gestionarea eficientă a manifestărilor sportive şi împiedică aplicarea fermă a măsurilor legale împotriva celor certaţi cu legea. De asemenea, practica a demonstrat că sunt situaţii care nu sunt prevăzute de actuala legislaţie deşi prezintă un pericol social evident. Având în vedere acest lucru, instituţia noastră împreună cu domnul deputat Alin Silviu Trăşculescu a elaborat un proiect de modificare a Legii nr. 4/2008, proiect întocmit în baza propunerilor unităţilor subordonate Inspectoratului General al Jandarmeriei Române şi după consultarea celorlalte structuri ale MAI cu atribuţii în domeniu, a Ligii Profesioniste de Fotbal şi a Federaţiei Române de Fotbal. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în prezent fiind în dezbatere la Camera Deputaţilor. 2. Consilierea cluburilor pe linia adoptării măsurilor specifice cu ocazia jocurilor sportive şi verificarea atentă, înainte de desfăşurarea partidelor, a modului în care sunt emise şi distribuite documentele de acces. 3. Consilierea şi sprijinirea responsabililor Federaţiei Române de Fotbal în vederea elaborării unui proiect pentru suporterii echipei naţionale şi crearea clubului suporterilor echipei naţionale, care să fie un punct de referinţă pentru cluburile afiliate acestui organism.

fb-share-icon20

Lasă un răspuns

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial